De jaargang 2019 van de Spa Six Hours werd verstoord door de weersomstandigheden, maar het publiek gaf present om toch maar niets te missen van de meeting in Spa die een referentie vormt in het wereldje van de competitie met historic wagens. De Ford GT40 waren het onderwerp van gesprek op het mooiste circuit van de wereld, met de Le Mans ’69 Revival die al het goede dat men ervan verwachtte waar maakte in aanwezigheid van Jacky Ickx, maar ook met een nieuwe overwinning, de veertiende in zevenentwintig edities, van de beroemde bolide met het blauwe ovaal in de wedstrijd over zes uren, gehouden zaterdag tussen 15u55 en 21u55…
Met een honderdtal bolides op de startgrid waren de Spa Six Hours Endurance nog maar eens de topaffiche van een nostalgisch weekend zonder weerga. Niet minder dan 10 Ford GT40 monopoliseerden trouwens de voorste gelederen van de startgrid en ook al haalde een van deze bolides de overwinning, toch waren er ook heel wat incidenten in de kop van het peloton. Zo verloor de Nederlander David Hart de controle van de wagen #8 in Blanchimont en ging hard in de bandenmuur! De rijder kwam er gelukkig zonder kleerscheuren vanaf. Voor Nico Verdonck en Markus Graf von Oeynhausen, de winnaars van vorig jaar, kostte een probleem met de batterij hun een handvol rondes en elke kans op de zege. Eric van de Poele, die nog maar eens werd bijgestaan door de Amerikaan Jim Farley op de #98, moest opgeven met een defecte versnellingsbak.
Het was dan uiteindelijk de Ford GT40 #2 van Philip Walker, Miles Griffith en WTCR rijder Gordon Shedden die de overwinning binnenhaalde met een ruime voorsprong van drie ronden op de verbazende en niet minder prachtige Aston Martin DB4 GT ‘DP214’ van Wolfgang Friedrichs, Simon Hadfield en Michael Mallock, die het Ford bastion liet bibberen. Het was een andere GT40, de #93 van Nikolaus Ditting en Sam Hancock die het podium vervolledigde. Zij gingen voor aan die duivelse Lotus Elan 26R, de #113 van Hancock-Hancock-Twyman, die profiteerde van de moeilijkheden die de andere topbolides kenden.
In de Belgische rangen was er een uitstekende 6de plaats in het algemene klassement en een zilveren medaille in de klasse GTS12 voor de Shelby Cobra #30 van Thierry de Latre du Bosqueau en Christophe Van Riet. Noteren we ook nog de 11de plaats voor de beste dames van de race, Katarina Kyvalova en de jonge Jamie Chadwick, de eerste kampioene in de W Series eenzitter competitie en nu al geïnteresseerd in oude wagens! Geweldig…
In naam van de legende…
Buiten het koninginnenstuk van de meeting waren de diverse ‘Masters’ series toe aan hun finales dit weekend op Spa-Francorchamps. Het zeer officiële FIA Masters Historic Formula One Championship zag de McLaren MP4/1 ex-John Watson de zege pakken in de eerste race, gehouden op zaterdag in de gietende regen, nadat de Belgische poleman Christophe d’Ansembourg (Williams FW07C) in de fout ging. Onmiddellijk daarna werd hij geïmiteerd door zijn zoon Antoine d’Ansembourg (Brabham BT49) die in gevecht was voor de leiding in zijn pas derde meeting aan het stuur van een F1 wagen uit de jaren tachtig! Mike Cantillon (Williams FW07C) en Kyle Tilley (Ensign MN177) maakten de eerste top 3 van het weekend vol. Op zondag werd de tweede race gemarkeerd door de weersomstandigheden die nog maar eens slecht waren. Het gaf aanleiding tot een reeks aan incidenten, waaronder dat van de Belg Alain Crefcoeur die aan het stuur van zijn prachtige March 701 ex-Jackie Stewart aan Blanchimont van de baan ging. Kyle Tilley, een Brit die woont in… Indianapolis, haalde het in het algemene klassement voor de Shadow ex-Alan Jones van Jason Wright en de Brabham ex-Nelson Piquet van Joaquin Folch-Rusinol.
Zondagnamiddag waren er de Historic Sports Cars waarvan de Masters serie ook hun laatste wedstrijd van het seizoen hielden. We zagen een dubbeloverwinning van de Lola T70, Oliver Bryant haalde het van het duo Jason Wright/Andy Wolfe. De familie Banks vervolledigde het podium met de welluidende McLaren M6B.
De toerwagens waren aan zet in de Masters Pre-66 Touring Cars Championship. De krachtige Ford Mustang (Davies) en Ford Falcon (Thomas-Lockie) haalden het van de Alfa Romeo Giulia Sprint GTA van de jonge Olivier Hart. In de U2TC & Historic Touring Car Challenge with Tony Dron Trophy, was het Ford Capri 3100RS monster van de Brit Steve Dance de betere van de meer moderne Ford Sierra Cosworth RS500 van het duo Thomas-Lockie in de eerste race, terwijl Eric Mestdagh zijn prachtige BMW 3.0 CSL ‘Marabout’ op de zesde positie plaatste. De overwinning in de tweede race ging naar de BMW M3 E30 van de broers Whale. De Duitse bolide ging voor aan de Capri 3100RS van Dance en de Sierra Cosworth RS500 van Goff-Goff.
Zeer hoog op de agenda van de puristen stond de wedstrijd voor de Woodcote Trophy en de Stirling Moss Trophy. Daarin haalde de spectaculaire Lister de bovenhand op de Lotus XV. Het was de Costin versie van David en Olivier Hart die de race op zijn naam schreef, voor de Lister Knobbly van Anthony Wood en William Nuthall. De Nieuw-Zeelander Roger Wills en de Brit ‘Oli’ Bryant maakten dat de creaties van Colin Chapman de top 4 vervolledigden. De overwinning in de Woodcote Trophy was voor de legendarische Jaguar D-Type van de Braziliaan Carlos Monteverde en de Brit Gary Pearson.
De oudste wagens hadden het voorrecht het bal te openen vanaf vrijdagnamiddag met de wedstrijd voor de Pre-War Sports Cars. De laurierkrans was er voor de originele Menasco Pirate 1929 van Robin Tuluie, die voor ging aan de Alta Sports 1939 van Gareth Burnett en de Morgan Super Aero 1929… driewieler van Ewan Cameron en Susan Darbyshire! Uit de jaren vijftig en zestig kwamen de bolides van de Historic Grand Prix Cars Association met een mix van eenzitters met de motor voorin en achterin. Het was de Lotus 18/21 van Peter Horsman die de eerste race won voor de Lotus 25 van Andy Middlehurst, terwijl Joaquin Folch-Rusinol een exploot realiseerde door als eerste ‘voorin geplaatste motor’, de Lotus 16 op een vierde plaats algemeen te zetten ! Het werd nog straffer onder de regen op zondag met een uitzonderlijke zege van de Lister Jaguar ‘Monzanapolis’ van de Brit Rod Jolley, die zich de luxe permitteerde om voor te gaan aan alle eenzitters met de motor achterin, waaronder de Lotus 25 van Middlehurst. Prachtprestatie ook van de Maserati 250 F van Guillermo Fierro en Steve Hart, terwijl we op het podium ook een zekere Bob Dance vonden, die vroeger nog mekanieker was van Jim Clark binnen het Lotus team ! Ongelooflijk…
Signaleren we voor de volledigheid ook nog het succes van de spectaculaire en krachtige Lola T310 Can-Am van de Duitser Georg Hallau in de eerste race van de Historic Sports Car Club. De hevige regen op zondag maakte dan weer niet de zaak van de prototypes, maar wel van de Mazda RX-7 van Alex Taylor die voorging aan de diverse Lola, Chevron, March en Tiga! Het werd een demonstratierit van de E-Type in de Jaguar Classic Challenge, met een zege voor Robert Farrell en David Coyne voor de onvermijdelijke Markus Graf von Oeynhausen.
De minst oude bolides van dit weekend werden gegroepeerd in de Aston Martin Masters Endurance Legends, waar we de Lola B12/60 ex-IMSA van Steve Tandy de zege zagen pakken op vrijdagavond, voor de Lola Aston Martin DBR1-2 van Christophe d’Ansembourg terwijl op zaterdag Nicky Pastorelli een waar recital voerde aan het stuur van de Maserati MC12 Vitaphone Racing, ex-winnende bolide van de 24 Uren van Spa. Hij ging voor aan alle prototypes!
De allerlaatste wedstrijd van het weekend waren de Masters Gentlemen Drivers Pre-66 GT. Daarin was er een zege voor de Shelby Cobra in Daytona versie, meesterlijk bestuurd door Julian Thomas en Calum Lockie.
Het doek valt over een regenachtige maar oh zo majestueuze editie van de Spa Six Hours. Die werd opgevrolijkt met de aanwezigheid op zondag van Jacky Ickx zelf. Die kwam de 50ste verjaardag vieren van zijn legendarische zege in de 24 Uren van Le Mans 1969 door de start te geven en de finish te vlaggen van de Revival, die de komst zag van 80 Ford GT40 en Ford GT van alle generaties. En aan het stuur van de Ford GT40 #6 in Gulf kleuren zat een zekere… Vanina Ickx, die de show stal. Daarmee was de cirkel dan rond…