Home > Industrie > Compacte brokken energie: Audi RS Q3 en Audi RS Q3 Sportback

Compacte brokken energie: Audi RS Q3 en Audi RS Q3 Sportback

Audi Sport presenteert de nieuwe editie van de RS Q3 en met de RS Q3 Sportback wordt het gamma uitgebreid met een volledig nieuw model. De twee compacte sportievelingen pakken uit met opmerkelijke prestaties, een atletisch design en een maximale bruikbaarheid in het dagelijkse leven.

Atletisch: het koetswerk

De Audi RS Q3 en de Audi RS Q3 Sportback zijn synoniem voor kracht en opmerkelijke prestaties. Troeven die ook worden weerspiegeld in het design. Het Singleframe zonder kleurcontrasterende rand in de compacte SUV creëert een nog scherpere indruk. De zwartglanzende grille met driedimensionale honingraatstructuur is dieper geplaatst, en rechtstreeks geïntegreerd in de RS-bumper met zijn grote luchtinlaten opzij. De opvallende boemerangvormige blades in de bumper zijn exclusief ontworpen voor de RS Q3. De RS-genen zijn ook zichtbaar in de platte spleten boven het Singleframe-radiatorrooster.

Met zijn aflopende coupéachtige daklijn is de RS Q3 Sportback met een hoogte van 1.557 millimeter 45 millimeter lager dan de RS Q3. De oplopende schouderlijn ligt op de Sportback lager dan op het zustermodel en verlaagt het optische zwaartepunt van het koetswerk. Als zodanig lijkt het koetswerk nog gespierder en ogen de wielen groter. Beide high-performance sportwagens van Audi Sport onderstrepen hun prestatieambities met uitgesproken en gespierde wielkasten, die 10 millimeter verbreed zijn.

Ook het design van de achterkant lijkt erg krachtig. Met zijn lage achterruit en zwartglanzende dakspoiler lijkt de RS Q3 Sportback nog breder dan zijn zustermodel. De lage daklijn loopt uit in stevige, schuine D-stijlen. De RS-specifieke lange dakspoiler op de RS Q3 benadrukt de uitgesproken voorwaartse stuwkracht van de high-performance SUV en zorgt voor meer downforce. De nieuwe generatie van de RS Q3 wordt voor het eerst geleverd met een dubbel afgetakt RS-uitlaatsysteem met grote ovale eindpijpen aan beide zijden en een chroomkleurige afwerking. Dit uitlaatsysteem komt uit in een RS-specifieke bumper met achterdiffuser en horizontale blades in glanzend zwart. De diffuser en blades zijn optioneel ook in mat aluminium verkrijgbaar.

De high-performance SUV’s hebben standaard ledkoplampen. Ledmatrixkoplampen met dynamische richtingaanwijzers en RS-specifieke donkere randen zijn als optie verkrijgbaar. De achterlichten maken eveneens gebruik van ledtechnologie.

Opmerkelijk: het rijgedrag

Binnen de Audi Q3-familie zijn de RS Q3 (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 8.9-8.8, gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 203-202) en de RS Q3 Sportback (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 8.9-8.8, gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 204-202) de sportieve vlaggenschepen. De prestatiecijfers voor de compacte motoren zijn overtuigend: vijf cilinders, 294 kW (400 pk) vermogen, 480 Nm koppel, quattro-vierwielaandrijving. De vijfcilindermotor is een moderne klassieker. Vorig jaar kreeg Audi Sport voor de negende keer op rij de felbegeerde International Engine of the Year Award voor de 2.5 TFSI-motor.

De meermaals bekroonde vijfcilindermotor ontwikkelt ruim 17 procent meer vermogen bij een ongewijzigde cilinderinhoud van 2.480 cc. Het maximumkoppel van de motor is beschikbaar over het zeer brede toerentalbereik van 1.950 tot 5.850 t/min. De RS Q3 en RS Q3 Sportback sprinten in slechts 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u of optioneel 280 km/u.

Met een lengte van minder dan 50 centimeter is de 2.5 TFSI-motor extreem compact en bovendien is hij 26 kg lichter dan zijn voorganger. Zijn carter is gemaakt van aluminium, wat alleen al 18 kg bespaart. Uitgebreide ingrepen beperken de interne wrijving en verhogen tegelijkertijd het vermogen. De cilindervoeringen hebben een plasmacoating en de hoofdlagers van de krukas zijn 6 millimeter kleiner in diameter. De krukas is holgeboord en daardoor 1 kg lichter, terwijl de aluminium zuigers geïntegreerde kanalen hebben voor oliekoeling. In de korte opwarmfase na een koude start laat de schakelbare waterpomp de koelvloeistof niet in de cilinderkop stromen, zodat de 2.5 TFSI-motor sneller zijn bedrijfstemperatuur bereikt. Dit verlaagt de wrijvingscoëfficiënt en beperkt het brandstofverbruik.

De ontstekingsvolgorde 1-2-4-5-3 gaat van aangrenzende cilinders tot cilinders die ver uit elkaar liggen. De specifieke volgorde en het oneven aantal cilinders resulteren in een heel speciaal ritme en een uniek motorgeluid. Het dubbel afgetakte RS-uitlaatsysteem onderstreept het karakteristieke geluid van de ontstekingsvolgorde van de vijfcilinder. Het optioneel verkrijgbare RS-sportuitlaatsysteem met zwarte eindpijpen beklemtoont het onmiskenbare geluid nog meer.

Het vermogen van de vijfcilindermotor stroomt via een S tronic met zeven versnellingen naar de permanente quattro-vierwielaandrijving, die het vermogen naar behoefte over de assen verdeelt via een meerschijvenkoppeling. De koppelregeling per wiel perfectioneert het veilige en levendige rijgedrag.

Het dynamische rijgedragsysteem Audi drive select beïnvloedt de quattro-aandrijving en andere elementen, zoals stuurinrichting, ophanging, S tronic en motor (kenmerken en geluid). Afhankelijk van de gekozen uitrustingsvariant is er een keuze uit vijf of zes modi: comfort, auto, dynamic, efficiency en individual of, als alternatief voor de individual-modus, de twee nieuwe RS-modi RS1 en RS2. Via de MMI kan de bestuurder de twee RS-modi individueel configureren en opslaan. Een simpele druk op de nieuwe stuurknop ‘RS MODE’ biedt snel toegang tot de twee nieuwe modi en biedt de bestuurder de mogelijkheid om van modus te veranderen.

Consistent sportief: de ophanging

De standaard RS-sportophanging legt het koetswerk 10 millimeter lager in vergelijking met de Audi Q3 en Q3 Sportback. De consistent sportieve afstelling voldoet aan de basisvereisten voor het opmerkelijke rijgedrag van de twee compacte sportievelingen. De progressieve stuurinrichting met RS-afstelling draagt ook bij tot het nauwe contact met de weg, zelfs in snelle bochten.

De spoorbreedte van de vooras, met zijn MacPherson-architectuur met lagere draagarmen, bedraagt 1.590 millimeter. Achteraan biedt het vierarmige ontwerp een spoorbreedte van 1.583 millimeter. Voor het eerst op een compacte high-performance SUV biedt Audi Sport 21-duimswielen met verschillende velgdesigns. Achter de standaard 20-duims- of optionele 21-duimsvelgen schuilt het volledig nieuwe stalen RS-remsysteem met zes zuigers, vooraan met geventileerde en geperforeerde schijven van 375 millimeter en achteraan met niet-geperforeerde schijven van 310 millimeter. Hun remklauwen zijn standaard zwart gelakt en optioneel verkrijgbaar in rood. De remklauwen van de optionele, volledig nieuwe keramische RS-remmen zijn optioneel verkrijgbaar in grijs, rood of blauw. Vooraan wordt de remkracht gegenereerd door nieuw ontwikkelde aluminium remklauwen uit één stuk en keramische remschijven met een diameter van 380 millimeter. Achteraan zorgen zwevende remklauwen en stalen schijven met een diameter van 310 mm voor de nodige vertraging.

Als optie zijn de nieuwe RS Q3 en RS Q3 Sportback beschikbaar met de RS-sportophanging plus met Dynamic Chassis Control (DCC). Hier regelt een elektrisch bediende proportionele klep de oliestroom naar de demperzuigers. Het dynamische rijgedragsysteem Audi drive select heeft ook invloed op de optionele RS-sportophanging plus met demperregeling, waarin sensoren koetswerkbewegingen van het voertuig meten. De dempers met RS-afstelling worden vervolgens aangepast aan de wegdekomstandigheden en de rijsituatie. De ophanging biedt de optimale dempingskracht voor elke demper binnen milliseconden: zacht voor harde schokken, hard om het koetswerk schrap te zetten tijdens snel bochtenwerk of remmanoeuvres. Het resultaat is een verbeterde rijdynamiek, een precieze stabiliteit en een levendig rijgedrag in combinatie met nog meer comfort.

Op de bestuurder gericht: het interieurHet atletische koetswerkdesign wordt weerspiegeld in het interieur van de auto. De nadruk op de horizontale lijnen geeft een genereus gevoel van ruimte. De controle-eenheid van de airconditioning, de middenconsole en het MMI-aanraakscherm zijn 10 graden naar de bestuurder gekanteld; de hele cockpit is in grote mate ontworpen met de bestuurder in gedachten. De motor kan worden gestart met de optionele roodomrande startknop.

De architectuur van het instrumentenpaneel met de Audi virtual cockpit in het RS-design past perfect bij het bedieningsconcept. Het MMI-aanraakscherm met zijn hoogglanzende zwarte rand in glaslook sluit hier naadloos bij aan als een tweede centrale element. Als optie kan de bestuurder kiezen voor de grotere Audi virtual cockpit plus met schakellichtdisplay, dat de bestuurder suggereert ​om op te schakelen wanneer het maximumtoerental is bereikt. Speciale RS-displays in de Audi virtual cockpit plus bieden verder ook informatie over bandenspanning, koppel, vermogen, rondetijden, g-krachten en acceleratiemetingen.

Sportstoelen in zwart leder/alcantara met RS-logo in reliëf benadrukken het atletische karakter van de RS Q3 en RS Q3 Sportback. De RS-sportstoelen in fijn nappaleer met RS-specifiek honingraatpatroon en geïntegreerde hoofdsteunen zijn voor het eerst verkrijgbaar voor de Q3-familie. Hun contrasterende stiksels zijn standaard glanzend zwart en optioneel rood of blauw. Er is keuze tussen twee RS-designpacks, waarbij de markering op de stuurvelg, de gordelriemen, de vloermatten en de versnellingshendel rood of blauw gekleurd zijn, terwijl het stuurwiel en de selectiehendel bekleed zijn met alcantara. Met de uitgebreide RS-designpacks zijn de deurpanelen en -armsteunen bekleed met rood of blauw alcantara. Inzetstukken in Aluminium Race of antraciet, optioneel in pianolakafwerking, zwart of carbon, ronden het sportieve interieur af. Voor het eerst kan het interieur ook volledig in zwart worden afgewerkt.

Instapverlichting met Audi Sport-projectie in de deuren verwelkomt de bestuurder en voorpassagier. RS-logo’s sieren het interieur op het stuur en de verlichte drempellijsten voorin. Het lederen RS-sportstuur, onderaan afgevlakt en met nieuw ontworpen schakelpeddels, is uitgerust met multifunctionele knoppen waarmee de bestuurder de twee optionele RS-modi in het dynamische rijgedragsysteem Audi drive select kan bedienen. De RS-specifieke displays openen automatisch in de Audi virtual cockpit plus.

Genereus: ruimteconcept en uitrusting

De nieuwe RS Q3 en RS Q3 Sportback zijn ontworpen als volwaardige vijfzitsmodellen en bieden ook maximale dagelijkse bruikbaarheid naast al hun sportiviteit. De achterstoelen kunnen standaard naar voren of achteren worden geschoven: 150 millimeter in de RS Q3 of 130 millimeter in de RS Q3 Sportback. De drie rugleuningen kunnen in zeven standen worden versteld. De bagageruimte heeft een inhoud van 530 liter, die met de rugleuningen neergeklapt kan groeien tot 1.525 liter (Sportback: 1.400 liter).

Acht lakkleuren zijn beschikbaar voor de nieuwe RS Q3 en RS Q3 Sportback, inclusief de RS-specifieke kleuren Kyalami Green en Nardo Gray. Gepersonaliseerde lakkleuren zijn verkrijgbaar bij Audi exclusive. Het Gloss Black-stylingpack voegt zwartglanzende accenten toe aan de blades, de raamlijsten, de dakrails (alleen RS Q3), de achterdiffuser en de sierlijst in de zijdrempels. In combinatie met het Gloss Black-stylingpack zijn de Audi-ringen en de RS-logo’s voor- en achteraan zwart.

De RS Q3 en RS Q3 Sportback kunnen vanaf oktober in België besteld worden en zullen eind 2019 beschikbaar zijn bij de concessiehouders. De RS Q3 wordt verkocht vanaf 62.900 euro en de RS Q3 Sportback vanaf 64.400 euro.

(persbericht)