Dominique Holvoet en Yannick Albert werden de verdiende winnaars van de Belgian Westhoek Classic 2019 in de Expert klasse. Op vrijdag drukten ze al hun stempel en gingen aan de kop van de wedstrijd de nacht in.
In Mons vertrokken ze zaterdagochtend als leiders met een minimale voorsprong van 1 seconde op hun naaste achtervolgers. Ze moesten echter een duel leveren met Frederik Vancraeynest en Guy Desmet (Opel GT) maar, die zouden na een foutje in het laatste deel, nog wegzakken naar de derde podiumtrede. De tweede plaats werd ingenomen door de Nederlandse regularity specialisten Peter Naaktgeboren en Bart Den Hartog.
Het winnende duo, Holvoet en Albert, reed een zeer sterke finale met slechts 1 strafseconde in de drie laatste regelmatigheidsproeven en een reeks time control sections. Ze bereikten het finishpodium in Heestert als winnaar met een marge van 16 seconden op Naaktgeboren-Den Hartog, auteurs van een zeer constante wedstrijd. Vancraeynest-Desmet moesten zich tevreden stellen met de derde plaats. Als eerste duo bij de Youngtimers vinden we de Nederlanders Joost Van de Klashorst en Peter Lutgendorf met een Saab 9-3.
Touring klasse voor Pappijn-D’Hoore
Nick Pappijn en Alexis D’Hoore gaven in de klasse Touring op de openingsdag al een voorproefje van de dingen die nog gingen komen en met de Porsche 911 SC overnachtten ze als leiders in Mons. De achtervolgers, die leden verliezen op de zaterdag. De versnellingsbak van de Porsche 924 van De Wolf-Cole, derde na de avondetappe op vrijdagavond, liet het afweten. Ook Sanders-Sanders, tweede op vrijdag, verloren de aansluiting met de top. De weg naar de zege lag dus open voor Pappijn-D’hoore en het was de Automag.be equipe Coppee-Robert (VW Polo GT) die als tweede aantikten met een achterstand van 39 seconden. Vader en zoon Phlypo haalden met de Skoda, net als vorig jaar, het podium met de derde plaats.
De Belgian Westhoek Classic kan men weeral samenvatten als een quasi perfect georganiseerde wedstrijd, deze keer zelfs met live speaker en rechtstreekse live streaming. Toch werd de “nostalgische sfeer” opnieuw goed gevat en dit kon rekenen op de sympathie van bijna alle teams en dat wil toch wat zeggen!
DIXIT
Yannick Albert, winnaar klasse Expert: “We haalden strafpunten buiten onze wil om, want net voor een timing point waar we een verschil konden maken door mijn terreinkennis, draaide een vrachtwagen datzelfde wegje in…”
Bart Den Hartog, 2de in klasse Expert: “We waren meer dan tevreden met die tweede plaats, zeker in een 356. De vrijdagavond was iets minder lastig dan de voorgaande edities. Wel moeilijk waren de (opgeblazen) oude 1:100.000 kaarten in de tijdcontroletrajecten. Volgens mij doet Bjorn dat om ons ‘Hollanders’ af en toe een voordeeltje te gunnen, want wij kunnen daar over het algemeen goed mee overweg. Dit jaar kregen we niet alle tabellen voor de RT’s op voorhand. Sommige tabellen kregen we pas bij de start van de RT uitgereikt, een prima oplossing om het gebruik van Blunik of gelijkaardige apparatuur te bemoeilijken. Goed dat de organisatie ook oog heeft voor deelnemers die het op de ouderwetse manier doen. Op het einde kregen we nog twee navigatietrajecten op een oude kaart, waarbij de tijd behoorlijk strak stond. Slechts 6 teams in de Expertklasse slaagden erin om geen strafpunten op te lopen, een bewijs dat dit voor veel teams toch een flinke uitdaging is geweest. Het enige minpuntje? Het duurde helaas heel lang voor er een definitieve uitslag was en dus waren bij de prijsuitreiking jammer genoeg al veel deelnemers naar huis. Al met al is de conclusie dat het wederom een zeer goed georganiseerd evenement was met voldoende uitdaging door een schitterend gebied. Volgend jaar doen we zeker weer mee.”
Frederik Vancraeynest, 3de in klasse Expert: “Tja, het zit hem in een klein hoekje. In het laatste deel twijfelden we even welke weg te nemen aan een splitsing. Het kostte ons de tweede plaats en misschien zelfs de zege.”
Alexis D’Hoore, winnaar klasse Touring: “Het was voor ons ook niet exact cruisen naar de finish zoals sommigen lieten uitschijnen. De Touringklasse mag men niet onderschatten. Ook al kent het roadbook veel minder valstrikken, je dient toch constant op je hoede te zijn.”