Tijdens de races voor TCR Europe en TCR Benelux in Barcelona vond Gilles Magnus de weg naar het podium terug. De tweede plaats die de vertegenwoordiger van het RACB National Team zondag aan het stuur van zijn Audi RS 3 LMS behaalde laat hem om voor de slotmeeting in Monza, half oktober, nog mooie ambities te koesteren.
Halverwege afgelopen week dacht Gilles Magnus dat de weergoden dit weekend tijdens de voorlaatste meeting voor TCR Europe en TCR Benelux op het Catalaanse circuit wel eens roet in het eten zouden kunnen gooien. Hij kreeg gelijk. “Het waren moeilijke kwalificaties voor ons”, stelde onze beste vertegenwoordiger in de discipline. “In de eerste fase kreeg ik af te rekenen met een natte omloop. Aanvankelijk stond ik helemaal bovenaan de tabellen, maar aan het eind was ik tot op de vijfde plaats gezakt. Vooral in Q2 zat het ons niet mee. Op het opdrogende asfalt had ik moeite om even efficiënt te blijven. Uiteindelijk werd ik als negende gerangschikt.”
Toch trok de jonge Belg op zaterdag vol enthousiasme richting eerste race. “Met de ingenieurs van Team Comtoyou hebben we hard aan ons wedstrijdtempo gewerkt. Ik was vol vertrouween. Jammer genoeg kreeg ik te maken met een nukkige stuurbekrachtiging. Ik kon van een tussenkomst van de safety car gebruik maken om de elektronica te resetten, maar dat bracht weinig zoden aan de dijk. Bij lage snelheid kon ik het stuur nog draaien, maar vanaf ik wat snelheid won was het me onmogelijk om met de Audi RS 3 LMS bochten te nemen. Ik kon trouwens maar net de vangrail ontwijken toen de wagen rechtdoor bleef gaan, zonder dat ik er iets kon aan doen. Een opgave was onvermijdelijk, uiteraard was ik ontgoocheld.”
Op zondag kon Gilles Magnus echter opnieuw lachen. “Ik mocht als tweede aan de race vertrekken en kon onmiddellijk aanpikken. Na een tussenkomst van de safety car konden de leider en ik een perfecte herstart neerzetten, waardoor we een kloofje konden slaan. Ik nam niet het risico de leider aan te vallen, ik wou vooral niet de 35 punten van de tweede plaats op het spel zetten. In Monza zou de Audi RS 3 LMS goed voor de dag moeten kunnen komen. Indien het ideale scenario werkelijkheid wordt, zou ik heel wat punten kunnen scoren en misschien zelfs in de top-3 finishen.”
(persbericht)