Tijdens de Spa Euro Race beleefde Bart Versluys zijn prille debuut in de autosport en maakte er prompt kennis met wat bekend staat als het ‘mooiste circuit ter wereld’! Na drie meetings op drie verschillende pistes heeft de derde man van het verenigde Belgium Racing/Ford Peerlings heel wat race-kilometers in de benen en kan hij zich weldra opmaken voor de tweede confrontatie met de snelle Spa-tobogan!
“Het was zeker niet de gemakkelijkste keuze om meteen op Spa te gaan racen,” zegt de flamboyante projectontwikkelaar en aannemer aan de Belgische kust. “Ik wou absoluut onderaan de ladder beginnen en in de eerste plaats ervaring opdoen, zonder meteen te denken aan een resultaat. Hiervoor blijft de Ford Fiesta Sprint Cup de ideale instapklasse. Het heeft geen enkele zin om te dromen van het snellere werk als je niet de kneepjes van het vak onder de knie hebt. Van op afstand lijkt racen eenvoudig, maar van zodra je snelheid begint te maken en de bochten eraan komen, wordt het allemaal veel moeilijker. Bovendien was ik in het dagelijkse gebruik van mijn auto gewoongeraakt aan het schakelen aan het stuur en door de ‘gewone’ schakeldoos van de Fiesta was ook dat weer aanpassen. Het enige nadeel is en blijft het gebrek aan testkilometers – geen tijd, weet je wel – en een coach die mij hierbij als instructeur kan vergezellen. Tijdens de weekends kan ik weliswaar terugvallen op de ervaring en het advies van Dylan Derdaele en Philippe Huart, maar dat volstaat niet. Met de komst van Marc Goossens binnen de rangen van Belgium Racing hoop ik hieraan te kunnen verhelpen.”
De twee races die in het voorprogramma van de TCR Spa 500 worden betwist moeten Bart toelaten beter te doen.
“Ik betreed geen onbekend terrein en dat voelt goed aan. Tot hiertoe was het tijdens elke vrije training zoeken en aftasten, omdat ik telkens de piste ontdekte. In Spa-Francorchamps ga ik nu van bij de eerste meters voluit kunnen gaan en ijveren voor snellere rondetijden. Ik zou graag aansluiting vinden bij de laatste groep want tot hiertoe reed ik iets te veel in mijn ééntje rond en kon mij met niemand meten.”
Bart heeft alleszins de smaak goed te maken en denkt al aan een volgende stap…
“Voor mij bleef de autosport een ver onbereikbaar wereldje en dat is eigenlijk zeer goed meegevallen. Binnen de Ford Fiesta Sprint Cup heerst een goede sfeer en onderling de rijders en de teams word ik beschouwd als één van de deelnemers en niét de racende-BV! Voor mij is dit geen one shot of zo. Neen, ik heb al met Patric Derdaele gepraat over de Porsche Cup. Ik heb ondertussen begrepen dat je als rijder solo veel meer kan leren dan je auto in een race te moeten delen met anderen. Als hieraan een vervolg komt, blijf ik gaan voor het zuivere sprintwerk. Fiesta of iets anders.”
(persbericht)