[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″][et_pb_row _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.0.74″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]Nostalgie troef! Voor deze 30ste uitgave van de “Special Car day” zette de Maaslandse Porscheclub “Carrera” volop in om er een speciale editie van te maken. Voor de bezoekers lagen alle opties open: meerijden in een exclusieve sportwagen of een rit op het befaamde Duivelsbergcircuit met een heuse rallycross wagen. Van 2pk tot Ferrari, alles kon en kwam ten goede aan het Project Autisme Limburg.
Na een aantal jaren voor het Koningin Fabiola Home geld te hebben verzameld werd voor deze Special Car Day de vzw Autisme Limburg als goed doel aangeduid. Het is een vrijwilligersorganisatie die verschillende vormen van ondersteuning biedt, maar ook vrije tijd wil organiseren voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen met een autismestoornis.
Het Duivelsbergcircuit was meteen ook het schitterende decor voor de vroegere rallycrosswagen van Eric Genouw. Huidig eigenaar en bouwer Ivan Lievens vond het een ware must de wagen op het Duivelsbergcircuit te laten rijden. De garagehouder uit Erpe-Mere vatte enkele jaren geleden het plan op deze legendarische wagen terug tot even te laten komen. Eric Genouw reed er begin jaren ’80 de pannen mee van het dak. Dat de e Volkswagen Kever 1303 het wapen voor de rallycross was, werd al aangegeven door het exemplaar van tienvoudig Belgisch rallycrosskampioen François Monten. Het was destijds dan ook de meest gemakkelijke wagen om in een raceversie tezetten. De aandrijving en de motor zitten immers aan de achterzijde: ideaal bij het uitkomen van de bochten. Destijds leverde de wagen een slordige 280 pk en was hij voorzien van een heuse turbo.
De magische Volkswagen Kever 1303
Ivan Lievens had maar liefst drie jaren nodig om alle onderdelen bij mekaar te krijgen. Gaande van de originele 13” honingraat velgen tot de heuse Bilstein schokdempers. Niets werd aan het toeval overgelaten.
“Eigenlijk is het een samenraapsel van onderdelen van de wagens van Kamiel Verreecken en Eric Genouw”, vertelt hij uitbundig. “De motor is nog van het type 1 en heeft een inhoud van 2000cc. Helaas beschikt hij niet over de legendarische super–versnellingsbak. Het exemplaar dat er nu inzit is zelfs standaard en beschikt over vier verhoudingen. Maar met 140 paarden kan ik me ook goed amuseren”. En dat was voor Lievens duidelijk de hoofdzaak, al had hij behoorlijk wat werk om alles terug in originele staat te krijgen. “De polyester spatborden waren werkelijk rot en dus moest alles opnieuw worden gemaakt. Destijds reed de wagen op kerosine. Brandstof voor vliegtuigen. Dit exemplaar doet het met gewone super 98 ook behoorlijk.”
Het ontbreken van een turbo, zoals vroeger op de wagens van Genouw en Monten, is duidelijk te merken, maar al na enkele ronden op het Duivelsbergcircuit heeft Ivan Lievens duidelijk de smaak te pakken. “Alles kraakt nog een beetje maar dat is pure nostalgie en dat hoort er bij. Tja, wat wil je…de wagen heeft de kaap van veertig jaar ruim overschreden.”
(tekst & foto’s: P.Claesen/red. W.Bouchez)
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.26.4″][et_pb_column _builder_version=”3.26.4″ type=”4_4″][et_pb_gallery _builder_version=”3.26.4″ gallery_ids=”51843,51844,51846,51848,51849″ fullwidth=”on” auto=”on” auto_speed=”3500″][/et_pb_gallery][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]