In 2019 bevestigde het Critérium Jean-Louis Dumont zijn status als een niet te missen evenement voor motorsportliefhebbers. Enkele dagen voor het einde van de inschrijvingen was het evenement, dat de Haspengouwse bemanningen zo dierbaar is, opnieuw uitverkocht. Overzicht van de strijdende partijen en van de laatste technologische vernieuwingen.
Het Critérium Jean-Louis Dumont is nu in zijn 36e jaar uitgegroeid tot een echte instelling voor rallyfanaten. De geografische ligging en het karakter van de baan trekken zowel Waalse als Vlaamse bemanningen aan, met daar bovenop een paar buitenlanders. De deelnemerslijst van 2019 is hiervan opnieuw het bewijs, met ongeveer veertig voertuigen geregistreerd in D4 (gereserveerd voor voertuigen uitgerust met racebanden), waarvan de sterkste rijders zijn: Colignon, Jacobs, Degeling, Vrijdags, Vanzeebroek en de Britten Taylor en Avis (Mistubishi Lancer), vergezeld door hun landgenoot Barry Groundwater aan het stuur van een Subaru Impreza, net zoals ons Bert Truyens. Originele voertuigen zijn onder andere de Skoda Fabia R5 van Vincent Pregardien, de Proto Mitsubishi Mirage van Johnny Poelmans en de Proto VW Polo WRC van Graig Pennington. Minder efficiënt maar even spectaculair zijn de Nissan 350Z van Erik Dams, de Porsches 911 van Guillemin en Moers, en de niet te vergeten BMW's van Diels, Windmolders, Theuwissen, Keyen, Guillick en Hoebregs.
In de 3-2-1 divisies zullen de fans niet nalaten om de resultaten van de stamgasten van het evenement, Julien Delleuse en Geoffray Vecoven, Jean-Michel Dumont en Frédéric Jamoulle, Francis Listrez en Corentin Tordeurs te analyseren. Voor het tweede jaar op rij zal Kevin Humblet aanwezig zijn voor een one-shot optreden, terwijl Loïc Dumont's motivatie, als een vis in het water op het terrein van zijn roemruchte grootvader, vonken zou kunnen veroorzaken.
In de PH- en SR-categorieën, voorbehouden voor historische voertuigen, bestaat het platform voornamelijk uit Ford Escorts, Opel Ascona’s en Manta’s, met Hubert Deferm, Laurent Detal, Erik Deveux, Filip Jacobs als referenties. Johan Van Den Dries en zijn Peugeot 205, Benny Heymans en zijn Datsun Violet, maar ook Denis Jacobs en zijn Ford Sierra kunnen echter een verrassing vormen.
Innovatie
Het Critérium Jean-Louis Dumont 2019 zet opnieuw een stap vooruit in het technologische tijdperk en rust elk voertuig nu uit met een volgsysteem. Een in de voertuigen geïnstalleerd apparaat dat het mogelijk maakt om de evolutie van elke wagen in real time te volgen. Een veiligheidstool voor de race directie, maar ook een leuk instrument voor teams, vrienden en fans die de deelnemers live kunnen volgen via een website!
Het centrum van het evenement blijft net als vorig jaar in het industriegebied van Borgworm, Rue du Parc Industriel 8, met het servicepark verspreid over de omliggende straten. De 15 KP’s zijn verdeeld over drie lussen. In totaal zal 141 kilometer tegen de klok moeten worden afgelegd. Typische etappes van de “Dumont”, snel en glad in geval van regen, maar zonder de gevreesde overstroomde weg van KP Oreye. Zoals gebruikelijk is de toegang tot de etappes en de assistentiezone gratis, terwijl de programma’s in het rallycentrum worden verkocht voor 5 euro.
persbericht