Volkswagen treedt samen met zijn klanten toe tot het tijdperk van milieuvriendelijke mobiliteit en toont op IAA 2019 de zuiver elektrische ID.3. Dit eerste model op basis van het MEB-platform voor elektrische voertuigen kan schermen met een neutrale CO2-balans en maakt indruk met de typische rijdynamiek van elektrische auto’s. Daarnaast werd het model volledig genetwerkt, en de speciale reeks ID.3 1ST zal bij de lancering verkrijgbaar zijn in drie uitrustingsniveaus, met een elektrisch rijbereik tot 420 kilometer (WLTP). Alle ID.3 1ST-versies worden uitgerust met de populairste batterijvariant, die over een nuttige energie-inhoud van 58 kWh beschikt. De seriemodellen zullen later ook verkrijgbaar zijn met een kleinere batterij (45 kWh) met een rijbereik tot 330 kilometer en een grotere batterij (77 kWh) met een maximaal rijbereik van 550 kilometer. En omdat de wagen compatibel is met snelladers volstaat een half uur laden aan een laadpaal van 100 kW om het rijbereik van de ID.3 1ST met ongeveer 290 kilometer (WLTP) uit te breiden. Daardoor geraakt hij een stuk verder dan tot nog toe mogelijk was in de klasse van de compacte auto’s.
Volkswagen zal acht jaar of 160.000 kilometer garantie bieden op de batterijen van de ID.3 om een lange levensduur te garanderen. Ook visueel toont de ID.3 dat hij meer is dan alleen een nieuw model. Zijn visionaire design laat geen twijfel bestaan over zijn elektrische karakter, terwijl zijn ruimtelijke indeling maximaal profiteert van de voordelen van het elektrische platform. Hoewel de ID.3 qua buitenafmetingen dicht aanleunt bij de Golf, is zijn interieur ruimer dan dat van elke andere auto in deze categorie. En aangezien de basisprijs voor het seriemodel in Duitsland onder de 30.000 euro ligt, is hij na aftrek van de verwachte overheidssubsidies niet duurder dan de meeste compacte modellen. Kortom, een elektrisch massamodel. Helemaal onklopbaar is zijn unieke verhouding prijs/rijbereik, die enkel mogelijk wordt gemaakt door de consistente strategische keuze voor elektrische voertuigen en de bijbehorende schaalvergroting bij Volkswagen. De eerste exemplaren van de ID.3 zullen medio 2020 in Duitsland worden geleverd.
Opportuniteit voor CO2-neutrale mobiliteit. De ID.3 pakt niet alleen uit met een compleet nieuw autoconcept, maar geeft de bestuurder en zijn passagiers ook de mogelijkheid om helemaal CO2-neutraal te rijden, op voorwaarde dat de batterij consequent wordt opgeladen met stroom uit natuurlijke energiebronnen. Zo belichaamt de ID.3 de nieuwe missieverklaring van Volkswagen: ‘goTOzero’. Tegen 2050 wil de hele Volkswagen-groep een CO2-neutrale balans kunnen voorleggen. Tegen 2023 zal het merk Volkswagen alleen al negen miljard euro investeren in elektrische mobiliteit, en de komende tien jaar wil het merk meer dan tien miljoen elektrische wagens bouwen. Er staan dan ook meer dan twintig e-modellen op de planning. In samenwerking met Elli biedt de Volkswagen-groep vandaag al hernieuwbare energie aan en zal de groep ook een laadinfrastructuur op poten zetten.
Eerste elektrische wagen op basis van het nieuwe MEB-platform. De ID.3 is de eerste Volkswagen op basis van het nieuw ontwikkelde, modulaire MEB-platform (Modulare E-Antriebs-Baukasten). Alle toekomstige ID.-modellen zullen exclusief verkrijgbaar zijn met een zuiver elektrische aandrijving. Die aandrijving werd geoptimaliseerd rond de batterij om het rijbereik te maximaliseren en tegelijk de kosten tot het minimum te beperken. De designbenadering biedt bovendien tal van voordelen in termen van lay-out, in het bijzonder wat de opstelling van de aandrijfonderdelen en randonderdelen en de ruimtelijke indeling van het interieur betreft. De elektrische aandrijving van de ID.3 bestaat in de eerste plaats uit de synchrone elektromotor met permanente magneet, inclusief vermogenselektronica en transmissie, die in de achteras werden geïntegreerd. De vlakke hoogspanningsbatterij kreeg een efficiënte, ruimtebesparende opstelling in de bodem, terwijl randonderdelen zoals de compressor van de airconditioning en de stuurinrichting in de neus van de wagen werden ondergebracht. De vermogenselektronica regelt de stroom van de hoogspanningsenergie tussen motor en batterij, een proces waarbij het systeem de gelijkstroom uit de batterij omzet in wisselstroom voor de elektromotor. Tegelijkertijd voorziet een gelijkstroom-gelijkstroomomvormer het elektrische 12V-systeem van laagspanningsstroom. Een transmissie met één versnelling brengt het vermogen van de motor over naar de achteras. De motor, vermogenselektronica en transmissie vormen een compacte eenheid. Doordat de batterij in de bodem van de auto werd ondergebracht, kan de ID.3 een erg laag zwaartepunt voorleggen, net als racewagens, en dat heeft een positief effect op het neutrale weggedrag. Bovendien onderscheidt de ID.3 zich door zijn ideale gewichtsverdeling tussen voor- en achteras. In combinatie met de standaard achterwielaandrijving levert dat uitstekende prestaties op.
Eerste model van een hele familie. De ID.3 is de eerste telg van een nieuwe familie en alle leden van het Volkswagen ID.-gamma zullen de ID.-typebenaming krijgen. De doelstelling is duidelijk: de elektrische mobiliteit helpen om door te breken op de massamarkt. ID. staat voor intelligent design, identiteit en visionaire technologieën. In dat proces is ‘ID.’ geen afkorting voor een bepaalde term, maar verwijst het op symbolische wijze naar de diverse eigenschappen die samenkomen in deze modellen: geautomatiseerd rijden met nuluitstoot, een intuïtieve bediening en een gepersonaliseerde netwerking.
Duurzaamheid tot leven gebracht. De ID.3 is de eerste Volkswagen die prat gaat op een koolstofneutrale balans over de hele toeleveringsketen. De duurzaamheid wordt al verzekerd in de batterijproductie: de productiefaciliteiten die de cellen voor de batterijen van de ID.3 bouwen, gebruiken uitsluitend energie uit natuurlijke bronnen, net als de afdelingen in de fabriek van Zwickau die de onderdelen, het koetswerk, het lakwerk en de assemblage voor hun rekening nemen. De Volkswagen-fabriek in Saksen is de pilootfabriek voor de ID.3. Deze fabriek wordt al sinds 2017 aangedreven met hernieuwbare energie, geproduceerd door waterkrachtcentrales. En wanneer CO2-uitstoot in de toeleveringsketen toch onvermijdelijk is, wordt deze gecompenseerd door investeringen in klimaatbeschermingsprojecten. Zo kunnen de concessies de ID.3 afleveren aan klanten als een product met een neutrale CO2-balans. Bovendien wil de joint venture Ionity, waar ook Volkswagen deel van uitmaakt, tegen 2020 400 ultrasnelle laadpalen installeren langs de grote Europese assen. Die laadpalen zullen 100% hernieuwbare stroom gebruiken, op voorwaarde dat deze beschikbaar is in de respectievelijke landen. Volkswagen werkt ook aan een secundair gebruiksconcept voor hoogspanningsbatterijen voor stationaire energieopslag. Daarnaast ontwikkelt de onderneming geslotenlusconcepten om een koolstofneutrale recyclage te verzekeren wanneer de wagen aan het einde van zijn levensduur is gekomen.
Visionair design. Dankzij het nieuw uitgewerkte design-DNA is de ID.3 onmiddellijk herkenbaar als een emissievrije wagen en heeft hij alle troeven in handen om uit te groeien tot een nieuw auto-icoon. Zijn innovatieve combinatie van design en technologie plaatst de ID.3 bovendien op hetzelfde niveau als de iconische Kever en Golf. Hij wijdt een nieuw designtijdperk in en verenigt zijn natuurlijke vormgeving en intuïtieve gebruiksgemak met de typische Volkswagen-glimlach. De ID.3 werd ontworpen voor een toekomst onder stroom en introduceert met zijn onberispelijke, naadloze esthetiek een nieuwe designkwaliteit in het compacte segment. Conform het principe van ‘licht als het chroom van de toekomst’ maakt de ID.3 bijvoorbeeld veelvuldig gebruik van ledverlichting om zijn design te accentueren. Maar nog belangrijker is dat de ID.3 het signaal geeft dat hij communiceert met mensen. Dat sluit perfect aan bij de heldere en sobere stijl, de maximale precisie van alle onderdelen, de charismatisch gelijnde neus, de iconische en opvallende C-stijlen, de vloeiende oppervlakken en de krachtige, expressieve en sportieve lichtmetalen velgen van 18, 19 en 20 duim, die vanaf de eerste aanblik een geheel nieuwe rijervaring beloven. “Met de ID.3 richt Volkswagen zich resoluut op de toekomst”, aldus Klaus Bischoff, hoofddesigner bij Volkswagen. “De natuurlijke stijl en uitermate intuïtieve gebruikerservaring demonstreren een nieuwe, elektrische manier van denken.”
Neus: kijk eens diep in mijn ogen. Een elektrische auto vergt geen grote koelopeningen en dat heeft grote gevolgen voor het design van de voorkant. Met zijn Kever en bus stond Volkswagen reeds te boek als het merk dat koelradiatoren vooraan overbodig maakte door zijn originele design. Daardoor krijgen details zoals de koplampen een veel groter belang. In de ID.3 maken de ooit statische koplampen plaats voor interactieve ledmatrixkoplampen met een lichtsterkte van 750 lumen en automatische grootlichten met Dynamic Light Assist. Dat laatste systeem maakt gebruik van een camera op de voorruit die voor- en tegenliggers analyseert. Op basis van die gegevens worden de grootlichten automatisch ingeschakeld bij snelheden vanaf 60 km/u en blijven ze actief zonder tegenliggers te verblinden. Dat komt de verlichting van de weg en de wegkant sterk ten goede, in het bijzonder bij zonsopgang en in het donker. De ledmatrixkoplampen hebben bovendien nog een ander, bijna menselijk trekje: wanneer de bestuurder zijn geparkeerde ID.3 1ST nadert, kijken ze de bestuurder kort aan en knipperen ze als het ware met hun oogleden.
Profiel: nieuwe proporties. In zijaanzicht wordt de ID.3 duidelijk gedomineerd door totaal nieuwe proporties en een nieuwe stijl. Zijn korte overhangen zijn enkel mogelijk bij een zuiver elektrisch platform. De lange wielbasis strekt de auto als het ware uit en geeft hem een krachtige uitstraling. Het design valt op dankzij het uitzonderlijke niveau van precisie, helderheid en visionaire kracht. De vloeiende oppervlakken van het profiel onder de hoofdlijn vormen een globale harmonie die bijna sensueel aandoet. Het diamantvormige ID.-honingraatmotief ter hoogte van de C-stijl is een opmerkelijk element, geïnspireerd op een honingraat, een van de meest indrukwekkende natuurlijke vormen. Een honingraat is superlicht, extreem stabiel en 100% duurzaam en symboliseert daarmee het basisprincipe van het MEB-platform. Het platformdesign is trouwens nauw verwant met dat principe: steeds met een identieke structuur en op elk moment geschikt voor individuele verbeteringen.
Achterkant: opvallend perspectief. De glazen kofferklep onderscheidt zich door haar donkere kleur. Ze strekt zich uit over de hele breedte van de auto. De grote achterruit wordt aan de zijkanten gedefinieerd door verticale stroomlijnelementen; onderaan wordt dit gedeelte opgesplitst door opvallende, horizontaal opgestapelde, erg dunne ledachterlichtblokken. Het glanzende, panoramische schuif- en kanteldak met zwarte rand van de ID.3 1ST is het grootste uit het hele modelgamma van Volkswagen. Het geeft de inzittenden niet alleen een fantastisch uitzicht op de hemel maar vergroot ook de hoofdruimte en draagt bij tot een ongekend gevoel van ruimte.
Compacte afmetingen. De ID.3 past de designvrijheden van elektrische auto’s op compromisloze wijze toe. Globaal gesproken is hij ongeveer even lang als de Golf, maar dankzij zijn kortere overhangen is zijn wielbasis groter dan die van alle andere wagens in zijn klasse. Concreet betekent dit dat het vierdeursmodel 4.261 millimeter lang, 1.809 millimeter breed en 1.552 millimeter hoog is, met een wielbasis van 2.765 millimeter. Conform de DIN-normen bedraagt zijn minimale leeggewicht 1.719 kilogram en ligt het maximale laadvermogen tussen 416 en 541 kilogram, naargelang van de uitrusting van de auto. Zijn frontale oppervlak bedraagt slechts 2,36 vierkante meter, wat de luchtweerstandscoëfficiënt beperkt tot 0,267. De draaicirkel van 10,2 meter is vergelijkbaar met die van een kleine auto, waardoor de ID.3 zich perfect leent voor het stadsverkeer. Wie fietsen wil vervoeren met de ID.3, kan daartoe een speciale trekhaak laten installeren, die niet alleen geschikt is voor een fietsdrager maar ook voor andere transportaccessoires. De maximale verticale trekhaakbelasting bedraagt 75 kilogram.
Revolutionair interieurconcept. Geen middentunnel, korte overhangen. Het Open Space-interieur van de ID.3 biedt verrassend veel ruimte en vestigt nieuwe normen in het compacte segment dankzij een ruimtegevoel dat vergelijkbaar is met dat van lagere middenklassers. De vijf plaatsen van de ID.3 1ST worden aangevuld met een koffervolume van 385 liter achter de tweede stoelenrij. Passagiers in de ID.3 nemen plaats in een mobiele ruimte met een volledig nieuw concept, een nieuwe lay-out en een nieuw design. Volkswagen doopte het Open Space: een pure, luchtige ruimte. De sculpturale en vloeiende oppervlaktestructuur put inspiratie uit natuurlijke vormen. Bionisch design dus, eerder dan rationele technologie. Dankzij zijn organische vormgeving en zachte welvingen ademt het design openheid.
Intuïtieve bediening. De ID.3 communiceert met zijn bestuurder en de omgeving. Bestuurders weten intuïtief en onmiddellijk wat ze waar kunnen vinden in de cockpit. Behalve het display in de cockpit is er ook een nieuw ontworpen, centraal geplaatst aanraakscherm van 10 duim dat de bestuurder alle noodzakelijke informatie geeft. ID. Licht ondersteunt de bestuurder met een ledstrip tijdens het navigeren en maant hem aan om te stoppen als er gevaar dreigt. Een optioneel head-updisplay met augmented reality (AR) projecteert relevante informatie ook rechtstreeks op de voorruit. Die informatie wordt visueel drie tot tien meter voor de auto gepositioneerd. Alle bedieningselementen – inclusief die op het elektrisch verstelbare, multifunctionele stuurwiel – worden bediend met aanraakgevoelige toetsen. Alleen de elektrische ruiten en waarschuwingsknipperlichten worden nog bediend met druktoetsen. Die bedieningselementen worden nog aangevuld met een intelligente natuurlijke spraakbediening. De bestuurder en de voorste passagier kunnen de ID.3 simpelweg aanspreken met “hallo ID.”. ID. Light gebruikt lichtsignalen om aan te geven op wie de ID.3 op dat moment reageert. Dankzij App-Connect kunt u de ID.3 ook in luttele seconden verbinden met een smartphone.
Zelfstandige rijhulpsystemen. De rijhulpfuncties worden ondersteund door een multifunctionele camera op de voorruit die ook verkeersborden identificeert. De comfort- en veiligheidsfuncties van de ID.3 omvatten onder meer Front Assist met noodremfunctie voor de stad en voetgangersdetectie, een anti-multicrashfunctie, de rijstrookassistent Lane Assist, de rijstrookwisselassistent Side Assist, de parkeerhulp Park Assist met achteruitrijcamera en het sleutelvrije toegangssysteem (Kessy Advanced) met verlichte deurgrepen. Dankzij de standaard Park Distance Control met manoeuvreerremfunctie voorkomt het systeem schade tijdens het parkeren: de functie kan dreigende aanrijdingen voorkomen of de ernst van aanrijdingen beperken door op het laatst mogelijke moment een remmanoeuvre te starten. Het systeem remt de wagen automatisch af tot stilstand bij snelheden van 1,5 tot 10 km/u achteruit en 2,5 tot 10 km/u vooruit.
Puur infotainment. Het multimediasysteem van de ID.3 omvat een navigatiesysteem dat kan worden bijgewerkt. De handige telefoniefunctie omvat ook een inductielader voor smartphones. Het soundsysteem kan worden aangevuld met een Beats-pack, dat de audiosfeer van een liveconcert nabootst met acht luidsprekers en een subwoofer.
Speciale reeks ID.3 1ST met drie uitrustingsniveaus. De ID.3 1ST zal worden aangeboden in drie vaste configuraties, afgestemd op de typische wensen van klanten. Kopers kunnen zelf de lak- en interieurkleur kiezen. De ID.3 1ST wordt aangedreven door een elektromotor op de achteras. Deze levert 150 kW en een maximumkoppel van 310 newtonmeter. Daarmee haalt de ID.3 1ST een topsnelheid van 160 km/u. De speciale reeks beschikt bovendien over een batterij met een nuttige energie-inhoud van 58 kWh en een rijbereik tot 420 kilometer volgens de WLTP-cyclus. De batterij kan worden opgeladen aan een maximumvermogen van 11 kW wisselstroom of 100 kW gelijkstroom. Wanneer de auto wordt opgeladen met gelijkstroom, kan hij in 30 minuten tijd tot 290 kilometer aan rijbereik recupereren.
De basisuitvoering van de ID.3 1ST omvat een navigatiesysteem, een digitale radio (DAB+), stoel- en stuurwielverwarming, armsteunen voorin, een Mode 2-laadkabel en lichtmetalen 18-duimsvelgen. Dat komt ongeveer overeen met de Comfort-versie in het compacte segment.
De ID.3 1ST Plus beschikt daarenboven over een achteruitrijcamera, een adaptieve afstandsregelaar en het vergrendelings- en startsysteem zonder sleutel (Kessy Advanced). Het interieur van de ID.3 1ST Plus omvat ook designstoelen, een middenconsole (inclusief twee verlichte USB-C-aansluitingen achterin die kunnen worden vergrendeld met een rolklep) en sfeerverlichting. Aan de buitenkant onderscheidt deze versie zich door verdonkerde ruiten, het zilverkleurige koetswerkpack Style, ledmatrixkoplampen, matrixzijverlichting, -remlichten, -richtingaanwijzers en -achterlichten, alsook lichtmetalen 19-duimsvelgen.
De topversie, de ID.3 1ST Max omvat bovendien het head-updisplay met verhoogde realiteit (AR), het Beats-soundsysteem, het grote panoramische schuif- en kanteldak om het ruimtegevoel te versterken en lichtmetalen 20-duimsvelgen. Die uitrusting wordt nog aangevuld met een rijstrookassistent met Emergency Assist, een rijstrookwisselassistent, comforttelefonie met een contactloze hoogspanningsbatterijlader, comfortstoelen, een vlak aansluitende koffervloer en grote lichtmetalen 20-duimsvelgen.
Drie batterijformaten bij de start van de serieproductie. Bij de start van de serieproductie zal de ID.3 verkrijgbaar zijn met drie batterijgroottes. De speciale reeks ID.3 1ST wordt steeds geleverd met de middelste variant. Later komt daar ook een basisversie bij. De batterij biedt een nuttige energie-inhoud van 45 kWh en garandeert een elektrisch rijbereik tot 330 kilometer volgens de WLTP-cyclus. De batterij kan worden opgeladen aan een maximumvermogen van 7,2 kW wisselstroom of 50 kW gelijkstroom. Als optie is ook een laadsysteem tot 100 kW gelijkstroom beschikbaar. Het basismodel van de auto haalt een topsnelheid van 160 km/u.
De grootste batterij biedt een nuttige energie-inhoud van 77 kWh en een elektrisch rijbereik tot 550 kilometer volgens de WLTP-cyclus. De batterij kan worden opgeladen aan een wisselstroomlader met een maximumvermogen van 11 kW en een gelijkstroomlader van maximaal 125 kWh.
(persbericht)