Home > #Hoofdnieuws > BRC Omloop: Bédoret in moeilijke omstandigheden

BRC Omloop: Bédoret in moeilijke omstandigheden

Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq wonnen op hun Skoda Fabia R5 “Evo” de Omloop van Vlaanderen. Ze hielden uiteindelijk Kevin Demaerschalk (Ford Fiesta R5 MkII) en Vincent Verschueren (GoDrive Skoda Fabia R5) achter zich na een eindlus met zeer wisselende en moeilijke omstandigheden.

Het kwam iets na 18u als een donderslag bij heldere hemel. Op de verbinding naar Passendale, voor de derde passage aldaar, stond Adrien Fernémont stil. Motorpech. En zo verdween de Waal, die de gehele rally had gedomineerd plots van het toneel. Sébastien Bedoret nam over, maar voelde onmiddellijk de hete adem van Demaerschalk in de nek. Die halveerde zijn achterstand op Houthulst naar acht seconden, en dan naar vier seconden na de laatste passage op Zilverberg. Een Bedoret in opperste concentratie moest wel terugslaan op Rumbeke. Niet evident maar hij lapte er wel acht seconden (!) aan de broek van Demaerschalk.

De jeugd aan de macht

Het was 21u08 toen de laatste proef, een passage op de Zoning, van start ging. En het was spannend geweest want in de avondlus had Kevin Demaerschalk met de Ford Fiesta R5 “tweede generatie”, stukje bij beetje geknaagd aan de voorsprong van Sebastien Bedoret. En nu, net voor de start begon de lichte regen, die zich omzette in een hardnekkige vlaag en het industrieterrein in Roeselare kletsnat maakte. Verschueren plaatste er zijn laatste aanval, maar kon maar 1.7 seconde pakken op een zeer gemotiveerde Kevin Demaerschalk. En Bedoret, die kon zijn leidersplaats vrijwaren met een derde plaats en een toegift van slechts één seconde op Demaerschalk. “In Duitsland hadden we pech, hier kenden we een beetje geluk. Jammer wat er gebeurde met Adrien [Fernémont] maar dat is rally . We kenden zelf ook al ons deel van de pech. Eindelijk hebben we deze eerste zege in het BK vast. We zaten er al een tijdje op te wachten en het is leuk voor het hele team dat heel wat werk verzette”,  vertelde Bedoret op het podium. We zien hem terug in de East Belgian. De Omloop van Vlaanderen zag een echte doorbraak van de jeugd, met Bedoret voor Demaerschalk en uiteraard Fernémont, die had moeten winnen maar door pech werd geveld.

En de oude garde, die sneuvelde onderweg. Pieter Tsjoen raakte nog een paaltje en moest verder met een gebroken triangel in de ophanging. En Princen, BK leider, stak zijn misprijzen over de VW Polo R5 niet onder stoelen of banken. “Ik kan er echt niet mee rijden“, verklaarde hij na de derde passage op de Zoning. “Er scheelt vanalles aan die wagen. Is het een gevolg van de crash in Duitsland? Dat denk ik niet. Werkt de voorste sper niet? Ik weet het niet. We gaan door in de BK strijd maar ik moet echt eens overwegen of ik met deze wagen verder wil!” Uiteindelijk zou Princen de handdoek gooien na een brandje in de wagen. Verschueren bleef dus als enige overeind van de gevestigde waarden, maar ook hij moest de jeugd voorlaten en had al meer dan genoeg werk om een uitstekende PJM Cracco achter zich te houden. “Misschien had ik iets meer regen dan Pieter-Jan, maar het is uiteindelijk toch gelukt. Het was moeilijk met de oude Skoda. De jonge leeuwen zijn zeker klaar. Ze hebben ervaring opgedaan en het niveau van de nieuwe generatie begint te stijgen. Dat is alleen maar goed voor het Belgische  kampioenschap.”

Bjorn Syx bevestigt nogmaals

Bjorn Syx kon met de BMW M3 uiteindelijk Paul Lietaer (Opel Manta 400) afhouden voor winst bij de Historic. “Als je vroeger als fan naar Paul keek, dan weet je dat hij altijd iets meer kan. Hij was echt mijn voorbeeld. We hebben volgas moeten gaan om Paul voor te blijven en ik ben dan ook zeer tevreden met het resultaat dat we behaald hebben“, aldus Bjorn Syx, die na Ieper zijn tweede grote zege binnenhaalde.

Geven we nog mee dat Gunther Monnens de zege haalde bij de M-Cup. Hij pakte snel de kop in de categorie, en hield ondanks enkele probleempjes deze leiding vast. Bij de Juniors was de zege voor Gilles Pyck met de Peugeot 208 R2. De E-Rally werd gewonnen door Jan Verschaeve met een Audi e-tron.