Home > #Hoofdnieuws > TCR SPA500: naar een geslaagde eerste editie?

TCR SPA500: naar een geslaagde eerste editie?

Tot in het milleneumjaar 2000, het laatste jaar van de twintigste eeuw, maakten de toerwagens het mooie weer tijdens de bekendste 24-uursrace van ons land, de 24 Uur van Spa. Daarna was het al GT wat de klok sloeg, maar na een onderbreking van 19 jaar zijn de toerwagens dus terug, al mag het getal ‘24’ nergens vallen, vandaar TCR SPA500. De wedstrijd vindt op 5 en 6 oktober plaats.  

Uiteraard waren er ooit de 2003 Miles BTCS, een wedstrijd met ongeveer dezelfde duur als de TCR SPA500, 3500 kilometer of ongeveer tweemaal rond de klok. Die wedstrijd ging toen naar een Jaguar X-Type Silhouette. Vandaag is er geen sprake meer van silhouetten of kleine GT’s, maar wel van TCR-wagens. Die auto’s kennen we uit de diverse sprintkampioenschappen, maar ook uit langere races van de VLN of de Creventic Series. Het is net die Nederlandse promotor die het idee kreeg om op Spa-Francorchamps weer iets te doen met toerwagens over een langere afstand, in samenwerking met WSC, het bedrijf dat de technische rechten op TCR heeft. Omdat de naam ’24 Uur’ behoorlijk afgeschermd wordt, kwam het idee van de TCR SPA500, wat staat voor 500 ronden of 3500 kilometer of het asfalt in de Ardennen. Indien de wagens een rondetijd van 2min40 aanhouden, komen we mogelijk uit op iets minder dan 23 uur, zonder de pitstops of onderbrekingen gerekend.

De kritische stemmen hadden het over een onmogelijke opdracht, maar ondertussen zien we dat de startgrid toch stilaan vorm krijgt, met een 40-tal wagens, waarvan eerlijkheid gebiedt ons, goed de helft nog wel de rijdersnamen moet invullen. Vooral de merken van de VW-groep zijn vertegenwoordigd, met Audi, Volkswagen en SEAT, naast het Franse Peugeot. Hyundai, Honda, Lynk & Co of Alfa Romeo ontbreken voorlopig.

Ook al Belgen

Van Belgische zijde zijn er heel wat teams, met DG Sport en Burton Racing die het met Peugeot doen, AC Motorsport en Team WRT die diverse Audi RS3 LMS inzetten, net als QSR Racing. Belgische rijders zijn er ook al, met onder meer Corthals, Radermecker en Steveny. Opvallend tot dusver staan er geen Nederlandstalige piloten op de deelnemerslijst, mogelijk door het samenvallen met de voorlaatste manche van het Belcar-kampioenschap op Circuit Zolder. Het is echter nog niet te laat en weet dat de prijzen voor de ‘zitjes’ ongeveer een vijfde bedragen van wat vandaag normaal is voor een stuur in de GT3-wedstrijd einde juli.

De deelnemers worden naar analogie met SRO en de Total 24 Hours of Spa onderverdeeld in Pro, Pro/AM en Am, wat maakt dat iedereen zijn gading vindt. Voorafgaand aan de TCR SPA500 racen ook de Supercar Challenge, de Mazda MX-5 Cup en de Ford Fiesta Sprint Cup op de omloop in de Ardennen.

Klik hier voor de deelnemerslijst.

http://www.autosportwereld.be/2019/09/05/tcr-spa500-met-een-belgische-peugeot-en-pilou-corthals/