Voor Thems Racing by EMG Motorsport staat de start van de tweede seizoenshelft voor de deur. Na een tegenvallende 24 Hours of Zolder zijn de batterijen opgeladen en is Nicolas Vandierendonck klaar om, opnieuw met de Porsche 911 en teamgenoot Bas Schouten, te schitteren in de GT Cup Open Europe. Op het legendarische circuit van Silverstone staan twee wedstrijden van 55 minuten op het menu.
Voor Nicolas Vandierendonck wordt het niet de eerste wedstrijd in de GT Cup Open Europe. In Paul Ricard stond de Porsche-rijder van Thems Racing by EMG Motorsport aan de start met Filip Teunkens als teamgenoot, terwijl Bas Schouten de tweede rijder was tijdens de races op het circuit van Spa-Francorchamps. “Bas zal er ook in Silverstone bij zijn, met de bedoeling om de algemene podiumplaats in Spa te herhalen. Ik probeer mee te strijden in de eerste helft van het peloton, terwijl hij steevast helemaal vooraan te vinden is. Daarom is onze rijderscombinatie, die ingeschreven staat in de Pro Am-categorie, in staat om ook een rol te spelen in het algemene klassement. Bovendien kan ik het goed vinden met Bas naast het circuit, maar ook op het circuit: onze rijstijl is gelijkaardig en dat maakt het eenvoudiger om de perfecte afstelling te vinden.”
Net als in Spa lijkt de grootste tegenstand van de Lamborghini Super Trofeo te komen, al hoopt Vandierendonck vooral op een gelijkwaardig deelnemersveld. “Op de snelle omloop van Francorchamps hebben we gemerkt dat de concurrerende GT4-wagens wat benadeeld werden door de Balance of Performance. De Porsche 911 Cup is de norm, terwijl de Lamborghini Super Trofeo naar mijn gevoel iets te veel snelheid in huis had. Aangezien Silverstone een gelijkaardig circuit is, kijk ik dus vooral uit voor die wagens, al heb ik zeker vertrouwen in een correcte BoP.”
Silverstone, thuishaven voor de Britse autosport, is een uitdagende piste met een rijke geschiedenis en… onvoorspelbare weersomstandigheden. “Het is een traditionele, Noord-Europese omloop die in geen geval te vergelijken valt met de circuits in het zuiden van Europa. Niet alleen het snelle bochtenwerk is een van de doorslaggevende karakteristieken, ook de weergoden mengen zich dikwijls in de debatten. Voor mij persoonlijk maakt het weinig verschil of regent of droog blijft, maar Bas staat erom bekend verschrikkelijk snel te zijn in natte omstandigheden. Bovendien staat het regenweer onze auto op het lijf geschreven. Laten we hopen dat we op die manier de tegenstanders de loef kunnen afsteken!”
De strijd in Silverstone begint op vrijdag met twee vrije oefensessies over 50 minuten. Op zaterdag en zondag is het vervolgens tijd voor het serieuze werk, met in de ochtend telkens eerst een korte, intense kwalificatie, gevolgd door een wedstrijd van 55 minuten
(persbericht+foto)