Home > #Hoofdnieuws > Getest: de Jaguar F-Type SVR Coupé

Getest: de Jaguar F-Type SVR Coupé

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″][et_pb_row _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.26.4″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]

Als we het hebben over AMG, M of RS, dan weet u waar dat voor staat. Mercedes, BMW en Audi hebben hun ondertussen bekende vertakking waar de sportievelingen onder jullie hun gading vinden. Maar wat zegt SVR u? Autosportwereld.be maakte kennis met de drie letters die staan voor hoe een Jaguar extreem wordt.

In Warwickshire, op goed veertig minuten rijden ten noordwesten van Silverstone, huist de afdeling Special Vehicle Operations (SVO) van het Britse merk Jaguar en de wagens die Jaguar daar ontwikkelt, herkennen we op straat aan drie letters: SVR. Dat SVO auto’s kan bouwen, ondervonden we ‘aan den lijve’.  Autosportwereld.be stapte immers een week aan boord van de meest krachtige en snelle Jaguar die ooit gebouwd werd: de F-Type SVR Coupé. Wie van cijfers houdt, zal het meteen begrijpen: deze prachtig ogende tweezitter heeft dankzij een 5.0 liter V8 met Supercharger een vermogen van 575 pk en heeft maar liefst 700 NM koppel. Hou u vast: daarmee accelereert de SVR in slechts 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u en de wagen bereikt een topsnelheid van 322 km/u. Hiermee speelt de F-Type SVR Coupé in de liga van Porsche 911 GT3-RS en andere bolides die evenveel van circuit als van de weg houden. Omdat er bij de ingenieurs van SVO duidelijke redelijke mensen zitten, koos men voor vierwielaandrijving, een actief elektronisch differentieel en Torque Vectoring-technologie die de binnenste wielen in de bocht individueel afremt en controleert.

Britse kennis

Echter de vijand van ‘power’ en zelfs veel ‘power’ is gewicht, overtollig gewicht. De F-Type SVR Coupé beschikt daarom ook over heel wat lichtgewichtmaterialen, met onder meer een titanium uitlaatsysteem, dat overigens heerlijk blauw kleurt, en speciaal voor deze wagen ontworpen velgen. Als u dat wil kan er ook voor keramische remmen geopteerd worden. De auto weegt echter nog goed 1.700 kilogram en ons inziens zou een speciale versie van deze… speciale versie, met een ‘light’ interieur en een gereduceerde uitrusting een volgende stap kunnen zijn. Misschien dan ook maar voor een rolkooi opteren…

Opvallend is ook de uitklapbare achterspoiler, die hoger en breder dan bij de andere versies van de F-Type is, waardoor hij over de volle breedte van de wagen werkt. Wanneer de spoiler is uitgeklapt, zorgt deze voor een reductie van de luchtweerstandscoëfficiënt met 2,5 procent en een reductie van de liftcoëfficiënt met 15 procent.

Voor de weg?

U had het al begrepen, deze Britse bolide is niet meteen voor iedereen weggelegd. De F-Type SVR Coupé oogt niet alleen veel extremer dan de andere F-Type, de auto is het ook. Ondanks de vierwielaandrijving, verdient deze wagen respect, respect voor het vermogen, de snelheid en de mogelijkheden die erg ver reiken. Enige ervaring met het snellere materiaal is zeker vereist en indien u echt wil genieten van de F-Type SVR Coupé dan zijn een doorgedreven rijcursus en circuitdagen (of trackdays zo u wil), de beste manier om dat plezier te bereiken.

[/et_pb_text][et_pb_gallery gallery_ids=”50460,50459,50458,50461″ gallery_orderby=”rand” db_images_per_row=”4″ db_image_row_spacing=”1px” show_title_and_caption=”off” show_pagination=”off” _builder_version=”3.26.4″ custom_margin=”|1px||1px|false|false”][/et_pb_gallery][et_pb_text _builder_version=”3.26.4″]

Foto’s © Jens Mommens

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
Formula E Diriyah: Sam Bird snelste tijdens eerste vrije training
Formule E testdagen: Günther opnieuw bovenaan
Formule E: Jaguar I-PACE eTrophy verdwijnt van de kalender na dit seizoen
In een notendop: samen strijden tegen het coronavirus