Met de nieuwe Taycan breekt bij Porsche een nieuw tijdperk aan, en zijn eerste zuiver elektrische sportwagen vormt een nieuwe standaard op het vlak van interieurdesign. Klassieke designkenmerken werden geherinterpreteerd en het digitale tijdperk ingeleid. “Less is more is ook hier van toepassing”, verklaart Ivo van Hulten, Director Interior Design Style Porsche bij Porsche AG. “Het interieur van de Taycan combineert designelementen die typisch zijn voor Porsche met een nieuwe soort gebruikerservaring en maakt indruk met zijn eenvoudige elegantie.” Porsche zal de Taycan wereldwijd voorstellen in september 2019.
Typisch Porsche: een dashboard ontwikkeld voor bestuurders en een sportieve stoelpositie
De inspiratiebron waren de pure lijnen van het dashboard van de originele 911 uit 1963, maar dan aangepast aan de moderne tijd. De cockpit geeft het startschot voor een nieuw tijdperk, met zijn heldere structuur en volledig nieuwe opbouw. De focus ligt duidelijk op de bestuurder. Het instrumentenbord heeft een zuiver, minimalistisch en ultramodern ontwerp en laat zich snel en zonder afleiding bedienen. Het vrijstaande gebogen instrumentenbord vormt het hoogste punt van het dashboard en is duidelijk gericht op de bestuurder. Alle informatie die hij nodig heeft bij het rijden is immers goed zichtbaar.
Het innovatieve instrumentenbord bestaat uit een gebogen scherm van 16,8 duim met de afgeronde look die zo typisch is voor Porsche. Het kader werd verwijderd, wat een slanke en moderne uitstraling geeft die doet denken aan hoogwaardige smartphones en tablets. Het reflecteert niet dankzij het gebruik van echt glas en een door middel van opdamping verkregen polarisatiefilter.
Bestuurders kunnen kiezen tussen vier schermmodi voor het instrumentenbord:
- De Classic-modus (vermogensmeter) verwijst naar de ronde instrumenten die typisch zijn voor Porsche. Dit scherm geeft de informatie duidelijk gerangschikt weer, zodat ze snel kan worden afgelezen. Een vermogensmeter vervangt de toerenteller in de middelste wijzerplaat.
- De Map-modus vervangt de centrale vermogensmeter door een kaartweergave.
- De Full Map-modus laat de ronde wijzerplaten achterwege en strekt de navigatiekaart uit over het volledige display.
- De Pure-modus toont enkel informatie die essentieel is tijdens het rijden, zoals de snelheid, verkeersborden en de navigatie met behulp van een minimalistische pijl.
De randen van het scherm zijn uitgerust met kleine, aanraakgevoelige velden voor de bediening van de verlichting en de onderstelfuncties. Daardoor is het instrumentenbord breder dan het stuurwiel , wat doet denken aan de iconische originele 911.
Het stuurwiel oogt licht en er is keuze tussen twee modellen. Naast de basisversie, die kan worden gepersonaliseerd met kleurtoetsen als onderdeel van het accentpack, biedt Porsche ook een GT-sportstuurwiel als optie. Het opvallende design met zichtbare schroefkoppen omvat de voor Porsche zo typische ronde modusknop waarmee de bestuurder de verschillende rijmodi kan selecteren.
De bovenste en onderste delen van het dashboard lopen over de volledige breedte van het voertuig in de vorm van een vleugel. Het centrale infotainmentscherm van 10,9 duim en een optioneel scherm voor de passagier smelten samen tot een geïntegreerde glazen strook met black-panellook die lijkt op te gaan in het interieur.
Alle gebruiksinterfaces in de Taycan werden volledig hertekend. Het aantal traditionele fysieke knoppen en schakelaars werd sterk gereduceerd. De bediening gebeurt nu intelligent en intuïtief via aanraakvlakken of spraakbediening die reageert op het commando “Hey Porsche”.
Alle voertuigconfiguraties voor de Taycan, zoals het Porsche Active Stability Management (PASM), kunnen eenvoudig rechtstreeks worden ingesteld via het centrale scherm. Apps kunnen snel geopend worden via het helder gestructureerde en personaliseerbare startscherm. Tot die apps behoren navigatie, telefoon, media, comfort en Porsche Connect. Met de geoptimaliseerde stembediening krijgen bestuurders nog sneller toegang tot de gewenste functie. Voor het eerst hebben voorpassagiers in de Taycan als optie een eigen aanraakscherm waarmee ze instellingen eenvoudig kunnen aanpassen, waardoor de bestuurder niet afgeleid wordt.
De verhoogde middenconsole versterkt het gevoel van een lage zitpositie, wat typisch is voor Porsche, en is uitgerust met een groot aanraakvlak van 8,4 duim met haptische feedback. Daardoor kunnen de instellingen van de airconditioning rechtstreeks worden gewijzigd. Een geïntegreerde handschriftherkenning maakt het ook mogelijk om vlot adressen in te geven.
Elk detail is tot de essentie herleid. Net zoals de Porsche 918 heeft de Taycan een compacte selectieschakelaar in het instrumentenbord in de plaats van de klassieke versnellingspook. Dat geeft de middenconsole een zuivere look en creëert bergruimte. De duidelijke back to basics-aanpak is ook terug te vinden in de ventilatieroosters. Die werden volledig gemoderniseerd en kunnen intuïtief worden bediend. Traditionele, mechanisch bediende roosters behoren tot het verleden. De luchtstromen worden nu digitaal en volledig automatisch geregeld (Virtual Airflow Control). Als je op het menu van de klimaatregeling klikt, kun je kiezen tussen ‘Focused’, voor snelle, gerichte afkoeling, en ‘Diffused’, voor tochtvrije airconditioning. De optionele automatische airco in vier zones (Advanced Climate Control) kan ook worden bediend vanaf de achterstoelen via een extra bedieningspaneel van 5,9 duim met haptische feedback.
Een breed gamma aan personaliseringsopties en innovatieve materialen
Het kleur- en materiaalontwerp van de Taycan maken een gepersonaliseerde uitrusting mogelijk, van traditioneel over duurzaam tot modern. Er kan gekozen worden voor klassiek leder, maar ook voor het duurzaam gelooide Clubleder OLEA, dat olijfbladeren gebruikt bij het looiproces. De natuurlijke kwaliteit van het leer wordt benadrukt door middel van een speciale wolkachtige print. Nieuw is het volledig leervrije interieur met ultramoderne oppervlaktematerialen. Er wordt dan gebruik gemaakt van Race-Tex, een hoogkwalitatief microvezelmateriaal dat deels bestaat uit gerecycleerde polyestervezels. Bij de productie komt 80 procent minder CO2 vrij dan bij traditionele materialen. De vloerbekleding bestaat uit de gerecycleerde vezel Econyl®, die is gemaakt van onder meer gerecycleerde visnetten.
De Taycan is beschikbaar met een breed gamma aan interieur- en koetswerkconfiguraties, zowel in een moderne als klassieke stijl. Accenten en sierlijsten in het interieur benadrukken de aandacht voor detail en voldoen tegelijk aan de hoogste kwaliteitsnormen op het vlak van materiaalkenmerken en vakmanschap, zoals je mag verwachten van Porsche. De interieurkleuren Black-Lime Beige, Blackberry, Atacama Beige en Meranti Brown zijn exclusief verkrijgbaar voor de Taycan. Het optionele interieuraccentpack biedt klanten bovendien de keuze tussen contrasterende kleurschema’s in matzwart, donkerzilver of neodymium, een elegante champagnekleur. De deuren en middenconsole kunnen worden afgewerkt met hout, mat carbon, geborsteld aluminium of stof.
Bovenop al deze innovaties is er nog een detail dat in geen enkele Porsche mag ontbreken. Naar analogie van het startslot op conventionele Porsche-modellen zit de startknop links van het stuurwiel.
(persbericht)