De affaire van de achtervleugel in het WK rally doet letterlijk en figuurlijk stof opwaaien. In de zomermaanden kwam boven water dat de Toyota Yaris WRC een achtervleugel had die niet conform de technische voorschriften is. Maar, het was niet het merk dat in de fout ging, wel de FIA…
Even samenvatten, de Toyota heeft een achtervleugel die meer uitsteekt tegenover de achterbumper dan toegelaten (8 ipv. 5 cm) en de oppervlakte van de vleugel is ook goed 15% te groot. In Turkije moet de vleugel weer helemaal conform zijn, in Duitsland is de ‘positionering’ al in orde gebracht.
We horen u schreeuwen dat het Japanse merk herhaalt wat het al in 1995 deed… de boel belazeren. Echter de FIA homologeerde de auto als dusdanig en dus was de auto ook al die tijd ‘conform’ zijn homologatiefiche. De FIA reageert overigens niet of nauwelijks op de affaire… Bovendien hebben ook de concurrenten 2,5 jaar lang niets opgemerkt, laat staan ondernomen. Uiteindelijk trok Citroën aan de alarmbel toen de achtervleugel van Toyota… diende als inspiratiebron voor een evolutie van de C3. Het is dus afwachten wat de impact van de nieuwe vleugel voor de Yaris is. Hoe dan ook, als Toyota dit jaar het WK wint, dan zijn we er zeker van dat de concurrentie niet met dezelfde wapens heeft kunnen strijden…