Home > Industrie > De nieuwe Volkswagen T-Roc Cabriolet

De nieuwe Volkswagen T-Roc Cabriolet

Volkswagen laat met een wereldpremière een frisse wind waaien door het segment van de Sport Utility Vehicles (SUV’s). De nieuwe T-Roc Cabriolet verbindt als eerste cross-over-cabriolet in het compacte segment de look en de troeven van een klassieke SUV met het unieke rijgevoel van een cabrio. ‘Accept no roof’: deze duidelijke aankondiging belooft een gevoel van vrijheid, een frisse wind door het SUV-segment en een zeer emotionele vorm van rijplezier. De T-Roc Cabriolet lost al die beloften in en brengt met zijn hoge cool-factor meer kleur in het dagelijkse leven.

De T-Roc wordt een T-Roc-familie. De T-Roc Cabriolet brengt meer lifestyle in de sterk groeiende SUV-markt. Hij vertrekt van de functionaliteit, de rijdynamiek en de technologie van de in november 2017 geïntroduceerde T-Roc. De naam zegt alles: de van de Tiguan en Touareg afgeleide ‘T’ geeft aan dat het om een SUV gaat, terwijl de ‘Roc’ de T-Roc positioneert als een cross-over die op soevereine en temperamentvolle wijze het segment van de compacte SUV’s ‘rockt’. Met succes, want sinds hij op de markt kwam, werden er al zo’n 360.000 exemplaren van verkocht. In maart 2019 werd als nieuwe telg van de familie de T-Roc R2) voorgesteld, een high performance-versie met 4MOTION-vierwielaandrijving en een DSG-7-versnellingsbak met dubbele koppeling om 221 kW/300 pk en een koppel van 400 Nm op de weg te brengen. In de lente van 2020 zal de open versie T-Roc Cabriolet het gamma van de populaire cross-overs uitbreiden. Een cabrio die rijden in elke situatie tot een plezier maakt.

‘Accept no Roof’. De T-Roc Cabriolet doorbreekt automobiele grenzen als stijlvol en sportief lid van de T-Roc-familie. Hij staat net zo goed voor een hoge dagelijkse bruikbaarheid en vrijheid als voor performance en comfort. Het even charmante als coole design wekt positieve emoties op. Zijn hoogwaardige stoffen kap opent in 9 seconden en dat kan ook rijdend bij snelheden tot 30 km/u. Daar voegt deze Crossover Utility Vehicle (CUV) ook nog eens alle troeven van een Volkswagen SUV aan toe: de hogere zitpositie en de talrijke personaliseringsmogelijkheden. De T-Roc Cabriolet stelt zich op als ambassadeur op het vlak van levensvreugde en rijplezier. Hij is ontwikkeld voor ondernemingsgezinde mensen, die vrijheid net zo goed zoeken in het dagelijkse leven als weg van de platgetreden paden. Officieel wordt de cross-over-cabriolet voorgesteld op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt am Main, van 12 tot 22 september 2019. De marktintroductie volgt dan in de lente van 2020.

Aanbod opent perspectieven. De T-Roc en T-Roc Cabriolet zijn in het segment onder de Tiguan gepositioneerd en delen met hem het MQB-platform (voor voertuigen met dwars geplaatste motor). Dit MQB geeft ontwikkelaars de mogelijkheid om een voertuig compact te houden en een heel aparte koetswerkstijl aan te meten. De T-Roc Cabriolet is 4.268 millimeter lang en heeft een wielbasis van 2.630 millimeter. Hij is 1.811 millimeter breed (zonder buitenspiegels) en 1.522 millimeter hoog. De bestuurder en voorste passagier zitten een prettige 599 millimeter boven het asfalt (achterbank 616 millimeter) en beschikken op die manier over een mooi zicht rondom. In het interieur van het tweedeurskoetswerk kunnen de bestuurder en zijn passagiers genieten van veel flexibiliteit en een zee van ruimte. Dat geldt ook voor de 284 liter grote koffer, die in het segment van de compacte cross-overs niet moet onderdoen. De veelzijdigheid van dit voertuigconcept wordt daarenboven nog benadrukt door de optioneel verkrijgbare trekhaak.

De kap van de T-Roc Cabriolet. In de traditie van de Kever en de Golf Cabriolet kiest de T-Roc Cabriolet voor een klassieke stoffen kap. De kap zelf bestaat uit het geraamte, een binnenbekleding, een volledig gestoffeerde tussenlaag en de buitenbekleding. Het ontwikkelingsteam heeft de verbindende langsnaden van de buitenbekleding (in het midden en langs de twee zijkanten) zo gepositioneerd dat ze als extra regengoten dienstdoen.

Perfecte stroomlijn: tussen de langsframes van het kapgeraamte zijn in totaal vier dwarsstangen en de zogenaamde frontstang (het eerste grote dwarselement achter het voorruitframe) aangebracht. De softtop is door middel van vastgeschroefde stofbevestigingslijsten met de stangen verbonden. Daardoor bolt de stoffen kap ook bij hogere snelheden niet op. Dat heeft dan weer positieve gevolgen voor de stroomlijn en het geluidsniveau in het interieur. De weldoende rust aan boord is te danken aan het hoogwaardige stoffen dak en aan de speciaal ontwikkelde dichtingen voor de ramen en de deuren.

Openen en sluiten tijdens het rijden. Wanneer de kap geopend is, dekt het bovenste deel van de frontstang het kapbergvak af, waardoor geen extra deksel meer nodig was. Op die manier kan de T-Roc Cabriolet de zon bijzonder snel binnenlaten: zijn standaard volautomatische elektrohydraulische kap kan in slechts 9 seconden worden geopend met een centrale knop op de middenconsole, maar ook van buiten de auto door middel van de sleutel met afstandsbediening. Openen en sluiten kan ook rijdend bij snelheden tot 30 km/u. De softtop wordt vergrendeld en ontgrendeld met een elektromechanische sluiting. Het volledige daksysteem werkt volautomatisch, dus manuele tussenkomsten zijn niet meer nodig.

Veiligheid tot in de details. De gasten aan boord van de T-Roc Cabriolet worden goed beschermd door de achter de achterbank geplaatste uitklapbare en omkeerbare koprolbescherming. Het systeem in de T-Roc duwt de achterste hoofdsteunen omhoog in een fractie van een seconde na het overschrijden van een bepaalde dwarsversnelling of hellingshoek. Voor een maximale veiligheid over de hele lijn is de T-Roc Cabriolet bedacht met een versterkt voorruitframe en talrijke andere structurele versterkingen in de vloerplaat en de zijdelingse delen, de dwarsdragers en de deuren.

‘Always On’ en Digital Cockpit. Meer connectiviteit brengt meer comfort in de T-Roc Cabriolet: met het optioneel verkrijgbaar infotainmentsysteem van de volgende generatie (MIB3) is de Cabriolet permanent online. Op die manier kan hij beschikken over nieuwe functies en diensten. Het nieuwe systeem is uitgerust met een Online Connectivity Unit met geïntegreerde eSIM. Daarmee is de Cabriolet indien gewenst permanent online, zodra de bestuurder zich in het Volkswagen-systeem heeft aangemeld. De informatie wordt weergegeven op het tot 8,0 duim grote scherm van het infotainmentsysteem. In combinatie met het optioneel verkrijgbare Active Info Display met beeldscherm van 11,7 duim ontstaat zo een volledig digitaal dashboardlandschap, de zogenaamde Digital Cockpit. De uitrusting van deze functie kan worden vervolledigd met een eveneens als optie verkrijgbare 12-kanaalsgeluidsinstallatie van het Amerikaanse merk BeatsAudio met een systeemvermogen van 400 watt, dat bij geopende kap de sound aanpast aan het rijgevoel.

Uitrustingsversies Style en R-Line. Volkswagen legt duidelijke accenten met de uitrusting. De klant heeft de keuze tussen de designgerichte uitrustingsversie Style en het sportieve R-Line-pack. Wie de stijlfactor nog wil vergroten, kan in beide versies de standaard 17-duimsvelgen laten vervangen door lichtmetalen velgen van maximaal 19 duim. De uitrustingsversie Style staat voor design en individualisme. De vier vrij verkrijgbare decorvarianten voor het interieur, de standaard sfeerverlichting, de lichtmetalen 17-duimsvelgen Mayfield met gelakte oppervlakken en de optionele lederen uitvoeringen in twee kleurvarianten versterken deze claim. Het uitrustingsniveau met het standaard Composition-infotainmentsysteem inclusief USB- en bluetoothaansluiting en de online aanbiedingen van We Connect zorgt voor een sfeervol totaalpakket.

De uitrustingsversie R-Line is consequent sportief georiënteerd en is standaard uitgerust met de inhoud van de koetswerk- en interieurpacks van R-Line die als optie worden aangeboden op de T-Roc. Verder wordt zijn sportieve oriëntatie nog versterkt door de standaard mistlampen, het sportief afgestelde onderstel en de progressieve stuurinrichting met snelheidsafhankelijke bekrachtiging. Een bijzonder detail zijn de aangepaste sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, specifieke stoelbekleding in stof en kunstleder en R-Line-logo’s. Dankzij de standaard elektrisch verstelbare lendensteun komt men ook qua comfort niets tekort en de keuze aan decoratiekleuren biedt vele personaliseringsmogelijkheden. De technische basisuitrusting omvat in beide versies Front Assist met noodremfunctie voor de stad en voetgangerdetectie, de anti-multicrashfunctie en de rijstrookassistent Lane Assist.

Efficiënt TSI-duo. Dynamiek zit in het DNA van de T-Roc-familie. De voorwielaangedreven cabriolet baant zich sportief en behendig een weg door het dagelijkse leven en straalt de soevereiniteit van een SUV uit. De stad ligt hem net zo goed als lange ritten. Dankzij de beschikbare motoren kun je steeds ontspannen cruisen, uiteraard des te meer met het dak open. Er is keuze tussen twee efficiënte benzinemotoren met turbo, met 85 kW/115 pk (200 Nm aan koppel) of 110 kW/150 pk (250 Nm koppel). De 1.0-driecilinder van 85 kW is standaard uitgerust met een manuele zesversnellingsbak, de krachtiger 1.5-viercilinder met 110 pk is daarnaast als optie beschikbaar met een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling.

T-Roc, stichter van de T-Roc-familie. De soevereiniteit van een SUV, de dynamiek van een compacte hatchback en daarenboven een progressief design: de T-Roc is de vertegenwoordiger van een nieuwe, compacte vorm van mobiliteit, die schijnbaar tegengestelde zaken met elkaar verbindt: hij belichaamt een stedelijke levensstijl, maar overtuigt tegelijk als allrounder. De verhoogde zitpositie en het grote koffervolume verraden zijn SUV-DNA. Verder ondersteunt de T-Roc de bestuurder in kritieke situaties met de standaard Front Assist inclusief noodremfunctie voor de stad en de rijstrookassistent Lane Assist. Bovendien staat hij sterk op digitaal en geconnecteerd vlak. Aan de buitenkant is het naar keuze voor- of vierwielaangedreven vijfdeursmodel compact, maar toch biedt hij veel binnenruimte. De uitrustingsniveaus T-Roc, T-Roc Style en T-Roc Sport maken maximale personalisering mogelijk. Daartoe draagt ook het uitgebreide aanbod aan tweekleurige lakopties bij.

De T-Roc R: performance en lifestyle. De in maart 2019 in Genève voorgestelde T-Roc R breidt de T-Roc-familie uit met een nadrukkelijk sportieve variant voor individualisten die belang hechten aan uitmuntende rijprestaties en een stijlvolle uitstraling. De T-Roc R is uitgerust met een 2.0 TSI-viercilinder, die een vermogen van 221 kW/300 pk en een koppel van 400 Nm ter beschikking stelt. Samen met de DSG-7-versnellingsbak en vierwielaandrijving 4MOTION maakt hij soevereine acceleraties mogelijk. De T-Roc R sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 4,8 seconden. Zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Het sportieve karakter van de T-Roc R wordt versterkt door een uniek en emotioneel design. Hij beschikt over grote, scherpe luchtinlaten, brede zijschorten, een geprononceerde diffuser achteraan en velgen van maximaal 19 duim.

Groeiend SUV-segment: tot 2020 wordt het sterk groeiende SUV-segment uitgebreid tot twintig modellen over de hele wereld, zodat het nog veelzijdiger wordt. Met de Tiguan en de Touareg zet Volkswagen de toon in het SUV-segment. In het bredere spectrum horen daar naast de T-Roc-familie nog de Atlas en de Teramont bij. Het gamma wordt vervolledigd door de T-Cross en vanaf 2020 ook door de productieversie van de conceptcar ID. Crozz, de eerste louter elektrische SUV. De temperamentvolle T-Roc Cabriolet speelt in de totaalstrategie de rol van een wendbare, veelzijdige cross-over, die hart en hoofd in dezelfde mate aanspreekt. Daarom heeft het ontwikkelingsteam de troeven van een Volkswagen SUV gecombineerd met het gevoel van een cabriolet.

Met de nieuwe T-Roc Cabriolet breidt Volkswagen zijn modellengamma uit in het snelstgroeiende segment van de autosector: dat van de compacte SUV’s. De open T-Roc wordt gebouwd in de Volkswagen-fabriek van Osnabrück, een vestiging met een lange cabriotraditie. Hier werden namelijk vroeger al de cabrioversies van de Kever en de Golf gebouwd.

(persbericht)

You may also like
VW Fun Cup 25: het wordt een grand cru!
VW breekt elektrisch Ring-record
Rally: VW is klaar met de Polo R5
Thompson en Vernay pakken pole voor maandagraces