Porsche blijft consequent focussen op e-mobiliteit, waarbij het Cayenne-gamma nu het voorbeeld van de Panamera volgt door een plug-inhybride aan te bieden als zijn nieuwe topmodel.
De Cayenne Turbo S E-Hybrid en de Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé putten hun systeemvermogen van 500 kW (680 pk) uit de slimme interactie van een 4.0 V8-motor (404 kW/550 pk) en een elektromotor die is geïntegreerd in de Tiptronic S-achttrapsautomaat (100 kW/136 pk). Het maximale systeemkoppel van 900 Nm is beschikbaar vanaf net boven het stationaire toerental. Beide modellen spurten in 3,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en halen een topsnelheid van 295 km/u. Deze uitzonderlijke prestaties gaan gepaard met een hoog rendementsniveau: de Cayenne Turbo S E-Hybrid en Turbo S E-Hybrid Coupé kunnen tot 40 kilometer afleggen zonder lokale uitstoot. Het gemiddelde NEDC-verbruik bedraagt 3,9-3,7 l/100 km (brandstof) en 19,6-18,7 kWh/100 km (elektrisch).Naast de twee topmodellen omvat het hybridegamma van Porsche nu de nieuwe Cayenne E-Hybrid Coupé met een systeemvermogen van 340 kW (462 pk), een koppel van 700 Nm en een elektrisch rijbereik tot 43 kilometer. De Cayenne E-Hybrid, die nu is uitgerust met een deeltjesfilter voor benzinemotoren, is opnieuw bestelbaar.
Snelheden tot 135 km/u met alleen elektrisch vermogen
Zoals alle plug-inhybrides van Porsche is het nieuwe topmodel van de Cayenne-familie ook een van de meest sportieve voertuigen in het premiumsegment, niet ondanks maar dankzij zijn hybride aandrijving. In de Cayenne Turbo S E-Hybrid-modellen zit de elektromotor tussen de V8-krachtbron en de Tiptronic S-achttrapsautomaat.De twee motoren zijn onderling verbonden via een scheidingskoppeling in de hybridemodule, Electric Clutch Actuator (ECA) genoemd. In de E-Power-rijmodus kan de elektromotor het voertuig zelfstandig voortbewegen tot een maximumsnelheid van 135 km/u. Hij kan in andere modi ook gebruikt worden voor een boost extra vermogen. Deze modi kunnen geselecteerd worden via het standaard Sport Chrono-pack (Hybrid Auto, Sport en Sport Plus). Porsche heeft deze booststrategie overgenomen van de supersportwagen 918 Spyder.
De lithium-ionbatterij is geïnstalleerd onder de laadvloer en heeft een capaciteit van 14,1 kWh. De hoogvoltagebatterij kan in 2,4 uur volledig opgeladen worden met de standaard geïntegreerde 7,2 kW-wisselstroomlader bij gebruik van een 400-voltaansluiting met een zekering van 16 ampère. Het laadproces duurt zes uur aan een gewoon stopcontact met een spanning van 230 volt en 10 ampère.
Een dubbel debuut: Cayenne Coupé als V6- en V8-hybride
Met de Cayenne Coupé heeft Porsche een nog sportievere variant toegevoegd aan zijn succesvolle SUV-gamma. Opvallende kenmerken van de coupé zijn onder meer de scherpere lijnen met een unieke dak- en achterpartij, een adaptieve achterspoiler, een achterbank met de kenmerken van twee aparte stoelen, en twee verschillende dakontwerpen: een vast glazen panoramadak standaard en een dak van koolstofvezel als optie. Net zoals de SUV is de coupéversie nu verkrijgbaar in twee verschillende hybrideversies, met enerzijds de 4.0 V8-biturbomotor en anderzijds een 3.0 V6-turbomotor. De nieuwe Cayenne E-Hybrid Coupé heeft een systeemvermogen van 340 kW (462 pk) en een systeemkoppel van 700 Nm. In combinatie met het standaard Sport Chrono-pack spurt hij vanuit stilstand in 5,1 seconden naar 100 km/u (5 seconden rond met de lichtgewicht sportpacks) en haalt hij een topsnelheid van 253 km/u. Het gemiddelde verbruik volgens de New European Driving Cycle (NEDC) bedraagt 3,2-3,1 l/100 km (brandstof) en 18,7-17,7 kWh/100 km (elektrisch). Het zuiver elektrische rijbereik kan oplopen tot 43 kilometer.
Prijzen beginnen bij 95.190,70 euro voor de Cayenne E-Hybrid en 99.546,70 euro voor de Cayenne E-Hybrid Coupé, telkens inclusief btw en met landspecifieke uitrusting. De Cayenne Turbo S E-Hybrid is verkrijgbaar vanaf 177.277,10 euro, terwijl de Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé begint bij 183.448,10 euro.
(persbericht/ed. wb)