De teerlingen zijn in Zolder wat betreft de chronoritten geworpen. De jonge Antwerpenaar en regerend kampioen Gilles Magnus zette zijn Norma op de polepositie en dat met een bonus van maar liefst twee seconden op zijn dichtste achtervolger, Sam Dejonghe. Antwerpen boven dus op de eerste startrij van de Limburgse etmaalrace. Maar wordt de race een heel andere verhaal?
Er staan zeven Norma M20 FC aan de start van de uithoudingsrace, minder dan verwacht, maar misschien wel voldoende om voor een tweede maal, na 2017 en… Gilles Magnus, een gooi naar de zege te doen. Binnen de Belcar 1-klasse zien we enkel nog Norma, met uitzondering van de Radical RS5 diesel, maar daar verwachten we geen wonderen van. Er staan dus geen Ligier of Wolf meer aan de start. Interessant is wel de strijd tussen de Peugeot-turbomotoren van Deldiche Racing en de rest van de open wagens die voor een atmosferische Honda opteert. “Misschien iets minder betrouwbaar, maar wel sneller en zuiniger”, aldus Tom Boonen die in de kleuren van Deldiche Racing racet. De tweede bolide van het team kende tijdens de superpole overigens problemen met de ontsteking en start zaterdag van uit de pitlane.
GT-geweld…
De Italiaanse GT-concurrentie, waarvan zoveel sprake begin dit seizoen, is gereduceerd tot één exemplaar, de bolide van WCB Racing. Zij mogen het doen als zesde op de startrij, “en we gaan het niet makkelijk hebben, maar toch geloven we erin”, aldus Niels Lagrange. Verrassingen zijn nooit uitgesloten en met een sterke bezetting (De Breucker-Hoogaars-Lagrange-Kox-Kroes), is het inderdaad uitkijken voor deze Lamborghini Super Trofeo.
Maar liefst vijf Porsche 991 (Belgium Racing, Thems Racing, Speedlover, EMG Motorsport en Independent Motorsports), twee Ford Marc Car 2 en de BMW i8 van Hamofa vormen de rest van het GT-geweld. Uitsluiten mogen we hen zeker niet doen en vooral Belgium racing is op een sterk resultaat gebrand.
Noteren we ook de onbegrijpelijke beslissing van de organisatie om de Porsche Cayman weer niet in Belcar 4 te laten racen, waardoor de twee Mercedes AMG-GT en de twee Porsche Cayman alleen hun rondjes zullen draaien. Overigens zouden ook de beide Saker en de Lamera best in die categorie zijn ondergebracht. Opvallend, het was de Mercedes van VEIDEC Silver Eagle Racing die in 1.40.137 deze groep van wagens aanvoerde.
Toerwagens
vanaf plaats 25 vinden we dan een resem BMW, op uitzondering van één Porsche 996 na. Zij zullen onderling uitmaken wie in Belcar 5 en 6 met de eer gaat lopen. De startorde vindt u hier.
http://www.autosportwereld.be/2019/08/08/24u-zolder-russel-racing-verovert-superpole-op-sublieme-wijze/