Zal Maxime Potty bij de vijfde afspraak van het seizoen, op het circuit van Oschersleben, wederom in de punten eindigen? Ondanks dat de VW Golf GTI TCR door het reglement wat extra kilo’s moet meezeulen, wil de Team WRT-rijder niets aan het toeval overlaten.
Voor Maxime is het nog even wachten op de zomervakantie… Minder dan drie weken na de Oostenrijkse afspraak op de Red Bull Ring, komen Maxime Potty en Team WRT dit weekend wederom aan de bak voor de vijfde van zeven meetings in TCR Europe. Het is ditmaal in Duitsland, meer bepaald op het circuit van Oschersleben, dat Maxime de handschoen opneemt.
“Ik heb er zin in!”, lacht de 19-jarige Belg die momenteel de 7e plaats bekleedt in de tussenstand. “Ik heb het circuit afgelopen winter kunnen ontdekken tijdens enkele testsessies en ik kwam er goed voor de dag. De Volkswagen-kleuren verdedigen in Duitsland is steevast de moeite waard. Ik besef echter dat de uitdaging hier nog veel groter zal zijn dan anders!”
Door het “Compensation Weight” concept, dat tracht de prestaties van de verschillende wagens in het kampioenschap te nivelleren, zal de VW Golf GTI TCR van Team WRT namelijk een ballast moeten meetorsen van… 60 kg! “Dat is nog eens 10 kilo meer dan in Oostenrijk”, verduidelijkt Maxime. “Meer nog, het is het maximaal toegelaten gewicht. Dat is lastig te verteren, want we kunnen niet echt zeggen dat Volkswagen gedomineerd heeft aan het begin van het seizoen. Op de Red Bull Ring kregen we uiterst delicate omstandigheden voorgeschoteld met wisselende weersomstandigheden en ik heb de snelste wedstrijdronde laten optekenen op een vettige baan. Men houdt voor het bepalen van de onderlinge verhoudingen geen rekening met de omstandigheden – waarbij op dat specifieke moment de prestaties van de wagen minder belangrijk waren dan deze van de rijder zelf. Goed, het is nu zo en we zullen het hiermee moeten doen!”
Wanneer we praten over de doelen voor deze afspraak, merken we gemengde gevoelens. “Ik ben van nature uit een optimist, maar ook een realist”, vervolgt de rijder uit Hamoir. “Die 60 kg zullen ons benadelen over één enkele ronde bij de kwalificaties, maar nog meer tijdens de race. Oschersleben is een bochtige omloop, met veel remzones en hernemingen. De bijkomende ballast zal een invloed hebben op de prestaties, maar ook op de slijtage van de remmen en de degradatie van de banden… In die context zal ik zeer blij zijn om in de punten te eindigen. Misschien zal het weer, dat zich op zaterdag als wisselvallig aankondigt, mijn bondgenoot zijn… In elk geval kan ik je één ding garanderen: samen met het ganse Team WRT zullen we ervoor knokken om ondanks alles het maximale uit het weekend te halen!”
Na twee vrije trainingen op vrijdag, zullen de kwalificaties (zaterdag om 9u50) een eerste graadmeter zijn, waarbij het doel is om in de Top 10 te eindigen. De eerste race over 23 minuten + 1 ronde zal plaatsvinden op zaterdag om 13u40, terwijl de tweede – met de omgekeerde Top 10 uit de kwalificaties als startgrid – zal starten op zondag om 13u30. De twee races zijn te bekijken via de livestreaming op de website van TCR Europe (http://europe.tcr-series.com).
(persbericht)