Home > #Hoofdnieuws > Total Spa 24: What’s in a number?

Total Spa 24: What’s in a number?

Iedere Formule 1-rijder heeft sinds enkele jaren een startnummer waaraan hij een bepaalde waarde hecht – op uitzondering van Kimi Raïkkönen natuurlijk – maar ook in de Blancpain GT Series hebben veel startnummers een speciale betekenis. We somden enkele van de opmerkelijkste verhalen op.

Rowe Racing

Het team van Hans-Peter Naundorf koos jaren geleden voor startnummer 99 om een wel heel opmerkelijke reden: “Ik heb vroeger hockey gespeeld en in die discipline is 99 een populair rugnummer”, spreekt teambaas Hans-Peter Naundorf. De drie Porsche dragen dus het nummer 99, 98 en 998, een samentrekking van beide vaste nummers.

R-Motorsport

Het relatief nieuwe team van Andreas Baenziger en Florian Kamelger lijkt op het eerste gezicht voor twee willekeurige nummers gekozen te hebben, maar 62 en 76 zijn de geboortejaren van de twee chirurgen die aan het hoofd staan van het Aston Martin-team. 762, het startnummer van de Silver Cup-wagen, is naar het voorbeeld van Rowe Racing een combinatie van beide nummers.

W Racing Team

WRT slaagt er elk jaar wel in om in een van de SRO-kampioenschappen – voor rijders of teams – de titel in de wacht te slepen, en dus is het allesbehalve onrechtvaardig dat het startnummer 1 in het kamp van Vincent Vosse blijft. De formatie uit Baudour won uiteraard ook met dat startnummer de 24 Uur van Spa 2014. Het startnummer 10 is verder een eerbetoon voor het tienjarig bestaan, terwijl 17 doet terugdenken aan de zeven titels van het team in 2017.

Honda Team Motul

Voor het eerst brengt Honda een auto aan de start die moet meestrijden voor de algemene zege. Net als vorig jaar is de NSX geflankeerd met nummer 30. “In 1993 reed Honda met de vorige versie van de NSX naar de pole positie in de 24 Uur van Spa en dus hebben we vorig jaar, 25 jaar na datum, hetzelfde startnummer aangevraagd”, herinnert William De Braekeleer zich, de verantwoordelijke voor de competitieafdeling van Honda. De Honda van RJN draagt startnummer 22, net als Jenson Button toen hij met Brawn wereldkampioen F1 werd.

Schnitzer Racing

We kunnen het team van de betreurde Charly Lamm bijna niet meer inbeelden zonder startnummer 42. “We zijn in een ver verleden succesvol geweest met dat startnummer en hebben er uit bijgeloof voor gekozen om niet meer te veranderen”, klinkt het bij het Duitse team. Schnitzer werd in 2003 ETCC-kampioen met Jörg Müller en zegevierde een jaar later in de 24 Uur van de Nürburgring, telkens met nummer 42.

Bentley

Het verhaal van Bentley is vrij eenvoudig: in 2003 won de Britse constructeur de 24 Uur van Le Mans en toen het merk in 2014 instapte in het GT3-verhaal, werd het startnummer 7 en 8 behouden. Dit jaar wordt dat uitzonderlijk 107 en 108 (en 109 en 110 voor de twee extra wagens), om het honderdjarige bestaan te vieren.

KÜS Team 75 Bernhard

Het team rond ex-Le Mans-winnaar Timo Bernhard, een van de teamgenoten van Laurens Vanthoor, racet verrassend genoeg niet met startnummer 75. “In ADAC GT komen we aan de start met nummer 17 en 18, waarmee Porsche zijn terugkeer maakte naar de 24 Uur van Le Mans in 2014. Hier is 17 niet beschikbaar natuurlijk, waardoor we bij 117 zijn aanbeland”, legt teammanager Klaus Graf uit.

Grasser Racing Team & FFF Racing Team

De twee Lamborghini-teams refereren beide naar het ‘geboortejaar’ van de Italiaanse constructeur, 1963. Grasser Racing Team racet dus met 19 en 63, terwijl het team van Andrea Caldarelli een 5 voor de beide nummers heeft geplaatst. Het startnummer 555 van de Silver Cup is een verwijzing naar FFF, de teamnaam.