[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.19.9″][et_pb_row _builder_version=”3.19.9″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]
De derde manche van het VAS Rallycross-kampioenschap speelde zich af op een erg stofferig Duivelsbergcircuit. Hoewel de reeksen verliepen in droge omstandigheden kwamen daarna de aangekondigde regenbuien met de regelmaat van de klok roet in het eten gooien. Het werd wikken en wegen wat betreft de bandenkeuzes en tevens gokken en rekenen om de jokerronde in het voordeel te laten spelen.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.19.9″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]
Klasse A (-1600cc): Simons terug van weggeweest
Hij stond misschien niet hoog genoteerd bij de bookmakers maar oude rot Jacky Simons gaf met zijn Toyota Corolla algauw het tempo aan in de reeksen. Een besttijd in de eerste reeks voor Didier Dexters (Toyota MR2) en Wouter Desender (Honda Civic) en Simons herhaalde het trucje nogmaals in de tweede reeks in dezelfde rangorde. Het leverde hem de pole op maar ook een kapotte alternator. Desender ging met de eer lopen in de derde reeks maar Simons kreeg gelukkig een andere alternator aangeboden door concurrent Didier Dexters, waardoor de routinier toch nog aan de start kon komen in “zijn” A-finale. Wouter Desender was het snelst uit de startblokken in die finale. Hij dook samen met Dexters, die als derde volgde, de jokerronde in. En dat was de vrije baan die een iets snellere Jacky Simons nodig had. Hij verzekerde zich van de overwinning door achteraf de deur netjes dicht te houden en de zege te pakken voor Desender en Dexters.
Jacky Simons: “Het was al van 2013 geleden dat ik nog eens had gewonnen. Het ging al de hele dag snel en ik verwachtte me vandaag aan een zware strijd. Helaas ging de alternator nog stuk maar gelukkig kon ik rekenen op de helpende hand van Didier Dexters. Hij had nog een exemplaar liggen waardoor ik toch nog van start kon gaan in de finale en daar ben ik hem zeer dankbaar voor.”
Klasse B (+1600cc): Goris laat zich opnieuw zien
Het werden fel betwiste en gevarieerde reeksen in de klasse B. Andy Leysen reed met de BMW M5 in de eerste reeks naar de snelste chrono voor Jonas Kemps (BMW M3) en Bart Goris (Chevrolet Kalos), maar in de tweede reeks keerden de rollen om en klokte Goris de snelste tijd voor Leysen en Kemps. Reeks drie was dan weer voor Kemps, deze keer voor Leysen en Andre Geebelen (Peugeot 206). De pole in de finale, die was voor Andy Leysen die met de BMW M5 als snelste van start ging voor Kemps en Goris. Leysen koos voor een vroege jokerronde en daarin liep het fout. Leysen tikte de vangrail aan en zag zijn kans op een overwinning teloor gaan. Eerst nam Jef De Busser (BMW Compact) de leiding maar na de passages in de jokerrondes was het opnieuw Bart Goris die naar de zege reed. Andreas Geebelen en Jef De Busser mochten mee op het podium.
Bart Goris: “We hadden de demping van de wagen aangepast en dat heeft absoluut zijn vruchten afgeworpen vandaag. Voor de finale was het wel even gokken op slicks of regenbanden omdat het plots begon te regenen. Maar de keuze op slicks bleek achteraf toch de juiste keuze. Ik tikte ook nog even de vangrail aan bij het nemen van de jokerronde waardoor ik nog twee ronden met een geplooide ophanging moest afwerken. Maar met deze zege was dat snel vergeten!”
Klasse C (Promotie): Thomassen staat er opnieuw
Tijdens de vorige race op het Glosso circuit ging Danny Kunnen totaal onverwacht met de zege aan de haal terwijl kampioenschapsleider Stefan Thomassen met een koprol zijn kansen zag verwateren. Maar de snelle Honda CRX was opnieuw volledig strijdensklaar op de Duivelsberg en Thomassen domineerde de reeksen. Na besttijden in de eerste en tweede reeks was de pole binnen en mocht Devlin Thijs nog de derde reeks op zijn naam schrijven. Vanop pole was Stefan Thomassen in de finale het snelst weg voor Guy Vrachten. Een goed gevolgde Werner Nietvelt ging al snel richting jokerronde en dat bleek een goede beslissing want het leverde hem een mooie tweede plaats op achter de ongrijpbare Thomassen. Devlin Thijs reed een sterke finale en vervolledigde het podium.
Stefan Thomassen: “Ik had de koprol in Arendonk snel verteerd, al kreeg wel nog even de schrik op het lijf toen er tijdens de trainingen een wiel afbrak. Desondanks hield ik het hoofd wel koel en waren de tijden in de eerste en tweede reeks veelbelovend voor de latere finale. Het was wel even gokken geblazen toen het plots begon te regenen maar ik had voldoende grip om niet inde fout te gaan.”
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.19.9″][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image _builder_version=”3.19.9″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/07/VAS-RX-MM3-wedstrijdanalyse.jpg”][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image _builder_version=”3.19.9″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/07/VAS-RX-MM3-uitslag.jpg”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.19.9″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image _builder_version=”3.19.9″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/07/vas-rx.jpg”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]