Home > #Hoofdnieuws > Total Spa 24: 10 merken, 10 wagens om in de gaten te houden (deel 2)

Total Spa 24: 10 merken, 10 wagens om in de gaten te houden (deel 2)

Niet minder dan 35 wagens strijden komend weekend voor de overwinning in de 71ste editie van de Total 24 Hours of Spa. Een fabelachtig deelnemersveld dat ontstaan is door de goede gezondheid van de Blancpain GT Series en de opkomst van de Intercontinental GT Challenge. Tien merken nemen het tegen elkaar op in Francorchamps, zonder dat er echt zwakke schakels zijn. Toch probeerden we om voor elke constructeur de – op papier – beste auto naar voren te schuiven. Vijf merken maken zondagnamiddag kans op de hoogste podiumtrede, maar doen daarvoor geen beroep op Belgische rijders.

 

BMW: #42 – John Edwards/Martin Tomczyk/Augusto Farfus

BMW wil een vierde zege in vijf jaar

Puur uit jeugdsentiment alleen al komt de BMW M6 GT3 van Schnitzer Racing op ons lijstje met favorieten terecht. Het team van de betreurde Charly Lamm krijgt nipt het voordeel op regerend winnaar Walkenhorst Motorsport, dat met Mikkel Jensen een jonge rijder in huis heeft die zich zal moeten bewijzen in Spa-Francorchamps. Een beetje naar het voorbeeld van mede-Scandinaviër… Christian Krognes, de man die vorig jaar tegen alle verwachtingen in schitterde tijdens de grootste etmaalrace van ons land. Landgenoten zijn er niet (meer) bij BMW, dat met Boutsen Ginion Racing wel een Belgisch team heeft dat uitkomt in de Am Cup.

 

 

De twee BMW uit de Pro-klasse op een rijtje:

  • #34 – Nick Catsburg/Mikkel Jensen/Christian Krognes (Walkenhorst Motorsport)
  • #42 – John Edwards/Martin Tomczyk/Augusto Farfus (Schnitzer Racing)

 

Ferrari: #51 – Alessandro Pier Guidi/James Calado/Sam Bird

AF Corse brengt voor het eerst een officiële F488 GT3

Een keuze maken tussen de drie Ferrari 488 GT3 die kans maken op de eindzege lijkt eenvoudig, maar is het allerminst. De keuze voor de #51, die als enige uitsluitend bestuurd wordt door fabrieksrijders, is mogelijk wat kort door de bocht, want ook de twee andere exemplaren van het Steigerende Paard hebben sterke adelbrieven. De #72 van SMP Racing – in de praktijk ingezet door AF Corse – won de race van de Blancpain Endurance Cup in Silverstone en leidt het kampioenschap, terwijl de #227 HubAuto Corsa domineerde tijdens de tweede race van de Intercontinental GT Challenge in Laguna Seca. De ‘fabriekswagen’ van het team van Amato Ferrari heeft bovendien een groot nadeel: de afwezigheid in beide kampioenschappen van SRO én tijdens de testdagen begin juli.

De drie Ferrari uit de Pro-klasse op een rijtje:

  • #51 – Alessandro Pier Guidi/James Calado/Sam Bird (AF Corse)
  • #72 – Davide Rigon/Mikhail Aleshin/Miguel Molina (SMP Racing)
  • #227 – Nick Foster/Daniel Serra/Nick Cassidy (HubAuto Corsa)

 

Nissan: #18 – Edoardo Liberati/Oliver Jarvis/Alexandre Imperatori

Kansloos voor de zege of een stevige outsider?

Ondanks een zevende plaats tijdens de editie van vorig jaar, op één ronde van de winnaars, blijft Nissan de reputatie met zich meedragen dat het kansloos is voor de overwinning in Francorchamps. Bij KCMG, dat twee professioneel bestuurde Nissan GT-R op de deelnemerslijst heeft geplaatst, lijkt de line-up met het meeste snelheid en regelmaat die van Edoardo Liberati, Oliver Jarvis en Alexandre Imperatori, drie rijders die op basis van hun gemiddelde de snelste prestatie afleverden in Laguna Seca. Het team uit Hong Kong kwam bovendien met vier wagens testen tijdens de officiële test en lijkt niets aan het toeval over te willen laten. Worden de sceptici op hun plaats gezet?

 

 

De twee Nissan uit de Pro-klasse op een rijtje:

  • #18 – Edoardo Liberati/Oliver Jarvis/Alexandre Imperatori (KCMG)
  • #35 – Tsugio Matsuda/Katsumasa Chiyo/Josh Burdon (KCMG)

 

Lamborghini: #563 – Dennis Lind/Marco Mapelli/Andrea Caldarelli

De Italiaanse constructeur heeft zijn krachten eindelijk gespreid…

Lamborghini houdt er in 2019 een andere werkwijze op na: voor het eerst krijgen twee teams fabriekssteun uit Italië, en dat blijkt ook uit de tussenstanden in het teamkampioenschap. Nieuwkomer FFF Racing Team bezet zowel in de Blancpain GT Series als in het uithoudingskampioenschap de eerste plek, en heeft met de #563 een exemplaar van de Huracan in huis dat veel concurrenten met ontzag zullen behandelen. Teambaas en rijder Andrea Caldarelli herleeft nu hij uit de schaduw is gestapt van Mirko Bortolotti, terwijl ook zijn twee teamgenoten zich al lieten opmerken dit seizoen. Over Bortolotti gesproken: de razendsnelle Italiaan verdedigt nog altijd de kleuren van Grasser Racing Team, maar is in zijn #63 (te veel?) afhankelijk van de snelheid van Rolf Ineichen.

De drie Lamborghini uit de Pro-klasse op een rijtje:

  • #63 – Mirko Bortolotti/Rolf Ineichen/Christian Engelhart (Grasser Racing Team)
  • #519 – Giovanni Venturini/Phil Keen/Frank Perera (FFF Racing Team)
  • #563 – Dennis Lind/Marco Mapelli/Andrea Caldarelli (FFF Racing Team)

 

Mercedes: #88 – Raffaele Marciello/Vincent Abril/Fabian Schiller

Mercedes, altijd een favoriet voor de zege in Spa

Eindigen doen we met de moeilijkste keuze uit deze tweedelige voorbeschouwing. Mercedes brengt vier evenwaardige AMG GT3 aan de start van de Ardense etmaalrace – er is nog een vijfde auto voor het Japanse Goodsmile Racing – en kiezen is schier onmogelijk. Onze keuze voor de #88 kwam er voornamelijk door de buitenaardse prestaties van Raffaele Marciello, die met nieuwkomer Vincent Abril – overgestapt van Bentley – een teamgenoot heeft gekregen van hetzelfde niveau. Bovendien is de ‘zwakke’ schakel in het team, de Brit Michael Meadows, vervangen door de Duitse belofte Fabian Schiller. AKKA ASP, het Franse team dat de auto inzet, strijdt al drie jaar op rij mee voor de overwinning, met een tweede plek in 2016 als beste prestatie.

 

De vijf Mercedes uit de Pro-klasse op een rijtje:

  • #00 – Adam Christodoulou/Nobuteru Taniguchi/Tatsuya Kataoka (Black Falcon-Team Goodsmile)
  • #04 – Maro Engel/Luca Stolz/Maro Engel (Mercedes-AMG – Team Black Falcon)
  • #44 – Lewis Williamson/Gary Paffett/Tristan Vautier (Mercedes-AMG – Team Strakka Racing)
  • #88 – Raffaele Marciello/Vincent Abril/Fabian Schiller (Mercedes-AMG – AKKA ASP)
  • #999 – Maxi Buhk/Maxi Götz/Lucas Auer (Mercedes-AMG – Gruppe M Racing)

Foto’s: Tino Jacobs / SRO