Home > F1 > F1: dit zijn de voorstellen voor 2021

F1: dit zijn de voorstellen voor 2021

De uiteindelijke beslissing voor de nieuwe reglementen in de F1 werd uitgesteld tot oktober, wanneer de wereldraad zijn stemming zal houden. Ondertussen zijn al de volgende elementen bekend van hoe de nieuwe wagens er dan zullen gaan uitzien.

De aerodynamica, vooral op gebied van diffusers, wordt gewijzigd. Venturi tunnels (gebieden waar door de hoge snelheid van de lucht een onderdruk wordt gecreëerd) zouden van de voorzijde van de wagen naar de achterzijde lopen en uitkomen in diffusers die hoger worden geplaatst dan nu het geval is. De huidige wagens deflecteren de langstromende lucht door de voorvleugels en de zijdelingse “barge boards”. Die zorgen voor heel wat turbulentie. Zodanig zelfs dat er sprake is van een verlies van 50% aan downforce voor een bolide die volgt op twee wagenlengtes afstand. In de nieuwe reglementering zou dit worden gereduceerd tot slechts 5 à 10% aan verlies. De uiteindelijke vorm van de voorvleugel blijft nog het enige discussiepunt.

Voor de banden is er de invoering van de 18-duims wielen. Groter dus dan de huidige 13-duims. De banden zullen hun specificatie behouden maar de marge voor gebruik zou breder moeten worden, zodat ze niet meer zo gevoelig zijn aan degradatie als binnen de huidige specificaties. Wel zouden de bandenwarmers vanaf 2021 verboden worden.

Om de prestaties van de teams dichter bij elkaar te brengen zal er worden overgegaan naar een vereenvoudiging van bepaalde systemen. Eenvoudigere brandstofsystemen, minder complexe radiatoren, gestandaardiseerde velgen, een standaard remsysteem en standaard materiaal voor pits en garage zouden de kosten moeten drukken en de lat meer gelijk moeten leggen. Daarbij komt nog een verbod op hydraulische ophangingen en een bevriezing van de specificaties voor de versnellingsbak voor de volgende vijf jaren.

De regels omzeilen

Technisch verantwoordelijke voor de FIA, Nikolas Tombazis, vertelde dat er nu al tests bezig zijn om de haalbaarheid van de regels te verifiëren. “Er wordt nu geprobeerd de regels te omzeilen”, verduidelijkte hij. “Mijn collega’s hebben een andere pet opgezet en zullen nu proberen hoe ze de de regels in hun voordeel kunnen ombuigen. We proberen er de kantjes af te lopen en hopen zo te kunnen ontdekken waar de gaten in het reglement zitten.

Ons doel is de F1 onderhoudender, toegankelijker en duurzamer te maken. En niet enkel vanuit het oogpunt van het milieu, maar ook op commercieel gebied. Er staat veel te gebeuren. En het zal hiermee niet ophouden en dat is de nieuwe filosofie waar we met de F1 naar toe willen“, voegt Ross Brawn er aan toe.

(illustraties: fia.com)

You may also like
In een notendop: NASCAR – F1
In een notendop: MotoGP – GT World – F1
F1 Bahrein: Red Bull en Aston Martin in de wolken, Ferrari en McLaren in dal
F1 Bahrein: Max domineert openingsrace: “Precies de start die we wilden”