De discipline van de bergklim, of heuvelklim, krijgt een meer verscheiden veld aan wagens. Dat is het gevolg van het in voege treden in 2020 van de nieuwe technische reglementen die door de World Motor Sport Council werden goedgekeurd. Diverse organisatoren van dit soort wedstrijden heten al in 2019 de “nieuwe” categorie met Performance Factor (PF) welkom!
Het aanbod van wagens die in de “categorie 1” van het FIA European Hill Climb Championship worden toegelaten zal aanzienlijk breder worden. Naast de groep N, A, S20 en GT wagens, in originele of gewijzigde versie, kunnen er nu ook wagens van de klasse E1 worden toegelaten naargelang de “Performance Factor”. Deze wagens kunnen uit de nationale kampioenschappen komen of uit de monomerken series. Voorbeelden zijn de Megane Trophy wagen maar ook DTM bolides of TCR wagens.
Daarbij zal rekening worden gehouden met de PF waarde van de wagen en die wordt gewogen naar de wijzigingen die er gebeurden aan het gewicht, de motor, de aerodynamica, de aandrijflijn en het chassis, 35 parameters in totaal. Het eindresultaat is een bepaalde PF waarde en naargelang daarvan zullen ze worden ingedeeld in de klassen. De bestaande categorie 1 wagens kunnen hun PF waarde uitrekenen op de website van de FIA.
(foto: fia.com)