Na de twee Belgische afspraken op Circuit Zolder en Spa-Francorchamps trekt de karavaan van de Ford Fiesta Sprint Cup voor de derde meeting dit weekend naar het Nederlandse Circuit Zandvoort. In het kader van de Blancpain GT World Challenge Europe delen de Nederlandse en Belgische rijders opnieuw de piste, maar net zoals dat het geval was in de Belgische Ardennen gelden er aparte eindklassementen.
In de Belgische tussenstand leidt nog steeds Bert Longin (FordStore Feyaerts), zij het met slechts 4 punten verschil op de tweede en dat is Kenny Herremans. Wetende dat zowel Bert Longin als Dylan Derdaele (Belgium Racing/Ford Peerlings) niet deelnemen aan de kwalificaties, wegens samenvallen van Belcar-race in Spa met de kwalificaties in Nederland, en de toestemming kregen om… achteraan de start te nemen in zowel Race 1 als Race 2, zou de rijder van Ford Van den Bossche wel eens voor de verrassing kunnen zorgen.
“Ik ben op de hoogte van de handicap waarmee Longin en Derdaele aan de start verschijnen, maar ik ga hiermee nog niet te veel rekeninghouden,” zegt de uittredende Ford Fiesta Sprint Cup-kampioen. “Uiteindelijk moet ik mij nog altijd vooraan plaatsen op de grid, er zijn heel wat kapers op de kust en de ervaring leert mij dat het bij iedereen soms kan foutgaan – er is bijvoorbeeld kans op regen als spelbreker – en ik mij dus evengoed plots achteraan op de startgrid kan bevinden! Uiteraard ga ik ervan profiteren mochten Bert en Dylan er niet in zouden slagen op te klimmen naar de voorste plaatsen.”
Tijdens de confrontatie in de Spa Euro Race mocht hij aan den lijve ondervinden dat er in het woelige peloton weinig verschil bestaat tussen winst en verlies. Hij won in de Ardennen magistraal de eerste race – en was 3de in het Belgisch-Nederlands klassement van de Dutch Belgian Super Star – en zag zich daarop in de tweede match terugvallen naar een hopeloze 24ste plaats.
“Ja, zonder die tik van een Nederlandse concurrent had ik in Race 2 hoger geëindigd en wellicht als leider Spa verlaten,” denkt Kenny terug aan het bijna fatale incident. “Omdat de motor dan ook nog afsloeg, ben ik even aan de kant gegaan en de tijd die er erover ging om terug te starten, was het hele peloton voorbijgevlogen en moest ik de achtervolging inzetten, met als resultaat slechts een 5de plaats bij de Belgen”
Met de terugkeer naar Circuit Zandvoort denkt Kenny met genoegen terug aan zijn prestaties, vorig jaar hier in de Nederlandse duinen. Hij tekende er voor zijn eerste podium – 3de achter Stienes Longin en Jens Verbesselt –, verliet Zandvoort als 3de in de punten en legde er de basis voor zijn latere bekroning.
“Ik sta er nu beter voor,” grinnikt Kenny. “Maar met nog liefst 8 races te gaan, besef ik dat we slechts halfweg het seizoen zijn en iedereen zijn kans kan gaan. Dat we drie verschillende winnaars kregen op 4 races is hiervan het beste bewijs. Het enige minpuntje zijn de té talrijke incidenten. Leuke inhaalmanoeuvers, deur tegen deur en aanvoelen wie als de snelste de bocht ingaat, dat is eigen aan zo’n merkenracerij, maar iemand opzettelijk een duwtje geven, neen, dat kan niet. Op zondagavond stonden er in de paddock in Francorchamps weinig of geen auto’s zonder enige schade. Dat kost geld en dat doet pijn in het budget. Het is aan de officiële instanties om dit soort gedrag stevig onder controle te houden!”
Voor de races 5 en 6 in het kader van de Blancpain GT World Challenge Europe voelt Kenny alvast de hete adem van David De Saeger (FordStore Vanspringel) en Philippe Huart (Belgium Racing/Ford Peerlings) en achter Dylan Derdaele – die op de grid het gezelschap krijgt van Belgium Racing-maatje Bart Versluys, ook weerhouden voor de kwalificaties – staat op de 6de plaats Giovanni Van Lil, de leider
in de Junior Ford Fiesta Sprint Cup! Dat de rijder van Belgium Driver Academy slechts twee punten meer telt dan Nathan Vanspringel (FordStore Vanspringel) heeft alles te maken met… raceincidenten!
“Op basis van mijn sterke kwalificatie en een beetje geholpen door de zware klapper van Hanne Terium in de eerste start, had ik in Race 1 uitzicht op een mooie overwinning,” licht Giovanni toe. “Een stuurfoutje maakte dat Nathan mij voorbij kon gaan en ik vrede moest nemen met de 2de plaats. Eigen schuld, grote bult. In de tweede race begon ik goed en nam de leiding voor Borgmans, Vanspringel en Vervisch, maar één ronde verder werd ik hardhandig aangereden door een Nederlandse concurrent. Met schade slaagde ik erin de race nog vol te maken en als 4de Junior over de finish te gaan. Spijtig, want ik liet hier dikke punten liggen. Of ik dat kan goedmaken in Zandvoort, weet ik niet. Ik reed er nooit eerder en zal, eens te meer, moeten rekenen op de ervaring en de kennis van Christophe Pampel en de Belgium Driver Academy om mij goed uit de slag te trekken.”
De Junior-tegenstanders bleven ondertussen niet bij de pakken zitten. Bekomen van hun tumultueus Spa-weekend – twee keer totaalschade – verschijnen zowel Nathan Vanspringel als Hanne Terium aan de start achter het stuur van nieuwe bolides. Nathan Vanspringel beschikt voortaan over de ex-Verbesselt Fiesta, terwijl Hanne aantreedt met de EMG-auto waarmee vorig jaar Huart de baan opging. En Vanspringel en Alexander Borgmans, in de #14 Niels Lagrange by FordStore Morren Motor de verrassende winnaar in Race 2, trokken onlangs naar Zandvoort om er uitvoerig test te rijden en zich optimaal voor te bereiden op de derde confrontatie.
Na een eerste kennismaking – en een gesmaakt duel met Nathan Vanspringel – is Kristoff Cox in de EJ Automotive opnieuw van de partij en bij Ford Feyaerts vervangt debutant Raf Pireyn in principe Tom Feyaerts (met vakantie) in de hopelijk tijdig volledig herstelde #4 Ford Feyaerts.
In het Ford Dealer Team Championship staat de Ford-verdeler uit Aarschot dankzij Bert Longin nog steeds aan de leiding, maar Ford Van den Bossche (dank u Kenny!) en nieuwkomer Ford Peerlings (twee keer twee rijders op het podium) zullen geen kans onbenut laten om die eerste plaats af te snoepen.
Gezien de Nederlandse en Belgische rijders de piste delen en er sprake is van een virtuele strijd, worden er in het kader van de Dutch Belgian Super Star aan de eindmeet van de gezamelijke races punten gegeven aan de Top 20 finishers, ongeacht voor welk kampioenschap zij strijden. Na drie races (Zolder Race 1 telde niet mee) is Kenny Herremans als 4de de beste Belg in de Dutch Belgian-punten. De Top 3 gaat voorlopig naar het Nederlandse trio Pijl-de Wit-Caresani.
Wegens een overvol programma met Blancpain GT World Challenge Europe, GT4 European Series, Lamborghini Super Trofeo, Supercar Challenge en Mazda MX-5 Cup krijgt de Ford Fiesta Sprint Cup minder race-minuten onder de wielen geschoven. 40 minuten vrije training op vrijdag 12 juli, 20 minuten kwalificaties op zaterdag 13 juli en tenslotte op zondag 14 juli Race 1 om 9u05 en Race 2 om 16u30, telkens goed voor 30 minuten zuiver sprintwerk van het hoogste niveau!
(persbericht)