De deelnemers aan de editie 2019 van de Total 24 Hours of Spa hebben op het Belgische circuit twee testdagen ter voorbereiding op de etmaalrace afgewerkt. Op dinsdag en woensdag waren meer dan 60 wagens aanwezig voor de 16 uur tracktime, die deel uitmaakten van het uitgebreide uurrooster van de officiële test. Er zijn nog minder dan drie weken te gaan voor de start van de trainingssessies voor de 71ste editie van de uithoudingsrace, die opnieuw zal gelden als het hoogtepunt van de Blancpain GT Series en de Intercontinental GT Challenge Powered by Pirelli.
De testtweedaagse begon met een sessie van drie uur op dinsdagochtend, waarna de deelnemerslijst voor de editie 2019 van de Total 24 Hours of Spa werd bekend gemaakt. Een ongezien aantal van 72 GT-wagens zal tussen 25 en 28 juli in actie treden, en ook de deelnemerslijst voor de Intercontinental GT Challenge zet een nieuwe norm, met 28 genomineerde teams. Op dinsdag zette SMP Racing de snelste tijd neer: de #72 Ferrari 488 GT3 klokte tijdens de vijf uur durende namiddagsessie een rondje van 2m19.127s. Dat was net sneller dan de snelste rondetijd van ’s ochtends, een 2m19.257s neegezet door de #117 KUS Team 75 Bernhard Porsche 911 GT3 R, die in de dagklassering als tweede werd gerangschikt. De snelste tijd werd woensdagochtend opgetekend, en opnieuw was het een Porsche die zich van zijn snelste kant toonde. De #54 Dinamic Motorsport bolide prijkte helemaal bovenaan de tabellen, en zijn 2m18.833s werd niet meer verbeterd. Bentley Team M-Sport bleek ’s namiddags het snelst, met een rondetijd van 2m19.316s voor de #107 Continental GT3. Daarmee bewijst het Britse merk nog maar eens dat het in zijn jubileumjaar zeker één van de zegekandidaten voor de Total 24 Hours of Spa vormt.
Kever in de strijd
Op dinsdag kregen de GT3 wagens ’s ochtends ook het onverwachte gezelschap van een bekende Volkswagen Kever. Met het nummer #53 reed de Kever een volledig rondje van 7 kilometer, vooraleer terug te keren naar de pits. Het maakte allemaal deel uit van een project dat ‘Juliet’ de 73ste deelnemer van de Total 24 Hours of Spa 2019 wil maken. De wagen die op 27 juli de start zal nemen is een aangepaste Porsche 911 GT3 MR en zal als gastwagen in actie komen om de 50ste verjaardag van de eerste Herbie-film te vieren, oorspronkelijk gereleaset in 1969. Het project werd verwezenlijkt dankzij de inspanningen van Michel Deman, lokale specialist in uitzonderlijke wagens, en ex-racer Pascal Witmeur, die ondertussen een reputatie geniet om tijdens de 24 uur soortgelijke initiatieven op poten te zetten. De wagen haalt fondsen binnen ter steun van het ‘Viva for Life’-project van VivaCité (RTBF) en van “Kinderarmoedefonds.be”.
En nu aftellen
Nu de testdagen achter de rug liggen is het aftellen naar de raceweek begonnen. Die begint op maandag 22 juli met een unieke track day op het mythische circuit van Spa-Francorchamps. In samenwerking met drievoudig Total 24 Hours of Spa-winnaar Marc Duez krijgen fans zo de gelegenheid om met hun eigen wagen op ’s wereld mooiste circuit te rijden. Op dinsdag volgt dan de Bronze test, de eerste officiële sessie voor de editie 2019 van de Total 24 Hours of Spa. ’s Anderendaags verschuift de aandacht naar het stadscentrum van Spa, voor de immer populaire parade en handtekeningsessie. Vanaf donderdag 25 juli is er opnieuw actie op het circuit, met de drukte van de vrije trainingen en kwalificatiesessies voor de Total 24 Hours of Spa. De doorslaggevende Super Pole staat op vrijdagavond om 18u30 op het programma. De spanning stijgt ten top als de 71ste editie van de Total 24 Hours of Spa op zaterdag 27 juli om 16u30 op gang wordt getrokken. Uiteraard is er ook plaats voor een uitgebreid voorprogramma, met wedstrijden voor de vernieuwde Formula Renault Eurocup, Lamborghini Super Trofeo en een indrukwekkend 50-wagens sterk startveld van het Championnat de France FFSA GT. Bovendien beleeft het nieuwe GT2 concept zijn debuut met een monomerkenrace voor de Porsche 911 GT2 RS Clubsport. Er rest de teams nu slechts een paar weken om alle testdata te analyseren, om dan naar Spa-Francorchamps terug te keren. Nu de voorbereiding in de laatste rechte lijn zit, is de start van ’s werelds grootste GT-race niet ver meer af.