Op maandag 22 juli, aan de vooravond van de eerste oefensessie voor de Total 24 Hours of Spa, organiseren Marc Duez en SRO Motorsports Group een kennismakingsdag met het circuit van Spa-Francorchamps.
Deze “Track day with Marc Duez” geeft iedereen de gelegenheid om gedurende een hele dag (acht uur in totaal) met de eigen wagen of een racebolide (geluidslimiet 103 dB) op het ‘mooiste circuit ter wereld’ te rijden. Bovendien kunnen de fans ook genieten van circuitdopen, aan de zijde van professionele rijders. De Vliegende Ardennees, drievoudig winnaar van de 24 Uur, verklaart zijn liefde voor de belangrijkste wedstrijd van de Blancpain GT Series en Intercontinental GT Challenge.
Marc, de Total 24 Hours of Spa hebben duidelijk hun invloed achtergelaten op jou!
“En hoe! 33 keer stond ik er aan de start, dat is trouwens een record. Aan de ene kant word ik daar een beetje triest van, want dat bewijst dat ik ouder word (lacht). Maar aan de andere kant hou ik zoveel herinneringen aan deze wedstrijd over. Goede én pijnlijke. Ik heb er heel lang over gedaan om deze race eindelijk eens te kunnen winnen, maar uiteindelijk pakte ik drie zeges en dat waren stuk voor stuk intense momenten. Om mijn passie voor deze wedstrijd te begrijpen moet men weten dat ik als kind al de 24 Uur bijwoonde en dat ik zelfs drie keer op het oude, 14 kilometer lange circuit aan de etmaalrace heb kunnen deelnemen.”
Je hebt de twee belangrijkste periodes goed gekend, want je wist zowel met toerwagens als GT’s te winnen.
“Ja, ik heb het geluk gehad dat ik heel wat keer in goede omstandigheden aan de start ben kunnen komen, en wist zo twee keer met een BMW toerwagen te winnen, in 1997 en 1998. Iets later won ik in 2001 ook de allereerste GT-versie van de race, met een Viper van Larbre Compétition. Ik heb de evolutie die het evenement sindsdien heeft ondergaan van heel dichtbij gevolgd, en kan de SRO Motorsports Group alleen maar feliciteren met wat ze hebben verwezenlijkt. Ze hadden de moed de teugels in handen te nemen toen de races voor toerwagens door de constructeurs werden genegeerd en iedereen kan zien tot wat dat vandaag de dag heeft geleid. Alle GT-constructeurs zijn in Spa aanwezig, en ze willen allemaal winnen!”
Toch wordt wel eens beweerd dat de Total 24 Hours of Spa één van de moeilijkste wedstrijden is om te winnen. Waarom?
“Het is altijd al moeilijk geweest om deze wedstrijd te winnen, want er gebeurt altijd wel iets. Het weer, de mechaniek, de hitte… Daarom is de voldoening bij een zege in Spa zo groot. Dat is nu nog meer het geval, want de lijst met zegekandidaten is verschrikkelijk indrukwekkend. Geen enkele andere race kan dat voorleggen! Vroeger konden er twee of drie merken winnen. Nu zijn het er tien! Het niveau van de rijders ligt ook heel hoog, en daarom is de race eigenlijk een sprint over 24 uur geworden. Niemand kan nog hopen met een afwachtende race te winnen, door pas na de nacht te beginnen aanvallen. Door de GT3-regels en de Balance of Performance zijn alle auto’s elkaar waard. Je hebt dus een perfecte strategie nodig, een onberispelijke auto en de rijders moeten van start tot finish alles geven. En dat maakt het net zo mooi! En als de weersomstandigheden bovendien ook nog eens grillen tonen…”
Je hebt ook vier zeges in de 24 uur van Nürburgring op je naam staan, en een klassezege in de 24 uur van Le Mans. Kan je de Total 24 Hours of Spa eens met die andere monumenten vergelijken?
“Voor mij is en blijft Spa de lastigste. Fysiek is het heel moeilijk, want er zijn heel wat lange bochten en die G-krachten stellen het organisme danig op de proef. In Le Mans moet je meer met je hoofd rijden, zeker door de snelheidsverschillen tussen de auto’s. De Nürburgring ligt tussen de twee, want is fysiek minder zwaar.”
Op maandag voor de Total 24 Hours of Spa organiseer je samen met de SRO Motorsports Group voor de tweede keer een “Track Day with Marc Duez”. Kan je ons daar iets meer over vertellen?
“We hadden samen hetzelfde idee. SRO Motorsports Group wou in de eerste plaats de fans dichter bij de race brengen. En hoe kan dat beter dan door ze te laten rijden op het circuit waar de dagen nadien de bolides van de 24 Uur zullen racen? Ik vind het schitterend om gedurende een hele dag mijn passie voor de 24 Uur en het circuit van Spa-Francorchamps te kunnen delen. U kan zich allicht voorstellen dat het afhuren van de piste niet goedkoop is, maar toch hebben we geprobeerd om de tarieven toegankelijk te houden. Het doel is om er een maximaal aantal mensen van te laten genieten! Ieder kan met zijn eigen wagen deelnemen en ook racewagens worden toegelaten, op voorwaarde dat ze onder de geluidslimiet van 103 dB blijven. De insteek is duidelijk: het moet een gezellige dag worden waar de deelnemers samen de piste kunnen delen, zonder enige notie van competitie of agressiviteit. En daar zal ik persoonlijk over waken!”
Wat doe jij zelf die dag?
“Ik ontferm me over de briefing en zal samen met enkele vrienden ook aan de slag gaan, om met een paar toffe bolides circuitdopen af te werken. Die circuitdopen maken trouwens integraal deel uit van ons aanbod. Weet wel dat, omdat de teams zich in de pitboxen volop aan het klaarstomen zijn voor de 24 Uur, het centrum van het evenement aan de karting zal liggen. In diezelfde nieuwe gebouwen van de Karting van Spa-Francorchamps genieten we van de lunch, inbegrepen in de prijs. De deelnemers kunnen ook de installatie van de teams in hun stands bijwonen, altijd een indrukwekkend spektakel. Bovendien worden zij die aan deze Track Day deelnemen ook uitgenodigd voor de testritten van de Total 24 Hours of Spa op donderdag 25 en vrijdag 26 juli, want ze krijgen elk twee gratis inkomtickets. Dat beloven dus ontspannende, sportieve en amusante dagen te worden!”
____
Er zijn meerdere formules beschikbaar:
- Een volledige maandag (9 uur ’s tot 18 uur) voor 549 euro
- Maandagvoormiddag (9 uur tot 12 uur) voor 269 euro
- Maandagnamiddag (13 uur tot 18 uur) voor 399 euro
- Run 1uur 99 euros
- Racing Taxi’s 120 euros
Info: www.total24hours.com
(persbericht)