252.500 toeschouwers zagen hoe Toyota een tweede opeenvolgende zege in Le Mans behaalde, een zege, net als vorig jaar, zonder echte concurrentie. In hoeverre Buemi, Alonso en Nakajima moesten winnen, zullen we nooit weten, maar het scenario was wel goed voor een film. Meteen is Toyota ook wereldkampioen en dat in afwachting van een nieuw seizoen van het FIA WEC waar de Japanners vooral met weer met zichzelf zullen moeten afrekenen. Lang leve, het nieuwe reglement en meer concurrerende merken.
In LMP1 reden SMP BR en Rebellion ook een sterke race, met twee verschillende motoren overigens. De Russen doen het met de fragiele AER Turbo V6, maar daar was in Le Mans weinig van te merken. Zonder het ongeval van Egor Orudzhvev was het resultaat voor de blauwrode machines misschien nog beter geweest. Rebellin beet wat in het stof, want de derde plek was toch de ambitie van de Zwitsers. En dan is er Stoffel Vandoorne, de 27-jarige West-Vlaming die zich als een vis in het water voelt in de uithouding. Tweemaal startte de ex-F1-rijder en tweemaal reed hij naar een prachtige derde plek. Eric van de Poele is niet langer de laatste Belg die in Le Mans van het algemene podium mocht genieten.
In LMP2 won Alpine én de race én de wereldtitel. Nicolas Lapierre, André Negrao en Pierre Thiriet doen het dus net als Toyota voor de tweede opeenvolgende maal en voor Lapierre is het al de vierde zege in vijf seizoenen in LMP2 in Le Mans. De Fransman wordt zo stilaan mister LMP2… Jackie Chan DC Racing daarentegen moet het nu stellen met tweemaal zilver, zowel in Le Mans als in het WK… China rouwt waarschijnlijk.
AF Corse doet het voor de derde maal in GTE Pro, voor James Calado en Alessandro Pierguidi is het wel een primeur. Daniel Serra won al met Aston Martin in 2017. Ondanks een moeilijke race mogen Michael Christensen en Kevin Estre (Porsche) zich de nieuwe wereldkampioenen in GT noemen, met de hulp uiteraard van Laurens Vanthoor. Porsche pakte ook de tweede en derde plaats op het GTE Pro-podium, net als de tweede stek met Team Project 1 in GTE AM. Daar ging de zege voor het eerste naar Ford, met de Ford GT van onze noorderbuur Jeroen Bleekemolen, Felipe Fraga en eigenaar Ben Keating. Bleekemolen won eerder al in LMP2 in 2008.
Het ronderecord in de 24 Uur van Le Mans werd vlak na de start al gebroken, door Mike Conway (Toyota) in 3.17.297 en met 49 wagens aan de finish sneuvelt ook dat record.