De 87ste editie van de 24 Uur van Le Mans is de wedstrijd van de regelmaat en de betrouwbaarheid geworden. De zege was in extremis voor de tweede opeenvolgende maal voor Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima en Fernando Alonso. De drie rijders haalden het in hun Toyota TS050 voor hun teamgenoten Mike Conway, Kamui Kobayashi en José-Maria Lopez. Stoffel Vandoorne kwam als derde over de meet!
Toyota werd in Le Mans eigenlijk nooit echt bedreigd en de #7 leek, na eigenlijk de raceweek te hebben gedomineerd, op weg naar de zege. Een leegloper op een goed een uur van het einde besliste er anders over en zo ging de overwinning voor het twee jaar op rij naar de wereldkampioenen in de #8. Voor Alonso is het de derde wereldtitel in de autosport, na twee titels in de F1 in 2005 en 2006. Kamui Kobayashi is de eerste Japanse FIA-wereldkampioen ooit. Voor Toyota is het de tweede zege in Le Mans, al is deze overwinning opnieuw eerder een van een race die alleen maar kon verloren worden.
Rebellion en SMP Racing hadden een wagen die Toyota in geval van problemen zeker kon bedreigen, maar ook bij de privéteams ging het een en ander fout. ByKolles en DragonSpeed vielen al vroeg vooraan weg en ook Rebellion kende allerlei problemen, waardoor er niet meer in zat dan een vierde plaats voor de #1 van Neel Jani, André Lotterer en Bruno Senna en een vijfde plaats voor de #3 van Thomas Laurent, Gustavo Menezes en Nathanaël Berthon. SMP verloor tijdens de nacht de #17 van Egor Orudzhev in een crash, waardoor Stoffel Vandoorne, Mikhail Aleshin en Vitaly Petrov in de #11 op het podium finishen. Een eerste podiumplek voor een Belg in het algemene klassement sinds Eric van de Poele in 2001. De laatste landgenoot die in Le Mans won, was Bertrand Gachot in 1991 met een Mazda.
LMP2 was een gevecht tussen G-Drive en Signatech Alpine, maar na problemen in de ochtend voor de G-Drive Oreca #26 van Roman Rusinov, Job Van Uitert en Jean-Eric Vergne kwam een einde aan de strijd. De zege ging zo naar Alpine, met Nicolas Lapierre, André Negrão en Pierre Thiriet. Jackie Chen DC Racing (Ho-Pin Tung/Stéphane Richelmi/Gabriel Aubry) en TDS Racing (François Perrodo/Loïc Duval/Matthieu Vaxivière) mogen zo mee naar het podium.
Feestelijke overwinning Ferrari
GTE Pro was zoals steeds eigenlijk pure waanzin. Ferrari kwam er tijdens de kwalificaties niet aan te pas, maar zeventig jaar na de eerste overwinning van het merk in Le Mans is het opnieuw raak. AF Corse profiteerde met de #51 van het falen van Corvette, Porsche en Aston Martin om met Daniel Serra, James Calado en Alessandro Pier Guidi deze editie te winnen.
Porsche pakt de plaatsen twee en drie, met de #91 van Gianmaria Bruni, Fred Makowiecki en Richard Lietz en de #93 van Earl Bamber, Nick Tandy en Patrick Pilet. Laurens Vanthoor deed met de #92 lang mee vooraan maar kreeg af te rekenen met problemen aan de uitlaat en werd tiende. Maxime Martin kwam met Aston Martin #97 door problemen niet echt in het stuk voor en dat geldt eigenlijk voor bij uitbreiding het hele Britse merk. Ford kwam met alle vier de fabriekswagens aan de finish op de plaatsen vier, vijf, zes en zeven.
Nederlands succes
Ford won bovendien ook in GTE Am, met de #85 van Keating Motorsport, bestuurd door de Nederlander Jeroen Bleekemolen, Ben Keating en Felipe Fraga. Een late stop&go zorgde voor nog wat kopzorgen, maar de Project 1 Porsche van Jörg Bergmeister, Egidio Perfetti en Patrick Lindsey kwam goed 45 seconden te kort. De Ferrari van JMW Motorsport finishte als derde.
Foto’s @ Jens Mommens/Vincent Huybrechts/Evers Media
Tekst: Joost Custers / Michaël Oosterlinck