Na drie uur racen in de 24 Uur van Le Mans is de Toyota met het startnummer 7 erin geslaagd een mooie voorsprong uit te bouwen ten opzichte van de zusterwagen, die op meer dan een minuut van de leiding de tweede plaats controleert.
De #7, met op het moment van schrijven Kamui Kobayashi achter het stuur, heeft alles onder controle en hoeft niet tot het uiterste te gaan om de voorsprong ten opzichte van de tweede wagen van Fernando Alonso te consolideren.
Rebellion kreeg op de #1 van André Lotterer af te rekenen met problemen aan de versnellingsbak, maar heeft met de #3 van Nathanaël Berthon (foto) wel de derde plaats in handen. Stoffel Vandoorne nam op de #11 van SMP Racing de tweede stint voor zijn rekening en is vierde, gevolgd door teamgenoot Egor Orudzhev in de #17.
#LEMANS24 CLASSEMENT #LMP1
⏱️Heure 3
1️⃣ @toyota_hybrid #7
2️⃣ @toyota_hybrid #8
3️⃣ @RebellionRacing #3 @fiawec pic.twitter.com/RjfVb9UaQv— 24 Heures du Mans (@24heuresdumans) June 15, 2019
In LMP2 is het een gevecht tussen Nicolas Lapierre met de Signatech Alpine #36 en de G-Drive Oreca #26 van onder meer de Nederlander Job Van Uitert. G-Drive kreeg tien seconden pitstopstraf voor een overtreding tijdens een Full Course Yellow, maar is nu toch leider in de wedstrijd.
Waanzin in GT
GTE Pro is zoals voorspeld complete waanzin met minimale verschillen. Jan Magnussen gaat met Corvette #63 nog steeds aan de leiding, gevolgd door Ford #67 van Jonathan Bomarito en Ferrari #51 van James Calado. Ferrari kende een moeilijke kwalificatie maar lijkt nu dus toch wat op te schuiven. De Porsche #92 van Laurens Vanthoor ligt negende en de Aston Martin #97 van Maxime Martin voorlaatste.
De Dempsey-Proton Porsche #77 van Julien Andlauer is leider in GTE Am na eerdere problemen voor de #88 van het team, die van onder meer Matteo Cairoli. De koersdirectie deelt hier en daar wat straffen uit en ergens klapt wel eens een band, maar verder is het voorlopig een rustige en vooral zonnige 87ste editie.
Foto © Evers Media