Klokslag middernacht en dus na negen uur racen heeft Toyota de touwtjes in handen in de 24 Uur van Le Mans, maar SMP Racing en Rebellion houden een strak tempo aan waardoor de Japanners niet op hun lauweren kunnen rusten.
De #7 van Mike Conway heeft een aantal seconden voorsprong op Sébastien Buemi in de #8. Daarna volgen Stéphane Sarrazin (SMP Racing BR1 #17) en Vitaly Petrov (SMP Racing BR1 #11) en beide Rebellion, de #3 van Gustavo Menezes en de #1 van Bruno Senna. Kortom: Toyota – SMP – Rebellion. De pace van de privéteams is behoorlijk sterk, waardoor Toyota zich geen misstap kan veroorloven.
In LMP2 lossen G-Drive #26 en Signatech Alpine #36 elkaar voor geen meter. Beide Oreca komen samen de pits binnen en rijden samen buiten en vechten onderling voor de leiding in de klasse met momenteel een klein voordeel voor G-Drive.
Veilige spanning
Hetzelfde verhaal in GTE Pro, waar het eigenlijk een rustige en veilige koers is, maar gevochten wordt om seconden. Spanning is er zeker, maar posities maken na negen uur racen uiteraard weinig uit. De Porsche #92 van Laurens Vanthoor, nu bestuurd door Michael Christensen, voert nog steeds het veld aan. De #97 Aston Martin van Maxime Martin liep sowieso al niet super en ging kort na middernacht ook nog eens van de baan in de Porsche Curves. In GTE Am is het de Keating Motorsport Ford #85 van de Nederlander Jeroen Bleekemolen die domineert.
Foto © Vincent Huybrechts