De ACO en de FIA hebben in Le Mans hun lang verwacht ei gelegd. Vanaf het seizoen 2020-2021 zien we dus hypercars aan de start van het WK Uithouding verschijnen, alsmede tijdens de 24 Uur van Le Mans, maar met de mogelijkheid voor de prototypes om aan boord te blijven.
De hypercars zouden moeten toelaten om zowel privéteams als fabrieksteams voor de zege te laten strijden en dat binnen een beperkt en opgelegd budget. De wagens zijn voor de competitie ontworpen,op basis van een hypercar die we ook op straat kunnen zien rijden, met een minimum van 20 auto’s over twee jaar. Het minimale gewicht is 1100 kilogram, met een maximaal vermogen van 550 Kw of 750 pk, inclusief een mogelijke elektrische hulpbron via de vooras, een soort mini hybride (maximaal 120 km/u met slicks), een systeem dat echter niet verplicht is. Er wordt één enkele bandenleverancier en benzineleverancier aangeduid.
De ACO en de FIA zetten een systeem op poten, een soort BoP uiteraard, om de hypercars en prototypes aan elkaar gewaagd te laten zijn. Het systeem is vergelijkbaar met wat we nu al in GTE zien.
Wat betreft mogelijke deelnemers, zouden Toyota en Aston Martin interesse hebben, terwijl By Kolles en Glickenhaus ook willen deelnemen. Wordt zonder meer vervolgd…