Nog een week en we weten wie de 87ste editie van de 24 Uur van Le Mans heeft gewonnen. De Franse uithoudingswedstrijd is een kroonstuk op zich, maar geldt ook als het einde van het Super Season 2018-2019 van het FIA WEC. Toyota en Porsche zijn al zeker van de titels, maar andere kampioenen zijn nog niet bekend. En als de traditie gerespecteerd wordt zouden we wel eens een verrassende winnaar kunnen krijgen.
In 1949 kwam de 24 Uur van Le Mans terug, na de oorlogsjaren, met een zege toen voor een Ferrari 166MM van Peter Mitchell-Thomson en Luigi Chinetti, de eerste uiteraard voor het Italiaanse merk. Tien jaar later volgde dan de eerste en enige algemene zege voor Aston Martin met Carroll Shelby en Roy Salvadori en nog eens tien jaar later zorgde Jacky Ickx voor heel wat ophef met zijn protest tegen de typische Le Mans-start waarbij de rijders over de baan moesten lopen, alvorens te starten.
Peugeot en BMW
In 1979 zou Porsche Kremer Racing met een 935 K3 Groep 5, de prototypes een neus zetten. In zeer natte omstandigheden wonnen de broers Don en Bill Whittington en Klaus Ludwig de wedstrijd die vooraf aan de Porsche 936 of Rondeau beloofd was.
En het rijtje opvallende winnaars van de 24 Uur van Le Mans in een jaar eindigend op ‘negen’ is nog niet afgelopen. In 1989 volgde de enige zege van Sauber-Mercedes, terwijl in 1999… BMW voor de eerste en enige maal bovenaan het podium zou eindigen. In 2009 tot slot kon Peugeot voor de enige maal in het Dieseltijdperk Audi te snel af zijn. Wordt 2019… het jaar van SMP en Stoffel Vandoorne?