Home > #Hoofdnieuws > Getest: de Subaru BRZ, old school fun…

Getest: de Subaru BRZ, old school fun…

Enkele maanden geleden voelden we de nieuw Ford Fiesta ST aan de tand en die kleine sportieveling van Ford maakte toen behoorlijk wat indruk. En dat auto’s met 200 paarden echt wel rijplezier verschaffen, bewees ook onze jongste testwagen, de Subaru BRZ 2.0i. De Japanse Coupé vertrekt echter van een totaal andere filosofie dan de hothatch uit Keulen.

Foto’s: © Jens Mommens

Onze testwagen oogt alvast leuk, met de opvallende achterspoiler en de typische lijn van een kleine coupé. Het Cool Gray Khaki is een mondvol voor een stoere kleur, die perfect past bij de 17-duims donkere velgen van de BRZ. Het tan lederen stuur en dito interieur ogen prima, net als de sportzetels die ook voor grotere chauffeurs voldoende steun geven, al hadden ze net iets lager mogen staan, of het stuur nog iets hoger. De versnellingspook ligt dan weer leuk in de hand en de auto is meer dan voldoende uitgerust.

Technisch verschilt de Subaru BRZ 2.0i niet erg veel van de vorige generatie, met de 200-pk sterke boxer viercilinder onder de motorkap. Even terug naar de Fiesta ST, die doet het met een 1.5 Ecoboost-driecilinder, goed voor eveneens 200 pk. De atmosferische Subaru moet het echter stellen met een koppel van 205 Nm, tussen 6.400 en 6.600 toeren, daar waar de Fiesta 290 Nm haalt tussen 1.600 en 4.000 o/min. En dat vertaalt zich in een totaal andere rijstijl. Als je met de BRZ hard wil gaan, dan moet er veel ‘puntiger’ gereden worden. Opvallend de Japanner torst ook 250 kilogram meer mee, behoorlijk veel in deze categorie van lichtgewichten.

Op de weg verschaft de Subaru echter ook heel wat rijplezier, want in tegenstelling tot de Fiesta is deze coupé nog steeds (zoals het hoort) een achterwielaangedreven sportwagen, bijna een uitstervend ras, met bovendien een mechanische handrem. De wegligging van de BRZ is ook prima, dankzij een goed zwaartepunt, perfecte Sachs schokbrekers en het Torsen Limited Slip Differential. Geloof ons, met deze wagen kan je hard gaan, maar je moet wel willen.

Hoe dan ook, dit soort auto’s, betaalbaar, fun en volgens de goede oude recepten, is een perfect antwoord tegen heel wat zielloze auto’s die onze wegen bevolken. En als we dan toch even actueel willen doen, het verbruik van 8 liter per 100 kilometer is zeker niet van die aard om  de pret te vergallen.