Home > #Hoofdnieuws > Verkiezingen: NV-A, SPA en CD&V maken oldtimerbezitters leven zuur

Verkiezingen: NV-A, SPA en CD&V maken oldtimerbezitters leven zuur

Dank zij de acties van BFOV (de Belgische federatie van Oldtimervoertuigen), mogen oldtimers in Brussel (vrije toegang voor voertuigen van meer dan 30 jaar oud en ingeschreven met een O-plaat) en Wallonie (vrije toegang voor voertuigen die max. 3000 km per jaar afleggen) circuleren in een lage emissiezone.

Zoals bekend, liggen CD&V (Minister Schauvliege) en N-VA (Burgemeester De Wever en Schepen Nabila Ait Daoud) aan de basis van het nog steeds bestaande toegangsverbod in Vlaanderen, zoals dit voortvloeit uit het LEZ-uitvoeringsbesluit en het Antwerps stadsreglement. De BFOV blijft de wettelijkheid van dit verbod betwisten in meerdere nog hangende juridische procedures.

Zoals bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen, en omdat de vorige Vlaamse Regering bleef weigeren ons tegemoet te komen, stelden wij daarom aan alle partijen (deze keer echter enkel de Vlaamse aangezien het probleem in Brussel en Wallonie is opgelost) opnieuw de duidelijke en door ons uitvoerig onderbouwde vraag:

Gaat Uw partij er al dan niet mee akkoord op Vlaams niveau een algemene toelating tot vrije toegang in een LEZ in te voeren voor alle voertuigen, ouder dan 30 jaar en ingeschreven onder O-plaat ? Wij lieten tevens weten dat wij de afwezigheid van enig antwoord als een negatief standpunt zouden beschouwen.

Zoals kon verwacht worden in het licht van het tot stand komen van de LEZ-reglementering (zie hoger), ontvingen wij van CD&V geen antwoord. N-VA bleef rond de pot draaien: eerst stelden zij dat de evaluatie van het LEZ-kader in zijn geheel moest gebeuren en het niet rechtvaardig zou zijn voor één categorie van voertuigen een uitzonderingsregime toe te staan, om er daarna, en met de hete adem van het Vlaams Belang in hun nek, aan toe te voegen dat de O-platen zulke uitzondering misschien zouden kunnen rechtvaardigen. Een duidelijk antwoord (ja of nee) bleef echter uit. De SP.A had voorheen reeds klaar en duidelijk gesteld dat zij gekant zijn tegen een permanente toegang tot een LEZ voor oldtimers. Een ondubbelzinnig standpunt “PRO” werd enkel ingenomen door Open VLD, Vlaams Belang, PVDA en Groen (deze laatste gekoppeld aan een max aantal km zoals in Wallonie).

Een verwittigd kiezer is er twee waard: van CD&V, N-VA en SP.A moeten oldtimerliefhebbers dus niets verwachten.

(persbericht)