Home > Industrie > de nieuwe Audi Q5 55 TFSI e quattro

de nieuwe Audi Q5 55 TFSI e quattro

Audi zet zijn elektrificatieoffensief op volle kracht verder: de Audi Q5 55 TFSI e quattro met een systeemvermogen van 270 kW (367 pk) is de eerste vertegenwoordiger van de nieuwe plug-inmodellen van Audi. Het aandrijfconcept met een verbrandings- en een elektromotor en de bijhorende intelligente sturing laten hem dagelijkse trajecten grotendeels elektrisch afleggen. Het zuiver elektrische rijbereik bedraagt meer dan 40 kilometer volgens de WLTP-norm.

De nieuwe aandrijflijn bestaat uit een 2.0 TFSI, een drukgevoede viercilinderbenzinemotor met een vermogen van 185 kW (252 pk) en een koppel van 370 Nm, en een elektromotor. Die synchroonmotor ontwikkelt een piekvermogen van 105 kW en een piekkoppel van 350 Nm. De hybride SUV overtuigt met een systeemvermogen van 270 kW (367 pk) en een totaalkoppel van 500 Nm dat net boven het stationair toerental beschikbaar is, namelijk reeds bij 1.250 t/min. Optrekken van 0 naar 100 km/u duurt 5,3 seconden, de topsnelheid ligt op 239 km/u. Volgens de normering voor plug-inhybridevoertuigen ligt het verbruik tussen de 2,4 en de 2,1 l/100 km, wat leidt tot 53 tot 46 gram CO2/km. Het elektrische rijbereik volgens de WLTP-cyclus ligt op meer dan 40 kilometer. De topsnelheid in elektrische modus is 135 km/u, wat zelfs volstaat voor snelwegritten.

De lithium-ionbatterij van de SUV bevindt zich onder de koffervloer. Ze slaat 14,1 kWh aan energie op onder een spanning van 381 volt. Voor een optimaal temperatuurbeheer is het koelcircuit van de batterij gekoppeld aan het koelmiddelcircuit van de klimaatregeling en aan het lagetemperatuurkoelcircuit, waar ook de elektromotor en de sturingselektronica in zijn geïntegreerd. De klimaatregeling werkt samen met een uiterst efficiënte warmtepomp, die de warmte-uitstoot van de hoogspanningscomponenten gebruikt. Met 1 kW elektrische energie kan deze pomp tot 3 kW warmte-energie genereren. Op die manier neemt niet alleen het energierendement van de auto toe, maar ook het klimaatcomfort van de passagiers.

Individueel: uitrusting en design

De Audi Q5 55 TFSI e is standaard rijkelijk uitgerust. Ledkoplampen, sportstoelen, automatische klimaatregeling in drie zones, comfortsleutel, FIS met kleurenscherm, PHEV-specifieke weergaves en 18-duimvelgen met vijfspaaksturbinedesign zijn standaard. De achterbank is verschuifbaar en heeft een verstelbare rugleuning. Sportieve details uit het S Line-koetswerkpack versterken de dynamische look: S Line-bumpers vooraan en achteraan, een diffuser met dubbele dwarslat achteraan en een specifiek design in het Singleframe-radiatorrooster met diverse elementen in dark chrome.

Comfortabel: snel laden in luttele uren

Bij de standaarduitrusting van de Audi Q5 55 TFSI e quattro horen het compacte laadsysteem en een Mode 3-kabel met Type 2-stekker voor gebruik aan openbare laadpalen. Het compacte laadsysteem bestaat uit een kabel voor thuisstekkers en industriële stekkers en een bedieningseenheid. Het systeem heeft een ledstatusweergave en veiligheidsfuncties zoals detectie van temperatuur en verliesstroom. Als optie levert Audi met de laadclip een afsluitbare wandbevestiging voor het laadsysteem. Aan een CEE-industriestekker met 400 V/16 A duurt volledig opladen slechts 2,5 uur. Daarbij laadt de interne lader de lithium-ionbatterij aan maximaal 7,4 kW vermogen. Maar zelfs aan een 220 V-thuisstekker kan een lege batterij eenvoudig in zo’n 6 uur weer volledig worden opgeladen. Ook onderweg kan de bestuurder eenvoudig stroom bijtanken.

Laden beheren van in je luie zetel: de myAudi-app

Met de myAudi-app kan de klant diensten uit het aanbod van Audi connect via zijn smartphone gebruiken, wat extra praktisch is bij geëlektrificeerde modellen. Zo kan men via de app de batterijstatus en het rijbereik opvragen, het laden starten, de laadtimer programmeren en de laad- en verbruikstatistieken opvragen. Daarnaast toont de routeplanner in de app net zoals de MMI-navigatie in de auto de laadstations.

Een andere functie van de myAudi app is het klimatiseren voor het vertrek. De compressor van de klimaatregeling en de verwarming in de auto werken elektrisch. De klant kan exact bepalen hoe het interieur moet worden verwarmd of gekoeld terwijl de batterij wordt geladen. Hetzelfde geldt in functie van de opties ook voor de stoel- en stuurwielverwarming, de ontdooiing van de voor- en achterruit en van de buitenspiegels en de stoelventilatie.

De Audi Q5 55 TFSI e quattro is in België onmiddellijk verkrijgbaar voor een startprijs van 61.500 euro. De marktintroductie is voorzien voor het derde kwartaal van 2019.

(persbericht)