Home > #Hoofdnieuws > Jaguar I-PACE eTROPHY: elektrisch en close racing

Jaguar I-PACE eTROPHY: elektrisch en close racing

Tijdens de meetings van de Formula E heeft de Jaguar I-PACE eTROPHY ondertussen een vaste plaats verworven. De races met de elektrische SUV van het Britse merk zijn spectaculair en dat met een wel erg bijzondere wagen. Autosportwereld.be sprak met Jack Lambert, één van de verantwoordelijken van het merk voor de ontwikkeling op en naast de piste van de enige elektrische toerwagen tot dusver.

De Jaguar I-PACE eTROPHY zag het levenslicht in september 2017 toen de auto aan het publiek tijdens de Frankfurt Autoshow werd voorgesteld. Ondertussen racet de elektrische Jaguar al bijna een seizoen en de serie is een welkome ondersteuning voor de de Formula E zelf. Net als bij de elektrische eenzitters, wordt het hele programma op één dag afgewerkt, met de kwalificatie en een 25 minuten + één ronde durende wedstrijd. De rijders worden in drie categorieën onderverdeeld: pro, pro/am en guest.

De auto is totaal anders dan alle andere high performance cars of racewagens waar ik al ooit in plaats nam”, vertelt Jack Lambert. “Mijn eerste ronde zal ik nooit vergeten. Voor een rempunt kan je niet refereren naar een toerental, een versnelling, want dat heeft deze auto natuurlijk niet en ik ging dus veel te snel op mijn eerste bocht af… Het is een heel andere manier van rijden, van racen en daar moeten de rijders zich ook aan aanpassen. Bovendien is het natuurlijk een seriewagen die aan het racen is aangepast, dat was ook de opzet van het project. We wilden niet van een echte raceauto vertrekken, maar wel van een elektrische productiewagen die zijn kunnen bewijst.

De Jaguar I-PACE eTROPHY weegt 2000 kilogram, waarvan 750 kilo’s voor de batterij, maar door de prima gewichtsverdeling geven de rijders aan dat het racen echt ‘fun’ is. Er wordt gebruik gemaakt van high performance Michelin-rubber, doch niet van slicks, een keuze die Michelin ook voor de Formula E maakt. “Uiteraard heeft dat met een keuze voor duurzaamheid te maken”, gaat de Britse testrijder verder. “De auto’s zijn uiteraard allemaal identiek, maar de piloten hebben wel bepaalde vrijheden, op vlak van geometrie of rijhoogte. Alles wordt vervolgens door de FIA gecontroleerd. Gelijk materiaal voor iedereen is de absolute basisfilosofie.”

De opzet is ‘arrivé and drive’ waarbij iedereen gebruik maakt van de services van M Sport. “De auto’s staan samen in de paddock en wij werken met M-Sport, een zeer grote naam uit de autosport om de wagens raceklaas te maken. Iedere auto heeft ‘zijn’ vaste technieker, maar de ingenieurs wisselen per meeting van wagen en dus ook van rijder, weer een element dat de gelijkheid onderlijnt.”

Jaguar wil de serie duidelijk ontwikkelen en hoopt eigenlijk dat er meer constructeurs met gelijkaardige bolides het veld vervoegen. “Dat zou echt uniek zijn…”, klinkt het nog in de paddock van de Jaguar I-PACE eTROPHY.

You may also like
Formule E Diriyah: NIO en Dan Ticktum snelste in FP2
Getest: de nieuwe Toyota GR Supra
Formula E Parijs: Een terugblik door Jens
Nieuw design voor de BMW i8 Safety car!