Het DTM maakt zich op voor zijn eerste seizoen volgens de nieuwe technische reglementering ‘Class One’, in samenwerking met de Japanse SUPER GT. Het abrupte afscheid van Mercedes-Benz van de serie bezorgde de ITR kopzorgen, die deels werden opgevangen door de komst van Vynamic, een associatie van AF Racing en HWA die de Vantage DTM inzetten. Bovendien kiest Audi opnieuw voor een inzet door private teams. Over Audi doen anderzijds de wildste geruchten de ronde en één ervan zou een afscheid van de fabrieksteams uit Ingolstadt zijn. Van Belgische zijde krijgt RBM BMW dan weer het gezelschap van WRT Audi. Hoe dan ook het DTM staat voor een bijzonder seizoen.
Laten we beginnen met het meest ingrijpende na het afscheid van Mercedes: de nieuwe technische reglementen. De V8 zwaait af en wordt vervangen door een 2.0 liter turbo met vier cilinders van 610 pk. Dergelijke motoren hebben we niet meer gezien sinds 1987, een lang vervlogen tijd met onder meer de Ford Sierra Cosworth. De bolides wegen nog amper 981 kilogram, wat een verhouding gewicht/vermogen betekent van amper 1,6 kilo per pk. Voeg bij de 610 paarden dan nog eens een push-to-pass en we komen bij een aardige cocktail. Maar liefst 12 maal kunnen de rijders er gebruik van maken. De DRS blijft ook en wordt zelfs volledig vrij tijdens de vijf laatste ronden! De achtervleugel van de bolides is dan weer één van het type Super GT.
Sportief verandert er weinig op de omloop, met twee races van 55 minuten + één ronde, maar wat wel een kleine revolutie betekent, is de komst van privéteams, voor het eerst sinds 2000. Niet enkel is er het Belgische WRT met Audi, maar ook Aston Martin is geen officieel programma. R-Motorsport is de uitvoerende tak van Vynamic, een associatie van AF Racing en HWA, want van Aston-Martin as such is er dus geen sprake.
Het deelnemersveld
Titelverdediger Gary Paffett, die vorig jaar in de laatste race van het seizoen zijn eerste DTM-kampioenschap sinds 2005 won, zal er dit jaar ook niet bij zijn. De Brit verhuisde met Mercedes mee naar de Formule E. Voor het eerst sinds 2006 zal de regerend kampioen zijn titel dus niet verdedigen.
Ook zonder Paffett is er genoeg vuurkracht in het kampioenschap. Acht Audi, zes BMW en vier Aston Martin zorgen voor een spetterend deelnemersveld. Bij Audi kijken we met argusogen naar het Belgische WRT, dat als eerste niet-fabrieksteam deelneemt aan het DTM. Dit seizoen zal de focus vooral liggen op progressie maken, maar met twee getalenteerde piloten, Jonathan Aberdein en Pietro Fittipaldi, die een uiterst gemotiveerd team achter zich hebben, hopen we toch op een kleine stunt hier en daar.
Vicekampioen René Rast zal samen met ex-eindwinnaar Mike Rockenfeller de Audi-brigade aanvoeren. Rast kwam vorig jaar slechts vier punten tekort voor de eindoverwinning en zal met de nieuwe RS5 DTM extra gemotiveerd zijn.
Bij BMW is het uitkijken naar het duo van Team RMG, Marco Wittmann en Timo Glock, respectievelijk vierde en vijfde vorig jaar. Bij het andere BMW-team, RBM, liet de Zuid-Afrikaanse debutant Sheldon van der Linde een goede indruk na in de BMW M4 DTM.
Aston Martin zag met Paul di Resta (derde vorig jaar) en Daniel Juncadella twee toppers overkomen van Mercedes. De nieuwe Vantage DTM stijgt voorlopig ook ver boven de verwachtingen uit. De Britten zijn zo zelfs in hun debuut seizoen allesbehalve kansloos in wat ongetwijfeld weer een zinderend kampioenschap zal worden.
Noteren we nog dat de verdwijning van de F3 uit het DTM-programma een ernstige aderlating is voor ITR. De nevenraces bestaan nu uit de Duitse Carrera Cup en de W Series.
Deelnemers:
Merk | Team | Driver 1 | Driver 2 | Driver 3 | Driver 4 | Car |
Audi | Team ABT Sportsline | Robin Frijns #4 | Nico Müller #51 | / | / | Audi RS5 DTM |
Audi | Audi Team Phoenix | Loïc Duval #28 | Mike Rockenfeller #99 | / | / | Audi RS5 DTM |
Audi | Audi Team Rosberg | René Rast #33 | Jamie Green #53 | / | / | Audi RS5 DTM |
Audi | W Racing Team | Jonathan Aberdein | Pietro Fittipaldi | / | / | Audi RS5 DTM |
BMW | BMW Team RBM | Bruno Spengler #7 | Philipp Eng #25 | Sheldon van der Linde #31 | Joel Eriksson #47 | BMW M4 DTM |
BMW | BMW Team RMG | Marco Wittmann #11 | Timo Glock #16 | / | / | BMW M4 DTM |
Aston Martin | R-Motorsport | Jake Dennis #76 | Paul Di Resta #3 | Ferdinand Habsburg #62 | Daniel Juncadella #23 | Aston Martin Vantage DTM |
2019 kalender
03.05.–05.05. Hockenheim
17.05.–19.05. Zolder
07.06.–09.06. Misano
05.07.–07.07. Norisring
19.07.–21.07. Assen
10.08.–11.08. Brands Hatch
23.08.–25.08. Lausitzring
13.09.–15.09. Nürburgring
04.10.–06.10. Hockenheim