Seizoen 2019 van het ADAC F4-Kampioenschap Powered by Abarth ging vorig weekend van start in Duitsland. Alle ogen zijn gericht op de jonge autosporttalenten van morgen en op de Tatuus-formulewagens aangedreven door 1.4 T-Jet-motoren van Abarth. De Abarth-motor werd ontwikkeld volgens de FIA-specificaties voor piloten ‘ouder dan 15’ en levert 160 pk. De gunstige verhouding vermogen/gewicht maakt de bolides bijzonder efficiënt.
De eerste ronde van het ADAC F4-kampioenschap Powered by Abarth werd gereden op het Duitse circuit van Oschersleben. Achttien jonge piloten verschenen aan de start. De drie opwindende races die traditioneel deel uitmaken van een F4-wedstrijd, werden gewonnen door de Braziliaan Gianluca Petecof, de Duitser Niklas Krutten en de Tsjech Roman Stanek.
Het Italiaanse F4-Kampioenschap Powered by Abarth gaat in het weekend van 3 tot 5 mei van start op het circuit van Vallelunga. Er worden ruim 30 piloten uit 15 landen aan de start verwacht.
Beide kampioenschappen hebben als doel om jonge karttalenten al vanaf hun vijftien jaar te laten racen met een formulewagen. De F4 is bijzonder leerrijk. Dankzij de betaalbare instapkosten konden heel wat piloten overstappen naar hogere wedstrijdniveaus. Dat sluit perfect aan bij de missie van Abarth, dat al sinds de tijd van oprichter Carlo hele generaties van bestuurders de mogelijkheid geeft om hun kunnen te laten zien tegen een beperkte kostprijs.
De 1.4 T-Jet is afgeleid van de Fire-motor en beschikt over een turbo met beperkte vertraging om vanaf de laagste toerentallen uitmuntende prestaties te verzekeren. Hij levert een maximumvermogen van 160 pk bij 5.500 t/min en een maximumkoppel van 240 Nm bij
3.500 t/min.
De bolide is uitermate succesvol, getuige daarvan de honderden jongeren uit de hele wereld die reeds van de formule konden proeven en hun talenten tentoon konden spreiden. Sommige van die jongeren zijn inmiddels aan de slag bij een Formule 1-team. Denk maar aan de Canadees Lances Stroll. Mick Schumacher was van zijn kant betrokken bij recente officiële tests van Ferrari en Alfa Romeo.
Dit zijn de kalenders voor beide reeksen:
Duitsland – ADAC F4-Kampioenschap Powered by Abarth
26-28 april Oschersleben
7-9 juni Red Bull Ring
26-28 juli Hockenheim
9-11 augustus Zandvoort
16-18 augustus Nürburgring
13-15 september Hockenheim
27-29 september Sachsenring
Italiaans F4-Kampioenschap Powered by Abarth
3-5 mei Vallelunga
17-19 mei Misano Adriatico
5-7 juli Hungaroring
12-14 juli Red Bull Ring
30 augustus/1 september Imola
4-6 oktober Mugello
18-20 oktober Monza