Home > #Hoofdnieuws > Nissan GT-R met 50ste Anniversary Edition

Nissan GT-R met 50ste Anniversary Edition

Geen enkele drielettercombinatie geniet wereldwijd zoveel bekendheid als ‘GT-R’. Nissan versterkt die iconische status van de GT-R-typebadge met de onthulling van de speciale Nissan GT-R 50th Anniversary Edition op de New York International Auto Show (19-28 april). De speciale uitvoering staat stil bij vijftig jaar Nissan GT-R en wordt geleverd in drie unieke heritage-kleurstellingen.

De ingenieurs van Nissan hebben de lat voor vijftig jaar GT-R nog hoger gelegd om het maximale prestatiepotentieel van de GT-R te benutten, terwijl de auto geschikt blijft voor bestuurders van alle niveaus. “Bij een GT-R draait alles om de totale balans”, aldus Hiroshi Tamura, Chief Product Specialist voor de GT-R. “Het gaat niet alleen om cijfermatige prestaties, maar om het creëren van een nieuwe GT-R waarbij geen enkel aspect is vergeten. Dit is ook van toepassing op de speciale GT-R 50th Anniversary.

Nissan levert de 2020 GT-R in vijf uitvoeringen: GT-R Pure, GT-R Black Edition, GT-R Prestige, GT-R Track Edition en GT-R NISMO. Toch is het deze 50th Anniversary Edition die de rijke geschiedenis van de GT-R viert.

Drie kleurencombinaties

De speciale uitvoering wordt geleverd in één heritage two-tone kleurstelling, geïnspireerd op de kleurschema’s van de Japanse GP-raceklasse waarin de originele GT-R uiterst succesvol was: Bayside (Wangan) Blue. In het interieur van de GT-R 50th Anniversary Edition past Nissan een speciaal grijs kleurenschema toe voor een extra luxueuze uitstraling (de kleur is ook leverbaar op bepaalde uitvoeringen van de 2020 GT-R). Andere kenmerken zijn een uniek 50th Anniversary Edition-stuur en -schakelpook, speciale logo’s in de stoelen, een Alcantara®-headliner met unieke stiksels, zonnekleppen met Alcantara-afwerking en nog veel meer.

Extra performance, ontstaan in de autosport

De verfijning en prestaties van de 570 pk sterke 3,8-liter V6 24-kleps benzinemotor met twee turbo’s van de GT-R – stuk voor stuk met de hand gebouwd door takumi-engineers – waren in de ogen van sommigen al van zo’n hoog niveau, dat er geen ruimte voor verbetering was. Toch hadden de engineers van Nissan nog een paar pijlen achter de hand. Door toepassing van nieuwe turbo’s kon de respons van de motor bij lage toeren worden verbeterd. Het resultaat: een 5 procent betere efficiëntie. De dubbelgeblazen V6 reageert in het algemeen nog scherper bij het in- en uitsturen van bochten en dat resulteert weer in meer rijplezier. Verder kregen de uitlaatspruitstukken – geïnspireerd op racetechnologie – geoptimaliseerde bevestigingspunten voor de turbo’s zodat onderhoud en eventuele tuning eenvoudiger is, zonder dat het uitlaatspruitstuk verwijderd hoeft te worden.

De herziene zestraps automaat met dubbele koppeling kreeg een verfijnde ‘R-modus’, geschikt voor zowel straat- als circuitgebruik. In de ‘R-modus’ schakelt de transmissie nog agressiever terug en dat is gunstig tijdens het uitaccelereren van bochten. Het bepalen van de juiste versnelling gebeurt al tijdens het ingrijpen van het ABS, waardoor er minder onderstuur ontstaat en de bestuurder geniet van een meer intuïtief gevoel. Het adaptieve schakelsysteem past zich volledig aan de rijstijl van de gebruiker aan. Dat betekent dat de transmissie comfortabel op- en terugschakelt bij straatgebruik en met brute kracht op het circuit, zonder dat de bestuurder de schakelmodi handmatig moet aanpassen. De elektronisch gereguleerde wielophanging is tot slot verder aangescherpt zodat de auto stabieler is in bochten, maar ook extra comfort biedt. De besturing van de GT-R was nog nooit zo lineair en precies waardoor er minimale correcties nodig zijn bij snelheden tot wel 300 km/u. Dankzij een nieuwe rembekrachtiging reageert het rempedaal nog beter en is er minder pedaalslag nodig. Het resulteert bovendien in verbeterde remkracht en meer remgevoel.

Een herziene 2020 GT-R Track Edition

Nissan levert eveneens een meer op het circuitgerichte 2020 GT-R Track Edition. Deze versie is optioneel leverbaar met een koolstofvezel dak. Nissan levert de 2020 GT-R Track Edition optioneel met speciale koolstof-keramische remschijven van Brembo die vrijwel net zo hard zijn als diamant. De diameter van de remschijven vooraan komt uit op 410 mm, achteraan is dat 390 mm. In combinatie met performance remklauwen genereert dit remsysteem meer frictie en meer remgevoel.

(persbericht/ed.: wb)

 

You may also like
Nissan LEAF populairste elektrische auto in Europa
Van droom naar werkelijkheid…
Nissan en Italdesign onthullen uniek prototype van de GT-R
Nissan naar GT World Cup