Van vrijdag tot en met zondag wordt in Namen de rally van Wallonië georganiseerd, de vierde van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het Jobfixers Belgian Rally Championship. Met 22 R5 wagens aan de start belooft het een spannende wedstrijd te worden. Eén van de R5’s is de geel-zwarte MAES Containers VW Polo R5 van Patrick Snijers en Davy Thierie. Afgelopen weekend mochten de rijders het parcours verkennen. Patrick Snijers hield er een goed gevoel aan over.
In de schaduw van de Citadel van Namen wordt er zaterdag en zondag in Namen rally gereden. Het feest start op vrijdagavond met een dubbele superspecial op en rond de Citadel met als hoogtepunt de doortocht op de esplanade. “Het is altijd een heerlijk moment om rechtstreeks contact te hebben met een grote groep enthousiaste toeschouwers” weet Patrick Snijers. “Uiteraard ligt de focus op het rijden maar je voelt die vibes van het publiek écht tot in de wagen. Ik zal alle steun kunnen gebruiken want met 22 R5’s aan de start zal er flink getrapt moeten worden. Afgelopen weekend zijn Davy en ik nota’s gaan nemen. Ik voelde me meteen comfortabel. Dat gevoel had ik niet tijdens de TAC Rally waar ik in het begin té krampachtig aan het rijden was wetende dat elke fout die je daar maakt meteen afgestraft wordt. Vorig jaar betekende deze wedstrijd de definitieve start van de samenwerking met Davy. De nota’s zijn goed, het gevoel is goed. Van mij mag de rally beginnen.”
Patrick Snijers in een R5 in plaats van een Porsche of een WRC, het blijft wennen. “Ik snap dat wel maar de sport is geëvolueerd en ik wil gewoon mee. Toen de promotor van het BRC destijds de keuze maakte om de WRC’s te bannen en alle eieren in de mand van de R5 te leggen stelden sommige mensen zich vragen. Ik ook om eerlijk te zijn. Achteraf blijkt dat het de enige echte en juiste keuze was om voluit voor de R5 te gaan. Dat we hier met 22 soortgelijke wagens aan de start staan is hét bewijs dat jaren geleden de juiste keuze gemaakt werd. Het niveau van het BRC is bijzonder hoog. Ook dit weekend gaat er vanaf de eerste meter hard getrapt worden. De wagens zijn gelijkwaardig. Alles hangt af hoe de wagen afgesteld wordt en wie er achter het stuur zit. Waar we vroeger met een WRC en/of Groep A een concurrent op 10 of 20 seconden reden ligt alles nu veel dichter bij elkaar, op voorwaarde dat je de wagen onder de knie hebt. Wij zijn nog aan het bouwen en als we deze wedstrijd tot een goed einde kunnen brengen zetten we een belangrijke stap. Met een R5 wil ik binnenkort meedoen voor het podium en op termijn proberen rally’s te winnen. Maar stap voor stap weet je wel. Eerst stappen vooraleer we gaan lopen. Donderdagnamiddag is er een shakedown. Dan kunnen we onze wagen opnieuw eens aan te tand voelen om met vertrouwen de wedstrijd aan te vatten.”