Voor de 49ste maal al start dit seizoen een kampioenschap in de lijn van de Formule Renault. In Monza is het de volledig vernieuwde Formule Renault Eurocup die opnieuw als kweekvijver van toptalent geldt. Bij de 22 rijders vinden we voor het eerst sinds erg lang drie Belgen.
De Autodromo di Monza is de eerste afspraak van het Europese ‘Renault’ kampioenschap, dat eigenlijk geldt als de spirituele opvolger van de Europese F3. De voorbije winter werd de hele eenzitterpiramide gewijzigd en ondanks enkele vreemde manoeuvres van de FIA blijft Renault toch een sterke speler in de sport, met deze nieuwe Formule Renault Eurocup als uithangbord.
Veel nieuwkomers
Bij de uitgesproken favorieten vinden we Victor Martins (MP Motorsport), Oscar Piastri (R-ace GP) en Alexander Smolyar (R-ace GP). Martins was vorig seizoen vijfde in de eindafrekening en verhuisde in het tussenseizoen van R-Ace GP naar MP Motorsport. Tijdens de testen voorafgaand aan Monza was hij meermaals de snelste. Ook thuisrijder Lorenzo Colombo (MP Motorsport) mogen we tot de favorieten rekenen. De mannen die de serie al kennen, moeten wel afrekenen met de snelle nieuwkomers en die vinden we onder meer bij JD Motorsport. Leonardo Lorandi en João Vieira komen van de Italiaanse F4 en hun teamgenoot bij JD is niemand minder dan Ugo De Wilde, die regelmatig bij de snelste rookies was tijdens de voorbije testen. De Wilde werd vorig seizoen uiteraard vicekampioen in de Franse F4.
Nieuwe teams zijn er ook en dan meebepaald het Belgische M2 Competition. Het team van Jonathan en Elise Moury rekent op Brusselaar Esteban Muth, Yves Baltas en Kush Maini om vooraan mee te draaien. Amaury Cordeel is de laatste Belg en hij doet het met MP Motorsport. Er zijn dus drie Belgen om Jeffrey Van Hooydonk (1997) en Stoffel Vandoorne (2012) als Belgische kampioen op te volgen.
Enkele cijfers
– Er starten acht teams, 22 rijders, van zes continenten en 15 landen.
– Er wordt geracet op 10 F1-circuits
– 13 rookies strijden voor de Hankook Trophee. Iedere race is er een set banden te winnen.
– De beide races van een weekend duren tekens 30 minuten en één ronde, behalve Monaco.
Kalender
12-14 april: Monza
10-12 mei: Silverstone
23-26 mei: Monaco
31 mei-2 juni: Paul-Ricard
26-28 juli: Spa-Francorchamps
30 augustus -1 september: Nürburgring
6-8 september: Hungaroring
27-29 september: Barcelona
4-6 oktober: Hockenheim
24-26 oktober: Yas Marina
http://www.autosportwereld.be/2019/04/04/f-renault-eurocup-m2-competition-met-baltas/