Home > #Hoofdnieuws > Staat autosport loodrecht tegenover duurzaamheid?

Staat autosport loodrecht tegenover duurzaamheid?

De laatste weken kunnen we niet voorbij aan de donderdagse actualiteit of anders gesteld de betogingen van de scholieren en studenten. Het is onze rol niet om daar verder op in te gaan, maar de fors toegenomen aandacht voor het milieuvraagstuk raakt ook de autosport. Enerzijds zijn er lokale besturen die al dan niet onder druk van de feiten de autosport van hun grondgebied bannen en anderzijds zijn er ‘fans’ die blijkbaar niet begrijpen dat autosport ook deel van de wereld uitmaakt, een wereld die evolueert.

Wat het eerste betreft, de (lokale) overheden die autosport uit een soort milieukramp verbieden, daar kunnen we kort over zijn. Indien dat gebeurt, dan vragen wij een minimum aan coherent beleid en schaf dan ook maar af: concerten, fuiven, festivals, alle sportwedstrijden, carnaval, cultuurmanifestaties…

Autosport heeft een ecologische voetafdruk, uiteraard, maar die is zeker niet groter in ons land, dan laten we zeggen, het eersteklassevoetbal. Laten we dus ijveren voor coherente en duurzame oplossingen en dat kan ook voor onze geliefde sport. Noteren we trouwens ook dat die beslissingen genomen door de diverse partijen, dus  NVA evenzeer als Groen.

Overigens we zien ondertussen al meer dan een eeuw geen paarden meer in het straatbeeld (als vervoersmiddel) en toch is de paardensport in al zijn vormen nog steeds springlevend. De kans dat autosport verdwijnt, lijkt ons zeer gering. In dat opzicht is bijvoorbeeld ook de heksenjacht op oldtimers, compleet van de spreekwoordelijke pot gerukt.  

Duurzaam en autosport samen

Betekent dat echter dat een autosportliefhebber niet voor een duurzame sport of dito leefomgeving kan ijveren? Uiteraard kan dat wel. Want laten we wel wezen, ieder van ons leeft op deze planeet en iedereen zou liever een oceaan zonder plastic zien of zuivere rivieren, waar kinderen geen nitraatvergiftiging in oplopen. Bovendien is er de pure wetenschappelijke vaststelling dat ons klimaat verandert, grotendeels onder invloed van de mens en het feit dat fossiele brandstoffen zullen uitgeput raken. We kunnen ons moeilijk buiten de realiteit plaatsen. Voeg daar aan toe dat overheden, maar ook (automobiel)bedrijven toch beslissingen zullen nemen die de autosport zullen dwingen te veranderen.

Autosport zal dus veranderen, en dat kan zoals in de Formula E met elektrische aandrijving, of met hybride hypercars in Le Mans of waarom ook niet met hybride WRC’s waarbij de wagens tijdens de proeven op een verbrandingsmotor rijden, maar op de verbindingen naar een soort elektrische modus overschakelen. Er is echter nog meer!

Ook circuits kunnen investeren, door duurzame energie, het (deels) bannen van plastic en andere voor de hand liggende ingrepen. Uiteraard kunnen ook teams in die omgeving meegaan, door onder meer het gebruik van duurzame producten en vanzelfsprekend zijn ook de fans mee verantwoordelijk voor het imago van onze sport. U hoeft uw afval echt niet in de weiden of bossen rond de rally achter te laten.

Wat zeker niet hoeft zijn totaal ongegronde reacties – vaak zeer ‘moedig’ via sociale media – van mensen in de autosport die hun verzuurde pijlen op bijvoorbeeld de Formula E richten. Recent vertelde een Belgische testrijder uit die discipline ons dat hij het met die mensen heeft gehad en vooral dat die ‘helden’ in een rechtstreekse confrontatie vaak enkele toonaarden lager zingen. Jammer genoeg, zijn het vooral zij die onze geliefde sport veel kwaad berokkenen. Stilstaan is immers achteruitgaan en dat geldt ook voor autosport.

http://www.autosportwereld.be/2019/02/17/vas-autostal-groeninghe-plant-rallybos-aan/