Audi steekt de SQ5 in een nieuw jasje voor 2019, maar wat vooral opvalt, is wat er binnenin dat jasje te vinden is. Een dieselmotor, net zoals in de vorige editie, met nog meer power, veel meer power.
De 3.0 V6 TDI motor laat nu 347 pk los op de weg, maar vooral ook, 700Nm. Laat dat gerust even bezinken. Bovendien is het overgrote deel van die absurde kracht zo goed als altijd beschikbaar dankzij de nieuwe elektrisch aangedreven compressor. De 48 volt sterke ‘secondant’ ondersteunt de turbo bij lage toeren tot 1650 tpm. Dankzij deze technologie blijft het verbruik aan de lage kant door de snelle koppelopbouw en volgens Audi is er bijna niets van turbogat.
Voor een model als de SQ5 hebben de Duitsers natuurlijk nog enkele andere snufjes in petto. Het MHEV-systeem (Mild Hybrid Electric Vehicle) kan het verbruik tot 0,7l doen dalen. Daarvoor beschikt het over een riemaangedreven starter-generator (RSG) die met de krukas verbonden is. Bij het vertragen kan hij tot 12 kW aan vermogen recupereren die terug naar het boordnet vloeit. De MHEV-technologie recupereert daarnaast stroom bij het uitbollen en perfectioneert ook het start-stopsysteem. De krukas, zuigers, drijfstangen en het oliemanagement werden eveneens onder handen genomen.
De krachtoverbrenging is zoals verwacht de snel en comfortabel schakelende achttraps-tiptronic. Net als bij elk S-model beschikt de SQ5 over de quattro vierwielaandrijving. Het centrale sperdifferentieel verdeelt het koppel 40/60 over de voor-en achteras. Afhankelijk van de omstandigheden, zoals wheelspin, kan tot 70 procent naar de vooras of 85 procent naar de achteras verplaatst worden, waar het meeste grip is. Wie dat wenst kan de SQ5 ook verkrijgen met een sportdifferentieel in de achteras. Die duwt de auto kordaat de bocht in en vermijdt onderstuur al van bij het aansnijden. Bij het wegaccelereren uit krappe bochten stuurt het meer koppel naar het buitenste achterwiel om de levendigheid nog te bevorderen.
Binnenin is het zoals altijd bij Audi zeer fijn vertoeven. Het interieur met S-afwerking oogt niet alleen fraai, de zetels met leder en alcantara afwerking zitten ook als gegoten. De contrastnaden op het stuur en de sportzetels vullen het stijlvolle interieur perfect aan. Het multimediasysteem MMI, met spraakherkenning, heeft eveneens een goede reputatie. Vooral de virtual cockpit kan ons ook nog altijd bekoren.
Tot slot nog even de wagen van buitenaf bewonderen. Daar vallen vooral de kleine details op die aangeven dat dit niet je alledaagse Q5 is. Opvallender is natuurlijk wel de groene kleur van het vrijgegeven model, Azores Green metallic. Maar wie Audi een beetje kent, weet dat de Duitsers carte blanche geven op het kleurenpaneel dankzij Audi Exclusive, als je daar ten minste het juiste bedrag voor neerlegt. Vanaf midden maart kan u uw dealer gaan bestoken om een exemplaar te reserveren. Audi geeft de prijzen op ongeveer hetzelfde tijdstip vrij.