Wie voor zijn gezinswagen net dat tikkeltje meer wil, zal met veel belangstelling uitgekeken hebben naar de nieuwe Ford Focus ST. De mannen van Ford Performance hebben de lichtvoetige hatchback onder handen genomen en zorgden voor enkele fijne speeltjes op de nieuwe ST. Daarnaast is ook de nodige power nog steeds aanwezig, zowel in de benzine als in, jazeker, de dieselmotor.
De tweeliter EcoBlue diesel krijgt een mooie 190 pk met zich mee en vooral, 400 Nm vanaf 2000 t/min, de krachtigste dieselmotor ooit in een Ford Focus. De benzinemotor herkennen we nog van de huidige Ford Mustang, de 2.3 liter Ecoboost, met nog altijd 280 pk en 420 Nm. Dat vermogen gaat volledig naar de voorwielen en brengt je van 0 tot 100 in minder dan zes seconden. Voor het eerst gebruikt Ford ook een elektronisch sperdifferentieel (eLSD) op een voorwielaangedreven wagen, wat de wegligging en stabiliteit zeker ten goede komt. Ook de continu gestuurde schokdempers (CCD), die standaard komen op de vijfdeurs EcoBoost-versie maken van de Focus ST een comfortabele allrounder, die ook beschikbaar is als wagon. Ford introduceert nu voor het eerst ook verschillende rijmodi in de ST, zodat je op elk moment kan kiezen hoe sportief je nu precies wil rijden.
GT technologie
De nieuwe Focus ST doet de term ‘hot hatch’ alle eer aan. Comfortabel als het moet, sportief als het kan. Zeker als je de korte manuele zesbak wil bestellen. Die komt zelfs met een ‘rev match’, een tussengasfunctie als optie in het performance pack van de 2.3 liter Ecoboost. Een leuke overname vanuit de Mustang die de wagen vloeiender en sneller doet terugschakelen, door kort tussengas te geven wanneer de bestuurder een lagere versnelling inschakelt, zodat het motortoerental zich aanpast aan dat van de geselecteerde versnelling. Ook de zeventrapsautomaat is voorzien van de nodige snufjes, zoals de ‘Adaptive Shift Scheduling’, die het schakelen aanpast aan de rijstijl van de bestuurder.
De innovatieve technologie die Ford ontwikkelde om turbovertraging weg te werken bij zijn supersportwagen Ford GT, komt nu ook naar de Focus ST, voor een onmiddellijke vermogensontplooiing in de modi Sport en Track Drive. Kort gezegd blijft de gasklep open, zelfs als je het gaspedaal lost, waardoor de turbo altijd beschikbaar blijft om de nodige prestaties te leveren. En natuurlijk geen ST zonder ‘pops and bangs’ vanuit de uitlaat, verzekerde Ford. Een verademing voor een sportieve wagen, zeker als je weet dat ook deze wagen gebruikt maakt van elektronische geluidsverbetering van de motor (zucht).
Opwaardering interieur
Wat bij de vorige editie zeker niet het geval was, is nu een pluspunt van de wagen. Het interieurdesign oogt bijzonder fraai. Vanbinnen vallen de Recaro-zetels meteen op, samen met het passende sportstuur. De nodige sierelementen en ST-logo’s maken het gevoel helemaal af. Van buitenaf is de ST ook heel herkenbaar dankzij de dakspoiler, de dubbele uitlaatpijp en de ruige diffuser. Die is overigens aangepast zodat op dit model opnieuw een trekhaak past. Gezinswagen, weet je wel. Wie het Performance Pack erbij neemt, mag zich ook verheugen op een paar rode remklauwen die perfect samengaan met de speciaal ontworpen ST-velgen.
Vanzelfsprekend zijn alle nieuwe rijhulpsystemen van Ford ook verkrijgbaar in de Focus ST, zoals ‘Adaptive Cruise Control’ en ‘Adaptive Parking Assist’. Naast deze klassiekers introduceert Ford nu ‘Evasive Steering Assist’ in dit segment, een primeur, die bestuurders helpt om trage of stilstaande voertuigen te omzeilen. Wie helemaal ‘high tech’ wil gaan, moet beslist de FordPass Connect-modem aanschaffen, die de wagen omvormt tot een mobiele wifihotspot met de mogelijkheid om tot tien toestellen aan te sluiten. Meteen een manier om de kroost op de achterbank bezig te houden.
Wie de Focus ST in het echt wil zien, moet wachten tot de wagen zijn intrede doet op het autosalon van Genève. Leveringen zijn voor deze zomer. Ford maakt de prijzen later dit jaar bekend. Hieronder kan je hem alvast in actie zien.