De Fin Mikko Hirvonen is de opvolger van de Fransman Bryan Bouffier op de erelijst van de Legend Boucles. De Finse viervoudige vicewereldkampioen WRC won in Bastogne en dat na een sterke tweede dag in de wouden, voor Kevin Caprasse en Adrien Fernemont, alle drie in een Ford Escort MK II. Berlandy (Opel Kadett), Yves Maton (Porsche 911) en JP Van de Wauwer (Lancia Beta) vervolledigden de top-6. Thierry Neuville startte deze ochtend in zijn Opel Corsa niet meer.
Met nog zes proeven in de wouden van Luxemburg op zondag, te beginnen met 42 kilometer tegen de chrono in de RT van L’Ardoisière, was het duidelijk dat de strijd om de zege in de Legend Boucles @ Bastogne nog lang niet beslecht was. Het werd een beslissende dag zonder Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul, die zaterdag de krachtbron van hun duivelse Opel Corsa A te veel hadden zien lijden. De rijder van Hyundai in WRC wilde erger voorkomen en stopte.
Fred Caprasse (Ford Escort MK2) vertrok als leider in de marathon van L’Ardoisière, maar het was Mikko Hirvonen (Ford Escort MK2) die meteen het heft in handen nam. De Fin hield heel de RT lang een hels ritme aan en dat zonder te grote risico’s te nemen op de moeilijke, besneeuwde stukken. Het resultaat was dat de Finse viervoudige vicewereldkampioen de internationale machtsgreep in de Legend Boucles @ Bastogne verderzette en dat ook in de resterende proeven. Winst ging dus naar het Hoge Noorden en Hirvonen volgt met name de Fransman Bryan Bouffier op het palmares van de proef van de RAC Spa op.
“Deze zege doet me erg veel plezier, want het is een proef niet zoals de andere”, legde Hirvonen net voor het podium uit. “Het was verre van eenvoudig en hoed af voor het niveau van de Belgen die hier vooraan meedraaien. En dat volk op de proeven… Geen twijfel, rally is populair in België…”
Achter de internationale vedette van de editie 2019, werd er erg hard gevochten en was niets zeker tot op de finish! Adrian Fernémont (Ford Escort MK2) ging even rechtdoor in de RT15 – Lunch Garden Libramont – en verloor kostbare tijd. In de Mandarine, was het aan Cédric Cherain (Ford Escort MK2) om de linker voorzijde van zijn bolide te beschadigen. Ghislain de Mévius (Nissan 240 RS), goed in het ritme, kwam in een sneeuwmuur vast te zitten en verloor meerdere minuten.
Fred Caprasse kon op die manier de tweede plaats achter Hirvonen veilig stellen, waardoor we een dubbel zagen van de Escort MK2 van Rallying Solutions van Christophe Jacob. “Wat kan ik zeggen, we worden voorafgegaan door een rijder als Mikko Hirvonen”, wist de rijder van Tenneville. “Hij ging me voorbij wanneer hij dat wilde en vanaf dan was hij weg. We wilden de druk hooghouden, maar hij was onhoudbaar. Derde vorig jaar en nu tweede, wel dan laat ik u raden wat onze ambitie voor volgend seizoen is.”
Adrian Fernémont ontdekte het genre van de historische wedstrijden in de Legend Boucles @ Bastogne en deed dat op het laatste podiumplekje, voor Georg Berlandy (Opel Kadett GT/E) die zijn reputatie alle eer aan deed en “de mooiste rally van zijn leven reed!” Yves Matton (Porsche 911) reed een goede wedstrijd en werd vijfde, voor Jean-Pierre Van de Wauwer (Lancia Beta Monte-Carlo), wiens Italiaanse bolide als een… Zwitsers horloge draaide. Een verrassend sterke Benoît Galand (Peugeot 504 Coupé V6) werd zevende, voor Ghislain de Mévius, Marc Duez (BMW M3) en Cédric Cherain die alles gaf en soms wat te veel en te graag wilde, op een parcours voor grote jongens.
Deze tweede etappe van de Legend Boucles @ Bastogne, maakte dat heel wat teams ook in Rally2 opnieuw van start konden gaan. Zo was er de sterke jonge Fransman Pierre-Louis Loubet (Citroën Visa 1000 Pistes Gr.B), die veel plezier beleefde, maar ook Marc Timmers (Ford Sierra XR 4×4) en Gino Bux (Ford Escort MK1), die heel wat mooie tijden lieten noteren, zonder evenwel nog een vuist te kunnen maken in het algemene klassement.
In de andere categorieën, waarover later uitgebreid meer, wonnen de mannen uit de streek, Charles Blérot en Antoine Dauby (BMW 325i) in ‘Challenger’, terwijl Marc Van Dalen en Julien Minguet (Ford Escort MK2), de dubbel behaalden in ‘Classic’ na hun zege in 2018.
Uitslag Legend
- Hirvonen-Ottman (Ford Escort MK2)
- Caprasse-Razzi (Ford Escort MK2, +129,00)
- Fernémont-Maillen (Ford Escort MK2, +211,00)
- Berlandy-Schaaf (Opel Kadett GT/E, +410,00)
- Matton-Podgorny (Porsche 911, +572,00)
- Van de Wauwer-Surinx (Lancia Beta Monte-Carlo, +623,00)
- Galand-Barvaux (Peugeot 504 Coupé V6, +722,00)
- De Mévius-Jalet (Nissan 240 RS, +796,45)
- Duez-Castelein (BMW M3, +995,00)
- Cherain-Herman (Ford Escort MK2, +1009,00)