Budget cap – Liberty Media wil vanaf 2021 een plafond stellen aan de uitgaven in de F1, de zogenaamde “budget cap”. Die zou in drie stappen moeten gaan naar een maximum van 120 miljoen dollar. Op 16 januari vergaderde men in Genève en er zou nu ook onder de teams een akkoord zijn.
TV publiek – De (unieke) kijkers via de televisie stegen met 10% (naar 490 miljoen) terwijl het globale publiek met 3% toenam naar 1,6 miljard.
Sociale media – Liberty Media wil ook inzetten op een jonger publiek, via de diverse sociale kanalen als Facebook, Twitter, Instagram en YouTube. Daar zou een toename zijn vastgesteld van 54% aan volgers. Op het officiële You Tube kanaal was er een toename van 115% aan registraties. 80% van het publiek zou jonger zijn dan 35 jaar.
FOPA – Aan de andere kant krijgt Liberty Media tegenwind van de Formula One Promoters Association, dat de organisatoren van 16 GRand Prix evenementen groepeert. Ze gaven in een mededeling aan niet akkoord te gaan met de manier waarop Liberty Media de F1 beheert. Vooral het gebrek aan transparantie, het invoegen van nieuwe wedstrijden ten nadele van de bestaande en het contract voor de exclusieve betaal-tv zit hen dwars.
(foto: W.Bouchez)