Home > #Hoofdnieuws > Getest: de nieuwe BMW M850i

Getest: de nieuwe BMW M850i

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text]

Bij Autosportwereld hadden we deze week de kans om nog maar eens een dreamcar te testen, met name de BMW M850i. De 8 Reeks vervangt de eerder uit het gamma verdwenen 6 Reeks. Het werd genieten van A tot Z in een bolide die niet langer alleen in Le Mans racet, maar die we nu ook op onze wegen kunnen terugvinden.

 Even wat geschiedenis…

De BMW 8 Reeks is echter niet nieuw en daarom duiken we even de geschiedenis van de schitterende bolide in. In september 1989 (tijdens de IAA in Frankfurt) stelde BMW toen hun nieuwste model voor, de 8 Reeks. Deze sportieve en luxueuze 2+2 coupé had de ondankbare taak om de succesvolle 6 op te volgen. De 8 moest het vlaggenschip van BMW worden en de concurrentie aangaan met onder meer de Porsche 928 en de Mercedes SL. De krachtige V12-motor met 300 pk sprak bij vele liefhebbers tot de verbeelding. Op het salon in Frankfurt werden maar liefst 5.000 bestellingen geplaatst voor de BMW 8 Reeks. Echter de E31 werd niet het succes waar BMW op gehoopt had. De wereldwijde recessie en de stijgende brandstoprijzen strooiden roet in het eten van de nieuweling. In mei 1999, 10 jaar na de lancering, ging de wagen de geschiedenisboeken in als een legendarische hoogtechnologische sportwagen die echter niet het verhoopte succes had bereikt. Anno 2019 is deze eerste 8 Reeks uitgegroeid tot een waar cultsymbool.

Wanneer in mei 2017 BMW de Concept 8 Series tijdens Concorso d’Eleganza Villa d’Este in Italië voorstelde, ging het hart van menig autoliefhebber sneller kloppen. Zou het kunnen? Een nieuwe snelle grote GT uit Beieren? Jawel! Op 15 juni 2018 tijdens die andere legende, de 24 Uur van Le Mans, stond de productieversie van de 8 Reeks in de paddock te blinken.

Spitstechnologie on point…

Wat BMW met de eerste 8 Reeks deed, doen ze met de 2e versie opnieuw: vernieuwen. De nieuwste telg in het gamma is uitgerust met state-of-the-art technologie. Zo beschikt het chassis van de wagen over de zogeheten ‘Carbon-Core’. Dat houdt in dat een groot aantal chassisonderdelen in carbon uitgevoerd zijn. Dat zorgt voor een lichter en steviger chassis wat de beheersing van de wagen ten goede komt. De koplampen zijn voorzien van Laserlights die we ook al terugvonden op de BMW i8. De laserdiodes zijn 10x kleiner dan de veelgebruikte LED’s. Daardoor vinden we op de 8 Reeks de smalste koplampen ooit op een BMW. Dat doet het gestroomlijnde ontwerp alle eer aan en ook de zichtbaarheid in het donker vaart er wel bij. Deze Laserlights kunnen tot maar liefst 600 meter ver schijnen. De adaptieve M-sportophanging is uiteraard niet nieuw en behoort net als het M-sperdifferentieel standaard tot de uitrusting van de BMW 8 Reeks.

Een primeur voor de 8 Reeks is het vernieuwde BMW OS 7.0 iDrive systeem. Het 10,15 inch grote touchscreen infotainmentsysteem laat zich moeiteloos bedienen via stembediening, gebaren of via de herkenbare toetsen op het stuur en de middenconsole. Uiteraard ontbreken ook de nieuwste veiligheidssnufjes niet zoals actieve Cruise Control met Stop & Go-functie, Steering & Lane Control Assistent, Wrong-way Warning, Stop Warning… De head-up display is ook zeer goed uitgebreid met een hoop meer informatie om weer te geven.

Unleash the power…

BMW laat de V12 voor wat het is en mikt voor de M850i op een 4.4 liter V8 met 2 turbo’s. Met 530 pk en 750 Nm koppel is er aan vermogen geen gebrek. De M850i voelt dan ook echt bloedsnel aan. Van 0-100 km/u gaat het in 3,7 seconden, mede met behulp van de xDrive-vierwielaandrijving en dat voor een bijna twee ton wegende wagen. Deze acceleratie gaat gepaard met een schitterend gebrul, inclusief plofjes in de sportstand. De M850i klinkt eindelijk weer zoals een V8 moet klinken!

Door de standaard vierwielsturing en xDrive liggen bochten de 8 Reeks zeker en vast. Het ultieme gevoel van scherpte mis je uiteraard, maar het is dan ook geen volwaardig M-product. Dat komt later nog met de M8. De M850i moest een echte rijdersauto worden en dat is hij ook! Dit is de perfecte compromis tussen een volbloed sportwagen en een comfortabele Autobahn Stormer, maar dan wel voor twee personen, want de achterbank is zo goed als onbruikbaar als zitplaats.

BMW legde de lat zeer hoog voor de terugkeer van de legendarische 8 Reeks en dat is te merken aan de hele wagen. Naast de door ons geteste M850i is er ook nog de 840d beschikbaar. Deze beschikt over een zes-in-lijn dieselmotor met 320 pk.

De M850i werd ons beschikbaar gesteld door BMW Sneyers. Dit demomodel is te koop voor € 117.850 incl BTW.

 

 

[/et_pb_text][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.105″ gallery_orderby=”rand” posts_number=”22″ show_title_and_caption=”off” show_pagination=”on” gallery_ids=”32524,32529,32522,32534,32538,32544,32545,32546,32547,32548,32551,32552,32553,32554,32555,32556,32557,32558,32559,32562,32563″ fullwidth=”off” db_image_max_width_tablet=”51″ db_image_max_height_tablet=”501″ db_image_row_spacing_tablet=”51″ db_image_object_fit=”initial” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” db_image_center_titles=”left” pagination_font_size_tablet=”51″ pagination_line_height_tablet=”2″ /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
In een notendop: GT
IGTC Bathurst: 28 wagens voor start van seizoen
Alessandro Zanardi: “er zijn verschillende aspecten die we kunnen gebruiken als uitgangspunt voor een beter leven”
DTM Zolder: met Robert Kubica?