Deze discipline, met een steeds indrukwekkender ogend succes, werd geboren…in België! Alle eer gaat naar de wedstrijd van de “Coupe des Sources” en zijn bedenker Pascal Collard, overigens de “Relatie Deelnemers” voor de Legend Boucles @ Bastogne. Hij bedacht op het einde van de jaren tachtig een concept voor een competitie die niet gebaseerd was op snelheid maar wel op regelmaat.
Sinds dan bloeide de discipline en werd ze overgenomen door ontelbare internationale organisatoren. België werd een kweekvijver van experten wanneer het er op aan kwam op de seconde juist af te punten, regelmatigheidstests af te leggen op afgesloten wegen zoals in Bastogne en het rijden van een parcours op open wegen, een werkwijze die door de meerderheid van de organisatoren wordt toegepast.
Met zijn gemiddelde van 60 km/u en een zeer bont samengesteld deelnemersveld groepeert de categorie ‘Classic’ binnen de Legend Boucles @ Bastogne op zich al meer dan de helft van het veld met meer dan 300 inschrijvingen! Dit jaar vormt zelfs de tweede beste score aan deelnemers ooit die wordt opgetekend door de organisatoren van de Royal Automobile Club van Spa. Wat verklaart dit succes? Het feit van deel te nemen aan een groots evenement, bovenal een enorm feest van oude competitiewagens, op een afgesloten en beveiligd parcours, maakt dit een uitzonderlijk gebeuren. En de mogelijkheid om er ook aan deel te nemen met wagens die geen competitiemonsters zijn. Er is uiteraard een zekere mate van voorbereiding nodig om de zondagse RT’s aan te pakken die in essentie allemaal bosetappes zijn.
Als kers op de taart kan de categorie ‘Classic’ van de Legend Boucles @ Bastogne beschouwd worden als een ‘Best Of’ van de discipline, de wedstrijd waarvan alle ‘experts van de regularity’ dromen om ze ooit aan hun palmares te kunnen toevoegen! Hoewel de Fransen Berteloot-Cancel (Porsche 911) de Belgen verrasten in de eerste editie van de Legend Boucles in Bastogne in 2015, zagen alle daaropvolgende edities onze nationale driekleur zegevieren met Deflandre-Lienne (Porsche 911), winnaars in 2016, Piraux-Monard (Renault 5 Alpine), laureaten in 2017 en Van Dalen-Minguet (Ford Escort MK2), winnaars in 2018.
Yves Deflandre is overgegaan naar de categorie ‘Challenger’ (zie elders), de anderen, waaronder Marc Van Dalen en Julien Minguet, zijn opnieuw op post met de bedoeling hun zegetotaal op twee te brengen. Ondanks hun professionele bezigheden in volle ‘salon’ periode staan Eric Piraux en Catherine Monard toch aan de start. Zij willen een tweede zege behalen in Bastogne. Dat belooft dus… Trouwens, 2019 zou het jaar kunnen worden van Eric Gengou en Didier Gathy (Volvo 142), die de laatste jaren de ereplaatsen verzamelden (5de in 2015, 4de in 2017 en 2de in 2018) en die vastbesloten zijn om nog een plaatsje beter te doen met een robuuste Zweedse wagen die niets meer te bewijzen heeft in de Ardennen! Tenzij natuurlijk Patrick Lambert, die zich verzekerde van de diensten van een zekere Yves Noelanders, uiteindelijk iedereen het zwijgen oplegt met zijn BMW 2002 die zich al toonde op de voorste posten…
De groep aan favorieten is echter veel groter dan dat. Tot op het punt zelfs dat we kunnen gewagen van een ‘Best Of’ van de Regularity in Bastogne. In het oog te houden zijn dus ook gedegen duo’s als Claude Ninane en Christophe Simon (Opel Kadett C), Michaël Weiller en Anne Meunier (BMW 1602), lokale rijders Jonathan Georges en Elisabeth Fagnant (Peugeot 205 GTI), Kurt Dujardyn en Filip Deplancke (Porsche 911, vorig jaar lang aan de leiding…), Patrice Simon en Christian Bernard (Porsche 924), Gaëtan Schoonbroodt en François Gehlen (Ford Escort MK1), Etienne Baugnée en Benoît Remion (Ford Escort MK1), Dirk Van Rompuy en Jens Vanoverschelde (Opel Ascona B), het onuitgegeven duo Damien Chaballe en Robert Vandevorst (BMW 323i E21), Dominique Dufrasne en Isabelle Regnier (Volkswagen Golf 1), of jonge wolven als Alexandre Delhez en Benoît Deflandre (Ford Escort MK1), de respectievelijke zonen van Johnny Delhez en Yves Deflandre, die nieuw bloed in de discipline brengen!
De internationale dreiging zal vooral gevormd worden door twee Franse ploegen die bij de onvoorwaardelijke aanhangers van deze wedstrijd horen. Frédéric Magdziarek en Philippe Lhomme (Volkswagen Golf 1) mochten al proeven van de vreugde op het podium in Bastogne (in 2016 met hun prachtige BMW 2800 CS), terwijl Jérôme Ambrosini en Montgomery Abel (Audi 80 GT) ieder moment kunnen doorbreken. Opgepast ook voor de Ford Anglia van de Italianen Alessandro Olivieri en Cesare Rainisio, die het klappen van de zweep kennen…
In het kielzog van deze toppers volgt een grote groep van outsiders die luid toeterend naar de kop willen. We vinden er Tony Kevers en Baudouin Halleux (Volkswagen Golf 1), Nicolas Hennes en Christian Lauffs (BMW 320i E21), José Delporte en Jean-Yves Bozet (Porsche 924), Hervé van Rijckevorsel en Lionel Cammaerts (Volvo 122), Jean-Jacques Mertens en Jean-Charles Malherbe (Volvo PV444), Johannes De Vos en Charly Laroy (Porsche 911 SC), Eugenio Rossi en Michelle Perlino (wat een prachtige Lancia Flavia Coupé) en dan zonder de welgekende copiloot Johan Gitsels te vergeten. Hij zit deze keer achter het stuur, vergezeld van Joppe Gitsels op een blinkende Porsche 911 SC RS! Deze lijst is uiteraard verre van volledig…
En in de Legend Boucles @ Bastogne zullen we wat Regularity betreft ook spreken van teams en bemanningen, zelfs al spelen ze geen hoofdrol. Dan denken we bijvoorbeeld aan de bende Lada’s, aangevoerd door “meester-tovenaar” Guy Moerenhout, met onder andere ex-premier Guy Verhofstadt die wordt bijgestaan door Guido Devreker (Lada 1600 Rally Gr.2), of van de voormalige presentator van de uitzending “Champions”, Paul Fraikin, met naast zich Eric Van Bourgonie (Lada 1500 S Abarth Gr.2). Mijnheer pastoor Jean Dewandre en zijn broer Philippe (Talbot Sunbeam Ti), de onvermijdelijke Patrick Maréchal en Dominique Beaujean (Citroën 2CV), die zich eind november als allereerste inschreven en uiteraard vergeten we ook de vrouwelijke teams niet die in het voetlicht worden gezet met de operatie #LegendBoucles4Women, aangevoerd door Cindy Brusselmans en Sylviane Michel (Saab 99).
Een laatste groot interessepunt van de categorie ‘Classic’ is een uitermate gevarieerd deelnemersveld. De Ford Escorts, Porsche’s 911 en Volvo’s van alle mogelijke generaties zijn er wijd verspreid. Het publiek dat de moeite neemt om zich te interesseren aan deze aanhangers van de Regularity zullen met genoegen zeer verscheiden modellen van wagens aan zich zien voorbijkomen, zoals Simca 1000, Talbot Samba en Peugeot 104, DKW F12, Alfa Romeo Giulia Junior, Ford Anglia en Taunus, Citroën DS, Chrysler Avenger, Datsun 240 Z, Volvo 1800, Renault 4, enzovoort. Kortom, wat een weelde…
Herinneren we er u nog even aan dat op zaterdag de ‘Classic’ onmiddellijk koers zetten naar de provincie Luik om daarna terug te keren naar de provincie Luxemburg. Op de zondagse RT’s in de bossen zal dit indrukwekkende peloton aan het gemiddelde van 60 km/u de wegen openen…