De 87ste editie van de Monte-Carlo komt er weer aan en daarmee ook 47ste editie van het WK rally, ondertussen bekend als het WRC. De rally in het zuiden van Frankrijk is een atypische proef met een vaak onvoorspelbaar verloop en tevens grote tijdsverschillen. Sinds 2006 wonnen Sébastien Loeb en Sébastien Ogier er 13 van de 16 edities en het spreekt voor zich dat de beide Franse toppers ook nu weer de topfavorieten zijn. Of kan Toyota roet in het eten gooien?
Sébastien Ogier geeft aan “dat je de wedstrijd met je hoofd wint” en dat is perfect wat de Monte-Carlo definieert: een wedstrijd die zoveel valstrikken telt dat voluit gaan, vaak afgestraft wordt. Sinds 2014 is Ogier overigens ongeslagen in de opener van het WK, wat hem logischerwijze ook dit seizoen weer tot topfavoriet maakt. Ogier kan mits een overwinning zondag ook op gelijke hoogte komen van recordwinnaar Sébastien Loeb, die won in 2003, 2004, 2005, 2007, 2008, 2012 en 2013. Maar opgepast, ook Loeb start opnieuw in de ‘Monte’, niet meer met Citroën – de nieuwe werkgever van Ogier – maar wel met Hyundai. Gezien de verwachte winterse omstandigheden en de late startplaats van Sébastien Loeb, is de Franse recordman zeker niet kansloos.
Ogier is zonder meer de kopman bij Citroën Racing, naast de Fin Esapekka Lappi, die al lang blij is dat hij weg kon bij Toyota. Lappi had een zeer moeilijke relatie met de Finse teamleiding en kan bij Citroën, in de schaduw van Ogier, weer rustig ademhalen. Van hem verwachten we niet bijster veel.
Luxe invaller
Loeb zit dan weer in een heel andere positie bij Hyundai, naast kopman Thierry Neuville en Andreas Mikkelsen. Loeb rijdt zes wedstrijden en zal vooral gevraagd worden te scoren in functie van het team en zo mogelijk ook van Neuville, om diens titelambities kracht bij te zetten. Neuville houdt dan weer niet van de openingswedstrijd van het WK, maar moet scoren en zeker vermijden om er (weer) kostbare punten te verliezen. Onze landgenoot scoorde alleen in 2016 een podiumplaats in de Monte-Carlo en is dan ook niet meer dan een outsider. Overigens telt Andreas Mikkelsen (Hyundai) al een podium meer op zijn erelijst, dan Neuville in de ‘Monte’.
Toyota dan toch?
Bij wereldkampioen Toyota hebben ze drie ijzers in het vuur: Ott Tänak, Jari-Matti Latvala en Kris Meeke. Misschien kunnen zij plaatsnemen in het rijtje van Marcus Gronhölm, Mikko Hirvonen (IRC) en Bryan Bouffier (IRC), de drie die er de afgelopen 16 jaar in slaagden om de hegemonie van de beide Sébastien te doorbreken. Latvala en Tänak waren de afgelopen twee edities telkens eenmaal tweede en eenmaal derde, dus waarom nu niet één van beide vooraan? Meeke stond dan weer op het podium in 2014. Toyota is zonder meer in de breedte het beste gewapend.
Rest er ons Ford met Elfyn Evans, Teemu Suninen en Pontus Tidemand, maar of zij voor de verrassing kunnen zorgen in Gap is nog maar de vraag.
http://www.autosportwereld.be/2019/01/19/wrc-monte-carlo-de-gang-van-zaken/