De openingsmanche van het Jobfixers Belgian Rally Championship 2019 staat weer voor de deur. Op 22 en 23 februari is het zover en kunnen alle liefhebbers van ronkende motoren en slippende banden afzakken naar Landen en omstreken voor de 22e Rally van Haspengouw. Als we mogen verdergaan op het stramien van de voorbije jaren zal er ook dit jaar weer om de seconden gestreden worden.
Wie zal alles tijdig rond hebben om in Landen aan de start verschijnen?
Regerend Belgisch kampioen Kris Princen heeft alvast beloofd erbij te zijn, samen met de Belgische première van zijn nieuwe rallywapen. Zal Vincent Verschueren ook nu weer de grootste belager worden, of zullen er nieuwe kandidaten opstaan om de tenoren het vuur aan de schenen te leggen? Denken we dan vooral aan Sébastien Bedoret en Adrian Fernemont. Zij hebben in 2018 hun snelheid bewezen. Als ze op dat elan verdergaan, belooft het een spannende strijd te worden.
Er zijn ook enkele nieuwkomers in de R5 klasse. Niels Reynvoet, vice-kampioen in het Pirelli Junior BRC achter Grégoire Munster, beschikt dit jaar over een Skoda Fabia R5. Christophe Verstaen, de snelle Astra-piloot uit Ecaussinnes, heeft zich de Ford Fiësta van de Nederlander Kevin Van Deijne aangeschaft. Wie weet komt er uit die hoek nog een verrassing.
Zal Patrick Snijers kiezen voor een R5 of de show blijven verzekeren in de Porsche?
Veel vragen … Voor de organisatie is het momenteel koffiedik kijken … nog even afwachten dus! Vaste waarde in Landen blijven de deelnemers van de RACB M-Cup. En als we de initiatiefnemers van deze nevenklasse mogen geloven belooft het een topjaar 2019 te worden met enkele nieuwe inschrijvingen. Naast de deelnemers in het BRC is er ook de eerste manche van het RACB Rally Criterium. En met de 6e Gitter Regularity kunnen ook de regionale piloten in deze discipline hun hart ophalen. Beide zullen twee ronden van vier proeven afwerken. De deelnemers van het BRC zullen drie ronden of 12 klassementsproeven rijden, goed voor ruim 160 km tegen de klok.
“We blijven gevestigd op Domein ‘t Park in Landen om de servicezone en het HQ onder te brengen. Qua parcours hebben we er dit jaar voor gekozen om niet veel veranderingen aan te brengen. De klassementsproeven in Gingelom, Heers en Horpmaal blijven ongewijzigd tov 2018. Klassementsproef Neerlanden zorgt voor de vernieuwing en wordt als tweede in de lus van vier proeven verreden. Velen onder u kennen de proef onder de naam ‘Halle-Booienhoven’. Er werden wat aanpassingen doorgevoerd, zoals een nieuwe finish, maar de spektakelpunten op de kasseistrook en het onverhard zijn er nog wel in terug te vinden.”
(bron: Rally van Haspengouw, facebook)